+32 475 49 29 53

Blog

Waardevernieuwing met de ‘Blue Ocean strategie’
18/11/2019 Marketing

Waardevernieuwing met de ‘Blue Ocean strategie’

Stelt u zich even het verschil voor tussen een rustige blauwe oceaan die alle ruimte biedt en een oceaan waar scholen vissen in het rond zwemmen en elkaar aanvallen om een plaatsje en voedsel te vinden. Na een tijdje zal de agressie van deze vissen resulteren in een bloedbad waarbij de oceaan donkerrood zal kleuren.

Ik benadruk heel vaak dat het in de horeca – en trouwens ook in heel wat andere sectoren – heel belangrijk is om zich te onderscheiden van de concurrentie. Zo steekt uw zaak met kop en schouders uit boven andere horecazaken waardoor klanten voor uw zaak kiezen en waardoor concurrerende zaken zich niet of nauwelijks aan uw zaak kunnen meten.

 
Traditionele media en sociale media: de perfecte combinatie
11/11/2019 Marketing

Traditionele media en sociale media: de perfecte combinatie

Sociale media is niet meer weg te denken uit onze hedendaagse maatschappij. Heel wat particulieren en bedrijven hebben een Instagram-of Facebook-account en ook op Twitter kunnen heel wat mensen hun ei kwijt. Toch betekent dit niet dat iedereen altijd en overal toegang heeft tot sociale media. Hoewel het grootste deel van de bevolking vandaag de dag over een Smartphone beschikt zijn er toch nog consumenten die een ‘klassieke’ computer met een ‘klassieke’ internetverbinding verkiezen, gewoon omdat ze dit leuker en handiger vinden of omdat ze misschien helemaal niet over sociale media beschikken.

Geef ons nog een rondje! Sorry, misschien beter niet...
04/11/2019 Bediening

Geef ons nog een rondje! Sorry, misschien beter niet...

Als u alcohol serveert in uw horecazaak dan bent u als uitbater verplicht om de besluitwet van 14 november 1939 betreffende de beteugeling van de dronkenschap te afficheren op een goed zichtbare plaats. Deze besluitwet stelt onder meer dat iedereen die alcoholische dranken serveert aan personen die al dronken zijn, een gevangenisstraf of een geldboete kan krijgen. Bovendien kan er ook een verbod opgelegd worden om twee jaar lang geen dranken te verkopen en kan de rechter beslissen om de horecazaak te laten sluiten. Dit zijn behoorlijke straffen die u als horeca-uitbater bijzonder veel schade kunnen toebrengen.

Kunt u té gastvrij zijn?
28/10/2019 Bediening

Kunt u té gastvrij zijn?

In de horecawereld staat gastvrijheid centraal, dat weet iedereen. Maar wat is gastvrijheid nu precies en hoe ver moet u als horeca-uitbater gaan in gastvrijheid? Ergens hoor ik u denken: ik kan niet ver genoeg gaan in mijn gastvrijheid ten opzichte van de klanten, want dit zullen ze waarderen en telkens weer opnieuw bij mij op bezoek komen waardoor mijn horecazaak zal bloeien. Maar is deze stelling wel juist en wat houdt deze gastvrijheid dan precies in?

Eet u graag wild?
21/10/2019 Keuken

Eet u graag wild?

Nee, ik eet liever rustig.

Het is een grapje dat al jarenlang meegaat en hoewel velen onder u het misschien wat flauw vinden, betekent het voor de horeca wel het begin van een bijzondere culinaire periode.

Hoewel op sommige diersoorten al vroeger mag gejaagd worden, begint het culinaire wildseizoen in de horeca op 15 oktober. Dit is immers het tijdstip waarop de jacht op het meeste wild geopend wordt. 

Zowel voor echte bourgondiërs als voor heel wat koks is dit een van de meest interessante perioden van het jaar. Consumenten kunnen zich in heel wat restaurants tegoed doen aan copieuze maaltijden met aangepaste wijnen en koks kunnen zich qua creativiteit en bereidingen helemaal uitleven in hun keuken.

De gezelligheid van een winterterras
14/10/2019 Trends

De gezelligheid van een winterterras

Een terras is al lang niet meer enkel voor de zomer. Ook op een koude, droge winterdag zoeken heel wat mensen de gezelligheid op van een terras. Uiteraard moet op zo’n winterterras de juiste sfeer hangen; klanten zullen heus niet kiezen om een winterse namiddag of avond door te brengen op een terras met enkel wat tafels en stoelen. Daar zijn ze in de zomer tevreden mee, maar tijdens de winter willen mensen gezelligheid, een winters kader, een feestelijke stemming en een warme aankleding.
Voedsel weggooien = geld weggooien!
07/10/2019 Keuken

Voedsel weggooien = geld weggooien!

Hoewel consumenten zich de afgelopen dertig jaar steeds milieubewuster gaan gedragen leven we vandaag de dag in geïndustrialiseerde landen nog steeds in een wegwerpmaatschappij. Dit is niet alleen heel belastend voor ons milieu, maar ook voor onze portemonnee. Mijn grootmoeder zaliger drukte mij altijd op het hart: voedsel weggooien is geld weggooien. Gelijk had ze en heeft ze nog steeds. Elk product dat u in de vuilnisbak gooit betekent - zowel thuis als in de horeca – verlies. Vaak is het weggooien van voedsel niet te vermijden, maar toch kunt u heel wat doen om dit verlies te beperken.

Hoe verloopt de samenwerking met uw brouwer?
30/09/2019 Horeca Management

Hoe verloopt de samenwerking met uw brouwer?

De meeste horecazaken hebben een overeenkomst met een brouwerij of drankenhandelaar. Als aan deze overeenkomst een drankafnameverplichting is gekoppeld, dan spreekt men van een drankafnamecontract of een brouwerijcontract.

Brouwers of drankenhandelaars zijn belangrijke spelers op de horecamarkt. Zij kunnen immers in een drankafnamecontract bepaalde verplichtingen opleggen.

Een kindvriendelijke horecazaak
17/09/2019 Bediening

Een kindvriendelijke horecazaak

Uit eten gaan wordt steeds meer een gezinsaangelegenheid. Vroeger werden kinderen vaak thuisgelaten als hun ouders uit eten gingen, maar vandaag de dag gaan de kinderen meer en meer gewoon mee op restaurant. 

Een kindvriendelijke horecazaak hoeft niet exclusief kindgericht te zijn, maar moet wel het gevoel geven dat ook kinderen er welkom zijn. Vindt u het belangrijk dat zowel gezinnen met als zonder kinderen zich thuis voelen in uw horecazaak, hou dan rekening met volgende tips.

Kan ik ook met de kaart betalen?
09/09/2019 Verkoop

Kan ik ook met de kaart betalen?

Ongetwijfeld krijgt u deze vraag meerdere keren per dag te horen. 

Sinds een tiental jaren grijpen steeds meer consumenten naar hun credit- of bankkaart om hun restaurantrekening te betalen.

Voor u als horeca-uitbater zijn de voordelen van deze digitale transacties legio, maar toch zijn er ook enkele nadelen aan verbonden.