+32 475 49 29 53

Blog

Een kindvriendelijke horecazaak
17/09/2019 Bediening

Een kindvriendelijke horecazaak

Uit eten gaan wordt steeds meer een gezinsaangelegenheid. Vroeger werden kinderen vaak thuisgelaten als hun ouders uit eten gingen, maar vandaag de dag gaan de kinderen meer en meer gewoon mee op restaurant. 

Een kindvriendelijke horecazaak hoeft niet exclusief kindgericht te zijn, maar moet wel het gevoel geven dat ook kinderen er welkom zijn. Vindt u het belangrijk dat zowel gezinnen met als zonder kinderen zich thuis voelen in uw horecazaak, hou dan rekening met volgende tips.

Kan ik ook met de kaart betalen?
09/09/2019 Verkoop

Kan ik ook met de kaart betalen?

Ongetwijfeld krijgt u deze vraag meerdere keren per dag te horen. 

Sinds een tiental jaren grijpen steeds meer consumenten naar hun credit- of bankkaart om hun restaurantrekening te betalen.

Voor u als horeca-uitbater zijn de voordelen van deze digitale transacties legio, maar toch zijn er ook enkele nadelen aan verbonden.

Het juiste meubilair kiezen
02/09/2019 Algemeen

Het juiste meubilair kiezen

Heel wat horeca-uitbaters kijken uit naar het ogenblik waarop ze hun zaak effectief kunnen inrichten. Dit is immers het signaal dat er weldra van start gegaan kan worden met de eigenlijke uitbating. U hebt er vast al talloze catalogi op nageslagen of bezoekjes gebracht aan enkele meubelzaken gespecialiseerd in horecameubilair. Of misschien hebt u wel op het internet het meubilair van uw dromen gevonden. Het uitkiezen van het meubilair voor uw horecazaak is geen leuke klus, maar neem hier toch uw tijd voor.

Wat te doen met flessentrekkers en tafelschuimers
26/08/2019 Horeca Management

Wat te doen met flessentrekkers en tafelschuimers

Meer dan de helft van de horecazaken krijgt wel eens te maken met flessentrekkers of tafelschuimers. Dit zijn gasten die na het consumeren van een drankje (of heel vaak meerdere drankjes) of een maaltijd ervandoor gaan zonder hun rekening te betalen. Als u als horeca-uitbater te maken krijgt met flessentrekkers of tafelschuimers is dit uiteraard een heel vervelende zaak. U bent immers geen liefdadigheidsinstelling die elke klant gratis kan bedienen. Ook u moet zich behoorlijk hard inzetten om uw boterham te verdienen en als iemand deze bij u komt nuttigen zonder te betalen betekent dit een streep door uw rekening en blijft u achter met een gefrustreerd gevoel. Hoe kunt u flessentrekkers en tafelschuimers aanpakken?

 
Drie belangrijke misvattingen in het hotelwezen
19/08/2019 Bediening

Drie belangrijke misvattingen in het hotelwezen

Als hoteleigenaar moet u een beetje van alle markten thuis zijn: u moet de kunst beheersen om uw gasten een aangenaam verblijf te bezorgen, u moet hen een gevoel van gastvrijheid bieden, u moet over heel wat organisatietalent beschikken en u moet uw hotel financieel gezond houden. Hiervoor zult u een evenwicht moeten vinden tussen uw aanbod, uw prijzen en het aantal medewerkers die u bij de dagelijkse uitbating helpen. Heel wat hoteleigenaars worstelen met deze moeilijke oefeningen. Kamerbezetting, dienstverlening en personeelskosten zijn vaak hun grootste zorgen die ze – meestal omwille van financiële redenen – niet altijd op de juiste manier aanpakken.
Pakt u de zaken wel goed aan?
13/08/2019 Horeca Management

Pakt u de zaken wel goed aan?

Bij het woord horeca denken de meeste ondernemers meteen aan hard werken en veel uren draaien. En inderdaad; als de zaken goed gaan is dit meestal wel zo. Voor u een eigen horecazaak opstart of overneemt moet u goed weten waar u aan begint. U moet bereid zijn veel en hard te werken, maar u moet bij uzelf ook nagaan of u hiervoor wel over de nodige kwaliteiten beschikt. U moet immers niet alleen uw zaak runnen, u moet ook op een efficiënte manier omgaan met uw medewerkers én u moet natuurlijk uw gasten het ultieme gastvrijheidsgevoel geven. U merkt het: een horecazaak uitbaten is een hele opgave!

De grote dag!
05/08/2019 Verkoop

De grote dag!

Maandenlang heeft u uitgekeken naar het ogenblik waarop u uw zaak eindelijk kunt openen. Dit is een belangrijke dag waarop u eigenlijk al meteen moet scoren. U hoopt dat alles vlot verloopt, dat u niet te maken krijgt met onvoorziene omstandigheden, dat uw medewerkers hun beste beentje voorzetten en dat het publiek uw zaak weet te waarderen. Een goede voorbereiding voor deze grote dag is dus noodzakelijk.

 
Is uw horecazaak een bron van stress?
29/07/2019 Horeca Management

Is uw horecazaak een bron van stress?

Elke dag weer opnieuw zet u zich als horeca-uitbater in voor uw zaak. En in de drukke wereld van vandaag leidt dat tot heel wat stress: u ademt als het ware stress in om deze in de vorm van een optimale dienstverlening weer uit te ademen. Als u toelaat dat deze stress uw leven, zowel op professioneel als persoonlijk vlak bepaalt, dan zal er u binnen afzienbare tijd een flinke burn out te wachten staan.
Servant Leadership
22/07/2019 Bedrijfsstructuur

Servant Leadership

U vraagt zich waarschijnlijk af waar de term ‘servant leadership’ voor staat. Wel, er bestaat een vertaling voor deze term, namelijk ‘dienend leiderschap’. In feite is ‘dienend leiderschap’ een letterlijke vertaling van de woorden ‘servant’ en ‘leadership’ en hoewel dit precies weergeeft wat deze term betekent, houden we het liever bij de Engeltalige versie. Deze klinkt niet alleen veel boeiender, maar wordt ook in heel wat essays gebruikt en is dan ook algemeen gekend. Wat zijn de voordelen van ‘servant leadership’?

Ga de strijd aan tegen middelmatigheid
15/07/2019 Horeca Management

Ga de strijd aan tegen middelmatigheid

Als u van uw horecazaak een succes wilt maken, dan zult u de zaken met het nodige enthousiasme moeten aanpakken zodat u zich kunt onderscheiden van de middelmatige horecazaken. Op zoek naar tips om hier wel in te slagen? Ik zet er voor u graag enkele op een rij.