+32 475 49 29 53

Blog

Is uw horecazaak klaar voor de vegan-tendens?
16/09/2018 Keuken

Is uw horecazaak klaar voor de vegan-tendens?

Zes maanden na de vorige editie gaat op 1 oktober weer de Try Vegan-campagne van start. Dit is een initiatief waarbij consumenten aangespoord worden om een maand lang dierlijke producten te mijden en deze te vervangen door plantaardige alternatieven. De tijd dat vegetariërs en veganisten geassocieerd werden met een geitenwollensokken-mentaliteit is al lang verleden tijd. Tegenwoordig is vegan ‘hot’ en de vraag naar dergelijke producten en gerechten was nog nooit zo groot. In de Westerse wereld eten we steeds minder vlees en hier zijn verschillende redenen voor.

Bent u mee met de tijd?
10/09/2018 Bedrijfsstructuur

Bent u mee met de tijd?

Tijden veranderen, dat is een feit. Niets is permanent, dat is altijd zo geweest en dat zal ook altijd zo blijven. Dat is niet alleen in het leven en onze algemene samenleving zo, maar ook de meeste branches veranderen en zijn in volle ontwikkeling.

 
Een perfecte start voor nieuwe medewerkers
03/09/2018 Bediening

Een perfecte start voor nieuwe medewerkers

De eerste dag dat een nieuwe medewerker bij u aan de slag gaat is altijd spannend, niet alleen voor de betreffende persoon, maar ook voor u als horeca-uitbater. Uiteraard heeft u al een sollicitatiegesprek gevoerd met deze persoon, maar op de werkvloer zullen jullie moeten samenwerken en dat verloopt helemaal anders dan een eerste kennismaking.
In woelige waters of op een kalme oceaan?
27/08/2018 Horeca Management

In woelige waters of op een kalme oceaan?

Als u al een tijdje meedraait in het horecawereldje, dan heeft u vast en zeker al gemerkt dat deze de laatste jaren in volle ontwikkeling is en er helemaal anders uitziet dan een tiental jaren geleden. Waarschijnlijk zijn er ook bij u in de buurt de afgelopen jaren heel wat horecazaken bijgekomen die elk hun eigen concept aanbieden waardoor de concurrentie veel harder is geworden.

Ook u moet vast uw beste beentje voorzetten om er niet alleen voor te zorgen dat klanten uw horecazaak verkiezen boven andere, maar ook om uw medewerkers tevreden te houden. Horecazaken die zich niet onderscheiden van andere horecazaken komen dan ook vaak in woelige waters terecht waarin iedereen zijn best doet om zijn hoofd boven het allesverwoestende water te houden.
Een vlottere klantendoorstroming: hoe pakt u dit aan?
20/08/2018 Horeca Management

Een vlottere klantendoorstroming: hoe pakt u dit aan?

Klanten die uw zaak bezoeken en daarna plaats maken voor andere klanten wordt klantendoorstroming genoemd. Deze doorstroming is een heel belangrijk aspect bij het realiseren van uw omzet.

Uiteraard staat gastvrijheid voorop in de horeca, maar daarnaast moet uw horecazaak ook opbrengen. U zult dus een evenwicht moeten vinden in deze klantendoorstroming; uw klanten moeten voldoende tijd krijgen om te genieten van hun bezoek, maar tegelijkertijd moet u vermijden dat ze te lang kostbare plaatsen bezet houden. In dit artikel geef ik u graag enkele tips hoe u deze doorstroming kan opvoeren, zonder afbreuk te doen aan uw gastvrijheid.

Draaiboek voor een optimale dienstverlening
13/08/2018 Algemeen

Draaiboek voor een optimale dienstverlening

Elke gast die u over de vloer krijgt is anders. Wat gasten wel gemeen hebben is dat ze op zoek zijn naar een bepaalde ervaring. Of het nu gaat om een verblijf, het nuttigen van een maaltijd of een drankje, gasten willen op een gastvrije manier ontvangen en bediend worden.

Voor u als horeca-uitbater is het dan ook belangrijk om de gastvrijheid die de klanten zoeken op de juiste manier te geven. Niet alleen elke gast, maar ook elke situatie is anders. Toch bestaat er een uniforme aanpak om de klanten dat belangrijke gevoel van gastvrijheid te geven. Zie het als een draaiboek waarbij elke stap even belangrijk is.

Drie signalen dat het fout dreigt te lopen
06/08/2018 Bedrijfsstructuur

Drie signalen dat het fout dreigt te lopen

Sommige horecaondernemers hebben het gevoel dat ze dagelijks een strijd moeten leveren om te overleven. Merkt u dat u minder volk over de vloer krijgt, dat uw personeelsbezetting vaak wijzigt of dat u te veel kosten krijgt, dan is het de hoogste tijd om actie te ondernemen.
Het horecaconcept onder de loep
30/07/2018 Algemeen

Het horecaconcept onder de loep

Een horecazaak opstarten doet u niet onbezonnen. In mijn vorige artikels haalde ik al het belang aan van op een doordachte manier uw dromen werkelijkheid te laten worden. Een heel belangrijk aspect hierbij is het ontwerpen van uw gehele horecaconcept.

Waarom is een horecaconcept belangrijk?

Bescheidenheid in de horeca
23/07/2018 Horeca Management

Bescheidenheid in de horeca

Verschillende mensen hebben verschillende persoonlijkheden, dat is wat het leven en de samenleving zo fascinerend maakt. Als horecaconsultant kom ik met heel wat mensen en verschillende persoonlijkheden in contact en dat is een van de boeiendste aspecten van mijn beroep.

Enerzijds bestaan er horecaondernemers die bruisen van zelfvertrouwen, maar die er toch niet in slagen om hun horecazaak in goede banen te leiden. Anderzijds kan een iets minder uitbundige horeca-uitbater de draaiende motor zijn achter een bloeiende zaak. En dan rest nog elke persoonlijkheid tussen deze twee extremen in.

Laat angst uw dromen niet stukmaken
16/07/2018 Algemeen

Laat angst uw dromen niet stukmaken

U zult het vast wel met me eens zijn: angst is een heel vervelend gevoel. Soms kan men angst niet helemaal plaatsen en heeft men een algemeen gevoel van onbehagen of ongerustheid. Op andere ogenblikken weet men maar al te goed waar men bang voor is. Paniek is een zo mogelijk nog onaangenamer gevoel: het is een hevige angst die plotseling opkomt en iemand helemaal kan verlammen.