+32 475 49 29 53

Blog

Een logo voor uw horecazaak
14/05/2019 Marketing

Een logo voor uw horecazaak

Een logo is een belangrijk onderdeel van de huisstijl van een onderneming. Denk vooral niet dat een logo alleen maar voor grote multinationale ondernemingen nuttig is. Met een professioneel logo krijgt uw horecazaak net iets meer cachet. Uw logo op flyers of advertenties is een herkenningspunt voor potentiële klanten en ook uw facebookpagina of uw Instagram account zal op meer bezoekers kunnen rekenen als u er een logo op plaatst.

Mag het ietsje meer zijn? Ja, graag!
06/05/2019 Trends

Mag het ietsje meer zijn? Ja, graag!

In de horecawereld is de concurrentie groot. Ook al serveert u uw klanten creaties die een ware streling voor zowel de tong als het oog zijn, dan nog blijft het vaak een uitdaging om de aandacht van potentiële klanten te trekken. U zult dus zowel qua producten als qua concept origineel uit de hoek moeten komen als u wilt dat klanten uw zaak boven de concurrentie verkiezen. Uw klanten op verschillende vlakken net dat ietsje meer geven is een heuse succesformule voor uw horecazaak.

Hoe ‘no shows’ en annulaties vermijden?
29/04/2019 Verkoop

Hoe ‘no shows’ en annulaties vermijden?

Personen die na een reservering zonder verwittiging niet komen opdagen zijn een doorn in het oog van heel wat horeca-uitbaters. Als de reservering gemaakt werd voor meerdere personen werd de tafelschikking misschien aangepast, werden er hoogstwaarschijnlijk extra producten in huis gehaald en in sommige gevallen werden er zelfs andere reserveringen geweigerd. Het niet opdagen van een groep personen betekent voor een horecazaak vaak een groot verlies. Als het om individuele personen gaat is het verlies veel kleiner, maar het blijft natuurlijk een vervelende zaak. Mensen die niet komen opdagen is geen nieuw fenomeen, maar horecaondernemers geven aan dat ‘no shows’ de laatste jaren wel zijn toegenomen.

De hoogste tijd dus om even na te gaan hoe u deze ‘no shows’ kunt vermijden.

De concurrentie een stapje voor met 3 eenvoudige marketingtechnieken
23/04/2019 Marketing

De concurrentie een stapje voor met 3 eenvoudige marketingtechnieken

Elke stad of elk dorp heeft wel meerdere horecazaken en mensen die op zoek zijn naar een drankje, iets om te eten of gewoon wat gezelligheid, kunnen dan ook een keuze maken uit een groot aanbod drink- en eetgelegenheden. U wil deze klanten natuurlijk in uw zaak krijgen, uw concurrenten willen hen in hun zaak. Met onderstaande – heel eenvoudige - marketingtechnieken kunt u ervoor zorgen dat klanten de concurrentie links laten liggen en voor uw zaak kiezen.
Belangrijke eigenschappen en vaardigheden van een horecaondernemer
15/04/2019 Horeca Management

Belangrijke eigenschappen en vaardigheden van een horecaondernemer

Als horecaondernemer en zaakvoerder bent u de leider van een team. Met mensen samenwerken is echter niet altijd zo evident. Verschillende mensen hebben verschillende karakters en als leider moet u dan ook over bepaalde eigenschappen en vaardigheden beschikken om uw team op een zodanige manier te leiden en te motiveren zodat iedereen in harmonie kan samenwerken.

De juiste persoonlijkheid om een horecazaak te runnen
08/04/2019 Horeca Management

De juiste persoonlijkheid om een horecazaak te runnen

De horeca is een sector waarin keihard wordt gewerkt. Er worden niet alleen veel uren gedraaid, maar zowel uitbaters als medewerkers moeten continu het beste van zichzelf geven om klanten tevreden te stellen. Deze bezoeken immers een horecazaak om zich te ontspannen en verwachten een perfecte dienstverlening. Dag in dag uit als manager met uw zaak bezig zijn zal heel wat vragen van uzelf. Bent u van plan een horecazaak uit te baten, stel uzelf dan eerst enkele belangrijke vragen.
Hoe bepaalt u het marketingbudget?
01/04/2019 Marketing

Hoe bepaalt u het marketingbudget?

Een marketingstrategie voeren kost geld. Als horecaconsulent krijg ik van horecaondernemers regelmatig de vraag hoeveel ze mogen uitgeven aan hun marketingcampagne. Een eenvoudige vraag, maar een antwoord geven op deze vraag zit heel wat ingewikkelder in elkaar.

Men kan verschillende methodes toepassen om dit marketingbudget te bepalen. Kort samengevat zijn dat de omzet percentage methode, de sluitpostmethode, de concurrentiemethode en de taakstellende methode. In dit artikel komen deze methoden uitgebreid aan bod. U komt te weten wat deze methoden inhouden, hoe ze werken en wat de voor- en nadelen zijn van elke methode.

Het perfecte terras voor het zomerseizoen
25/03/2019 Algemeen

Het perfecte terras voor het zomerseizoen

Enkele dagen geleden begon de astronomische lente. De eerste dag van de lente staat de zon bij ons loodrecht op de evenaar. De hoogste tijd dus om ook uw horecazaak in loodrechte lijn het lente- en zomerseizoen in te sturen. En hoe kunt u dit beter doen dan uw terras voor te bereiden. Hopelijk heeft u al de nodige vergunningen aangevraagd en heeft u goedkeuring gekregen om uw terras te plaatsen. Heeft u dit nog niet gedaan, ga hier dan meteen mee van start zodat u de eerste terrasbezoekers met open armen kunt verwelkomen. Denk ook al aan alle praktische zaken met betrekking tot de inrichting van uw terras. U wilt immers niet alleen dat klanten uw terras komen bezoeken, maar u wilt hen ook laten genieten zodat ze er zo lang mogelijk vertoeven.
Een efficiënte marketingstrategie: een zaak van routine
18/03/2019 Marketing

Een efficiënte marketingstrategie: een zaak van routine

Als horecaondernemer blijft u ongetwijfeld graag op de hoogte van alles wat met de horeca-industrie te maken heeft. U neemt op geregelde tijdstippen vakliteratuur door, u informeert zich via sociale mediakanalen en blogs, u bezoekt beurzen en u gluurt even bij de buren. Prima! Zo blijft u immers op de hoogte van wat er reilt en zeilt in de horecawereld. Waar de gemiddelde horecaondernemer meestal niet zo meteen aan denkt is om ook zijn eigen horecazaak routinematig te evalueren en meer bepaald zijn marketingstrategie. Toch is dit een heel belangrijk aspect bij het succesvol runnen van een horecazaak.

Een nieuwe trend: premiumisation
11/03/2019 Trends

Een nieuwe trend: premiumisation

Koken, eten en de horeca is niet langer enkel en alleen ‘on the spot’ een vast gegeven, maar ook via tv én op allerlei sociale mediakanalen. Er bestaan zelfs tv-zenders die gespecialiseerd zijn in alles wat met koken en eten te maken heeft en 24/24 hun programma’s uitzenden. Men zou als het ware geen tijd meer hebben om zelf te koken als men op de hoogte wil blijven van alle nieuwe trends en hypes.