+32 475 49 29 53

Blog

Laat angst uw dromen niet stukmaken
16/07/2018 Algemeen

Laat angst uw dromen niet stukmaken

U zult het vast wel met me eens zijn: angst is een heel vervelend gevoel. Soms kan men angst niet helemaal plaatsen en heeft men een algemeen gevoel van onbehagen of ongerustheid. Op andere ogenblikken weet men maar al te goed waar men bang voor is. Paniek is een zo mogelijk nog onaangenamer gevoel: het is een hevige angst die plotseling opkomt en iemand helemaal kan verlammen.
Acht redenen waarom sommige horecazaken failliet gaan
09/07/2018 Horeca Management

Acht redenen waarom sommige horecazaken failliet gaan

Iedere ondernemer die een zaak opstart hoopt op een bedrijf dat op termijn gaat bloeien. Hoewel een horecazaak opstarten de droom is van velen en deze sector nog altijd populair is, gaan er relatief veel horecazaken failliet. Maar wat ligt nu precies aan de basis van dit grote aantal faillissementen?

Actief verkopen
02/07/2018 Verkoop

Actief verkopen

In de horeca staat gastvrijheid centraal. Als klanten deze gastvrijheid ervaren komen ze terug en maken ze bij familie, vrienden en collega’s reclame voor uw zaak. Leuk als klanten terugkomen en nog leuker als ze ook andere gasten meebrengen. In één missie bent u alvast geslaagd: uw klanten zijn tevreden, komen terug en brengen nieuwe gasten met zich mee.

Als horeca-uitbater heeft u echter ook een tweede missie waar u moet in slagen: omzet en winst maken. Als uw klanten altijd hetzelfde bestellen of het de hele avond bij een drankje houden, dan zal dit uw horecazaak niet veel opbrengen. Actief verkopen is dan ook de boodschap!

Bent u voldoende verzekerd?
24/06/2018 Horeca Management

Bent u voldoende verzekerd?

Ondernemen houdt risico’s in, dat weet iedereen. Dat is niet alleen zo in de horeca, maar in elke bedrijfstak.

Eerst en vooral bestaat er een financieel risico. Als een ondernemer een zaak opstart, dan weet hij nooit zeker of zijn onderneming zal slagen of als hij er op het einde van de rit een financiële kater zal aan overhouden. Ook al heeft hij een onberispelijk ondernemingsplan opgesteld waarin hij zijn doelstellingen heeft bepaald en een financieel plan uitgedokterd, toch kan een economische crisis toeslaan waardoor een ondernemer in moeilijkheden kan komen.

Veiligheid op de werkvloer
18/06/2018 Horeca Management

Veiligheid op de werkvloer

Elke dag gebeuren er in de horeca heel wat ongelukken. Gelukkig zijn de meeste ongevallen niet zo erg. Een kok die zich met een van zijn messen in de vinger snijdt, een afwasser die zich verbrandt aan het te warme afwaswater, een ober die letterlijk een uitschuiver maakt; dit zijn meestal ongelukken uit onvoorzichtigheid of verstrooidheid en vallen op zich nog mee. Erger wordt het, zowel voor uw medewerkers als voor u, als er zich blijvende letsels voordoen en als de oorzaak van deze ongevallen een technisch probleem is of te wijten is aan nalatigheid.

Voor verschillende risico’s kunt u een verzekering afsluiten. De lijst van verzekeringen is veel te lang om elke verzekering in detail te bespreken – dit houdt u tegoed voor een andere keer - maar wat vooral belangrijk is als u met personeel werkt is het afsluiten van een arbeidsongevallenverzekering.

De details van het kleinste kamertje
11/06/2018 Algemeen

De details van het kleinste kamertje

Hygiëne in uw horecazaak is van groot belang. U zorgt er dan ook voor dat er geen etensresten van vorige gasten op de tafels achterblijven, de glazen schitteren, de borden er onberispelijk uitzien en het bestek netjes opgeblonken is. Toch laat niet alleen de netheid van de tafel, het bestek en de zaal een indruk na bij uw gasten, maar ook – en misschien wel vooral – de hygiëne van de toiletten.

Een bezoek aan een vies toilet kan soms een grotere indruk nalaten dan de algemene sfeer van uw zaak. Net daarom is het zo belangrijk om aan de hygiëne van uw sanitaire infrastructuur bijzondere aandacht te besteden. Een comfortabel, schoon en hygiënisch toilet zal gasten imponeren en bijdragen aan een positief beeld van uw horecazaak.

Milieubewuste en kostenbesparende tips
03/06/2018 Algemeen

Milieubewuste en kostenbesparende tips

Dat we ons milieu en onze leefomgeving veel te lang als vanzelfsprekend hebben beschouwd is al lang geen geheim meer; het klimaat is wereldwijd grondig aan het veranderen, natuurlijke grondstoffen worden over-geëxploiteerd en onze leefomgeving wordt zodanig aangetast dat men zich afvraagt hoe men nog gezond kan leven.

U hoort het misschien niet graag: maar wij zijn hier allemaal verantwoordelijk voor. Is het al te laat en is ons milieu helemaal naar de vaantjes? Nee, maar het is wel vijf voor twaalf. En precies daarom is het belangrijk dat we er ons van bewust moeten zijn dat we allemaal ons steentje kunnen bijdragen aan een beter milieu.

Zomer: tijd voor extra werkkrachten
28/05/2018 Bediening

Zomer: tijd voor extra werkkrachten

De zomer staat voor de deur en laat ons hopen dat het een mooie zomer wordt. Zonnige zomerdagen zorgen ervoor dat mensen zich vrolijker voelen en vaker op stap gaan. Een verkwikkende fietstocht langs uitgestrekte wegen of een zomerse wandeling in de ongerepte natuur doen fietsers en wandelaars honger en dorst krijgen en daar kunt u als horecaondernemer alleen maar wel bij varen. Al deze dagjestoeristen zorgen uiteraard voor extra werk en elke horecaondernemer weet dat een gewone personeelsbezetting tijdens de zomermaanden vaak niet voldoende is.

 
Uw verblijfsaccommodatie digitaal
21/05/2018 Trends

Uw verblijfsaccommodatie digitaal

Mensen boeken omwille van verschillende redenen een verblijfsaccommodatie: sommigen willen er eventjes tussenuit met de hele familie, anderen zoeken een overnachting vooraleer een vroege vlucht te nemen en zakenmensen verblijven vaak in een hotel omwille van een congres of een buitenlandse opdracht.

Verschillende omstandigheden vragen uiteraard verschillende verblijfsmogelijkheden. Families zijn meestal op zoek naar een hotel of een Bed & Breakfast waar een familiale sfeer hangt, zakenmensen verblijven dan weer liever in een rustiger en strakkere omgeving

Gastvrij weigeren: hoe pakt u dit aan?
14/05/2018 Horeca Management

Gastvrij weigeren: hoe pakt u dit aan?

Gastvrijheid is in de horecasector een belangrijk gegeven. Eigenlijk is deze gastvrijheid niet iets wat uw horecazaak aanbiedt, maar wat de gast ervaart. Gasten moeten zich zowel in de zaak als door de uitbater en de medewerkers welkom geheten voelen. Kortom, ze moeten een algemene aangename ervaring beleven.

Als horeca uitbater doet u uiteraard uw uiterste best om uw gasten dit gevoel te geven en stelt u alles in het werk om hen een aangenaam verblijf of een prettige avond te bezorgen. Betekent gastvrijheid dan dat u aan alle wensen van alle gasten moet voldoen?