+32 475 49 29 53

Blog

Werkt u pro-actief of re-actief in Coronatijden?
06/04/2020 Algemeen

Werkt u pro-actief of re-actief in Coronatijden?

Ieder nadeel heeft zijn voordeel is een gekende uitspraak van een groot voetballer. Hoe gaat u om met de situatie in Coronatijden? Is uw plan B klaar? Pro-actieve ondernemers bekijken in deze tijden hun zaak vanop een afstand en maken een SWOT-analyse (toegegeven is het momenteel nog koffiedik kijken) maar we kunnen alvast een balans opmaken van de voorbije periode en het post-Coronatijdperk.
Coronacrisis: blijf vooral niet bij de pakken zitten
30/03/2020 Horeca Management

Coronacrisis: blijf vooral niet bij de pakken zitten

Hoewel het einde van de Coronacrisis nog lang niet in zicht is, wordt er door de overheid al een scenario opgesteld voor wanneer de maatregelen om de verspreiding van het virus tegen te gaan, versoepeld zullen worden.

Een van de eerste maatregelen was het sluiten van alle horecazaken vanaf 13 maart. Als de maatregelen versoepeld zouden worden, dan wordt er nagedacht over eerst de scholen weer te openen, daarna het thuiswerk af te bouwen en pas als laatste horecazaken de toestemming geven om hun deuren weer te openen. Als horecaondernemer zult u het niet graag horen: als eerste uw horecazaak sluiten en pas als laatste weer uw zaak openen... 

 
Steunmaatregelen voor horecazaken n.a.v. het COVID 19 (Corona) virus
20/03/2020 Horeca Management

Steunmaatregelen voor horecazaken n.a.v. het COVID 19 (Corona) virus

Om de verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan moesten op 13 maart om middernacht alle horecazaken verplicht sluiten. Hoewel deze maatregelen werden genomen voor het welzijn van de hele Belgische bevolking vreesden heel wat horeca-uitbaters dat dit een financiële aderlating zou betekenen voor hun zaak en uiteraard ook voor alle medewerkers. Op 17 maart werden de maatregelen nog verscherpt en werd er ook besloten dat alle niet-essentiële winkels en handelszaken – met uitzondering van voedingswinkels, apotheken, dierenvoedingswinkels, tankstations en krantenwinkels hun deuren moesten sluiten.

Welke tegemoetkomingen de overheid voorziet voor horecazaken zet ik even graag kort voor u op een rijtje.

Corona-maatregelen in de horeca
09/03/2020 Algemeen

Corona-maatregelen in de horeca

Enkele weken geleden brak het coronavirus uit in China. Ondertussen zijn er al wereldwijd verschillende besmettingen en is het virus ook tot in België doorgedrongen. Hoewel de hele wereld in de ban is van dit virus, heerst er eigenlijk niet zoveel duidelijkheid over. Het is een virus dat makkelijk wordt overgedragen, zowel door personen die al symptomen vertonen als door besmette personen die nog geen symptomen hebben. De symptomen van het coronavirus kan men vergelijken met deze van de griep: hoesten, ademhalingsproblemen, een algemeen ziek gevoel en koorts. Hoewel deze ziekte slechts in bepaalde gevallen gevaarlijk is, bestaat er onder de bevolking toch heel wat ongerustheid. Laat ons vooral onthouden dat paniek gevaarlijker is dan het virus zelf. Toch zult u als horeca-uitbater ongetwijfeld de vraag krijgen welke maatregelen uw zaak neemt om besmettingen te voorkomen.

Aanwerven nieuwe medewerkers: enkele tips
02/03/2020 Bediening

Aanwerven nieuwe medewerkers: enkele tips

Over een goede maand begint de Paasvakantie. Traditioneel is het rond deze tijd van het jaar dat de horeca ook terrassen kan plaatsen. Laat ons vooral hopen op mooi weer, zodat uw horecazaak heel wat volk kan verwelkomen. Deze gasten moeten uiteraard op hun wenken bediend worden en extra medewerkers zullen dan ook goed van pas komen. De hoogste tijd dus om even stil te staan bij het aanwerven van extra personeel.
Waarborgen van de voedselveiligheid volgens het HACCP-systeem
24/02/2020 Keuken

Waarborgen van de voedselveiligheid volgens het HACCP-systeem

Een horecazaak of een plaats waar voedsel wordt bereid – zoals bijvoorbeeld een foodtruck of een standje op een markt – moet volgens de Europese regelgeving voldoen aan bepaalde regels inzake de voedselveiligheid. Om gezondheidsrisico’s tijdens het bereiden en behandelen van voeding tegen te gaan moet elke horecagelegenheid beschikken over een voedselveiligheidsplan. Zo’n plan wordt niet zomaar opgesteld, maar is gebaseerd op het HACCP-systeem.

Kent u het begrip ‘nudging’ al?
17/02/2020 Verkoop

Kent u het begrip ‘nudging’ al?

Misschien heeft u er nog nooit van gehoord, misschien kent u het al: het begrip ‘nudging’. Wat is nudging en hoe kunt u nudging toepassingen in de horeca?

Tournée Minérale in de horeca
10/02/2020 Trends

Tournée Minérale in de horeca

Op 1 februari ging de actie Tournée Minérale voor de vierde keer van start. Tournée Minérale is een initiatief van de Druglijn en de Stichting tegen Kanker waarbij opgeroepen wordt om gedurende de maand februari geen alcohol te consumeren. Tijdens de vorige editie in 2019 ging maar liefst 18% van de Belgische bevolking deze uitdaging aan en 83% van deze deelnemers vond dit een bijzonder positieve ervaring. De deelnemers voelden zich op het einde van de maand februari veel fitter, hadden meer energie en sommigen hadden zelfs wat gewicht verloren. Naast deze positieve invloed op de gezondheid had de alcoholvrije maand ook nog een ander belangrijk voordeel: de deelnemers hadden door het vermijden van alcohol heel wat geld uitgespaard.

Tips voor een optimale dienstverlening
03/02/2020 Bediening

Tips voor een optimale dienstverlening

Gasten die uw horecazaak bezoeken hebben recht op een perfecte dienstverlening. Als horeca-uitbater weet u dit vast wel en doet u er alles aan om uw gasten dit ook te geven. Maar wat houdt een perfecte dienstverlening precies is en welke zijn de knelpunten waar u misschien niet zo meteen aan denkt? Ik geeft u hierbij graag enkele tips waarmee u uw dienstverlening kunt optimaliseren.
Optimaliseer de communicatie met uw medewerkers
27/01/2020 Horeca Management

Optimaliseer de communicatie met uw medewerkers

De meest duidelijke en efficiënte manier van communiceren is de spreektaal. Vandaag de dag bestaan er heel wat andere manieren om te communiceren, denk maar aan de vele apps waarmee we allerhande berichten kunnen versturen. Heel veel van deze kleine en snelle berichtjes zijn bijzonder efficient, vaak heel leuk, maar deze kunnen ook voor heel wat misverstanden zorgen. Toch zijn het niet alleen deze berichtjes die verkeerd kunnen begrepen worden. Ook wanneer we persoonlijke en direct met elkaar communiceren kan de boodschap anders overkomen dan hoe we deze bedoeld hadden.