4 soorten van tijd die u zelf kunt creëren

Tijd is een opeenvolging van momenten van vroeger en later. 

De Amerikaanse natuurkundige John Wheeler omschreef tijd als volgt: ‘Tijd is een methode van de natuur die ervoor zorgt dat niet alles tegelijk gebeurt.” En inderdaad, als alles tegelijkertijd zou gebeuren, dan zou er geen sprake meer zijn van tijd, maar van een tijdloze chaos.

Net daarom is timemanagement zo belangrijk: om chaos te voorkomen. Timemanagement is op een verstandige manier omgaan met de tijd. Het doel van timemanagement is zo efficiënt mogelijk werken zodat uw productiviteit verhoogt. Hierdoor ervaart u minder stress en zorgt u ervoor dat werken aangenaam is, zowel voor u als voor uw medewerkers.

Vraagt u zich op het einde van de dag ook vaak af waar al uw tijd heen is gegaan?

Merkt u dat u wel erg vaak de woorden ‘ik heb geen tijd’ gebruikt?

Lijkt het alsof u altijd tijd tekortkomt?

Dan heb ik goed nieuws voor jou. Bepaalde soorten tijd kunt u zelf creëren. Als horecamanager is het belangrijk dat u weet welke soorten tijd u kunt creëren zodat u zo efficiënt mogelijk met de 24 uur die een dag telt kunt omgaan. Creëert u geen extra tijd voor sommige zaken, dan is de kans groot dat u de tijd zomaar aan u laat voorbijgaan.

Me-time

Een van de meest kostbare soorten tijd is me-time.

U kunt uw me-time helemaal invullen zoals u dit zelf nodig acht. Eventjes languit op de bank genieten van de rust, naar de sportschool gaan, een verfrissende wandeling maken, ... me-time is vooral belangrijk om weer tot uzelf te komen.

Het meeste haalt u echter uit uw me-time als u deze tijd ook gebruikt om iets bij te leren. 

Moet dit iets zijn over het runnen van uw zaak, over het bedrijfsleven of over de horeca in het algemeen? Dat mag. Als u dit interessant vindt en als u deze zaken u bepaalde inzichten geven die u mist, doe dit dan gerust.

Heeft u daar geen behoefte aan en concentreert u zich liever op andere zaken waarbij u iets leert, dan kan dit natuurlijk ook. Leren hoeft trouwens niet altijd theoretisch of praktisch te zijn. Leren hoe u zich kunt ontspannen is net zo belangrijk.

Koester vooral uw me-time. Deze heeft u echt nodig om uzelf te beschermen tegen allerlei negatieve invloeden en stress van buitenaf.

Tijd om zakelijk te groeien

Met zakelijk groeien bedoel ik niet dat u de tijd moet nemen om uw bedrijf uit te breiden. Hiermee bedoel ik wel dat u tijd moet creëren om u bewust bezig te houden met de toekomst van uw horecazaak.

Heel belangrijk is tijd creëren om marketingstrategieën op te bouwen en toe te passen, om nieuwe concepten uit te werken, om de nieuwste trends te volgen, om uw doelstellingen bij te werken, om uw bedrijfsvoering te optimaliseren, enz...

Als horecamanager bent u verantwoordelijk voor de toekomst van uw bedrijf. U moet beslissen welke richting u uit wil en u moet ook pro-actief ondernemen om uw doelstellingen te bereiken. Creëer hier dan ook tijd voor.

Tijd om leiding te geven en uw team te ondersteunen

Creëer tijd om aandacht te besteden aan de dagelijkse werking van uw horecazaak. Uw medewerkers zijn belangrijke schakels bij deze dagelijkse operationele activiteiten. 

Besteed dan ook voldoende tijd aan het inspireren en motiveren van uw medewerkers. Zorg ervoor dat u heel goed weet wat hen bezighoudt en waar eventuele knelpunten liggen. Als u hier de tijd voor neemt, dan zult u uw team succesvol kunnen leiden naar de resultaten die u vooropgesteld heeft. 

Tijd om te delegeren

U bent als horecamanager verantwoordelijk voor de goede werking van uw zaak. Dit betekent echter niet dat u alle dingen zelf moet of kan doen.

Creëer tijd om zaken te delegeren. Als u hiervoor een keer de tijd neemt, dan kan dit u op termijn heel wat tijd besparen. 

Neem de tijd om uw medewerkers duidelijk te maken wat u van hen verwacht. Leg hen ook uit hoe je verwacht dat ze de zaken aanpakken. Denk vooral niet: “Als ik het snel zelf even doe, dan is dit klusje meteen geklaard.” Als u hiervan uitgaat, dan blijft u dingen doen die u eigenlijk makkelijk kunt delegeren.

Denk vooral niet dat u door bepaalde taken aan uw medewerkers toe te wijzen, u een stuk van uw verantwoordelijkheid laat vallen. Delegeren gaat helemaal niet om het afschuiven van verantwoordelijkheden. Als u de tijd neemt om bepaalde zaken te delegeren, dan kunt u zich op andere zaken concentreren die voor uw horecazaak misschien belangrijker zijn.

Blijf op de hoogte

Als horecaconsultant volg ik uiteraard alle ontwikkelingen op de voet. Wilt u goed geïnformeerd blijven, schrijf u dan zeker in op de maandelijkse mailing met tips of neem vrijblijvend contact met mij op.