+32 475 49 29 53

Blog

Uw lichaamstaal spreekt boekdelen
21/01/2019 Bediening

Uw lichaamstaal spreekt boekdelen

In de horecawereld is het nooit stil. Aan tafel vertellen vrienden en familie elkaar de boeiendste verhalen en romantische zielen verklaren elkaar hun liefde. Tijdens zakenlunches wordt er heel wat heen en weer gepraat en soms bent u als horecaondernemer ongetwijfeld vaak getuige van verhitte discussies.

Toch hebben niet alleen uw klanten elkaar veel te vertellen. De meeste horecamedewerkers zijn open en spontaan en maken graag eens een praatje met de klanten. Een goede zaak, want ook dit is een teken van gastvrijheid: oprecht geïnteresseerd zijn in hoe het met de klanten gaat.

Communicatie hoeft echter niet altijd verbaal te zijn. Ook lichaamstaal of non-verbale communicatie kan anderen heel wat vertellen. Zorg er dan ook voor dat u zich daar bewust van bent en leer ook uw medewerkers het belang van deze lichaamstaal.

 
Gastvrij en dynamisch verwelkomen: hoe doet u dat?
08/10/2018 Bediening

Gastvrij en dynamisch verwelkomen: hoe doet u dat?

In de horeca is gastvrijheid een belangrijk gegeven, dat weet iedereen. In tegenstelling tot wat sommige horecaondernemers denken is gastvrijheid veel meer dan uw gasten op een gepaste manier verwelkomen. Deze gastvrijheid begint inderdaad bij de verwelkoming, maar omvat net zo goed de algemene sfeer en de bediening tijdens het verblijf tot het afscheid nemen. Kortom, het is de hele beleving die gasten tijdens hun bezoek aan uw horecazaak ervaren.
Een perfecte start voor nieuwe medewerkers
03/09/2018 Bediening

Een perfecte start voor nieuwe medewerkers

De eerste dag dat een nieuwe medewerker bij u aan de slag gaat is altijd spannend, niet alleen voor de betreffende persoon, maar ook voor u als horeca-uitbater. Uiteraard heeft u al een sollicitatiegesprek gevoerd met deze persoon, maar op de werkvloer zullen jullie moeten samenwerken en dat verloopt helemaal anders dan een eerste kennismaking.
Zomer: tijd voor extra werkkrachten
28/05/2018 Bediening

Zomer: tijd voor extra werkkrachten

De zomer staat voor de deur en laat ons hopen dat het een mooie zomer wordt. Zonnige zomerdagen zorgen ervoor dat mensen zich vrolijker voelen en vaker op stap gaan. Een verkwikkende fietstocht langs uitgestrekte wegen of een zomerse wandeling in de ongerepte natuur doen fietsers en wandelaars honger en dorst krijgen en daar kunt u als horecaondernemer alleen maar wel bij varen. Al deze dagjestoeristen zorgen uiteraard voor extra werk en elke horecaondernemer weet dat een gewone personeelsbezetting tijdens de zomermaanden vaak niet voldoende is.

 
Wat kunt u ons aanbevelen?
07/05/2018 Bediening

Wat kunt u ons aanbevelen?

Het aanbieden van de menukaart en het kiezen van een gerecht is in vele horecazaken zowel voor obers als voor gasten als het ware een routine geworden; meteen na de klanten hebben plaatsgenomen krijgen ze de menukaart aangeboden, wordt er gevraagd of er al een aperitiefje mag komen en tijdens het bereiden van het aperitief nemen de klanten de kaart door. De ober komt terug met het aperitief, somt de suggesties van de dag op, de klanten luisteren beleefd naar deze suggesties en gaan dan uiteindelijk voor een veilige keuze. Af en toe vragen gasten of de ober hen iets kan aanbevelen, maar vele obers komen niet verder dan nog maar eens dezelfde opsomming te geven van de suggesties van de dag.

Zo gaat het er in heel wat horecazaken aan toe. Volgt u in uw restaurant ook deze werkwijze? Jammer, want hiermee onderscheidt uw horecazaak zich echt niet van de andere zaken in de buurt en dit is nu precies de sleutel tot succes.

2018: uw menukaart in een nieuw jasje?
21/01/2018 Bediening

2018: uw menukaart in een nieuw jasje?

Voor veel horecazaken breekt samen met het begin van het nieuwe jaar een rustige maand januari aan. Maak u vooral geen zorgen als u tijdens deze maand niet veel volk over de vloer krijgt, want hier zijn goede redenen voor. Traditioneel is de maand december voor veel mensen een dure maand. En vergeten we vooral ook niet de goede voornemens van al diegenen die bij het begin van een nieuw jaar een gezondere levensstijl vooropstellen! Al deze zaken zorgen er dan ook voor dat consumenten tijdens de maand januari liever thuisblijven dan horecazaken te bezoeken.

Optimaliseer de communicatie met uw medewerkers
11/12/2017 Bediening

Optimaliseer de communicatie met uw medewerkers

De meest duidelijke en efficiënte manier van communiceren is de spreektaal. Vandaag de dag bestaan er heel wat andere manieren om te communiceren, denk maar aan de vele apps waarmee we allerhande berichten kunnen versturen. Heel veel van deze kleine en snelle berichtjes zijn bijzonder efficient, vaak heel leuk, maar deze kunnen ook voor heel wat misverstanden zorgen. Toch zijn het niet alleen deze berichtjes die verkeerd kunnen begrepen worden. Ook wanneer we persoonlijke en direct met elkaar communiceren kan de boodschap anders overkomen dan hoe we deze bedoeld hadden. 
Investeren in de opleiding van uw medewerkers loont
12/11/2017 Bediening

Investeren in de opleiding van uw medewerkers loont

Obers die bestellingen verkeerd opnemen, die niet merken dat klanten al geruime tijd zitten te wachten of medewerkers die het concept van uw horecazaak niet begrijpen bent u liever kwijt dan rijk. Deze kunnen uw horecazaak immers een behoorlijk slechte reputatie bezorgen. Toch betekent dit niet noodzakelijk dat deze medewerkers geen potentieel hebben. Misschien missen ze ervaring, zijn ze niet goed voorbereid op hun taken, weten ze niet hoe ze de zaken efficiënt moeten aanpakken of voelen ze zich onzeker.

De horecaondernemer en zijn team
01/10/2017 Bediening

De horecaondernemer en zijn team

Een bloeiende horecazaak is niet alleen uw verdienste, maar net zo goed deze van uw hele team. Als horecaondernemer zal u er dus moeten voor zorgen dat uw team bestaat uit gedreven medewerkers die op een efficiënte manier samenwerken. 


Hou er als horeca uitbater vooral rekening mee dat uw zaak zich niet alleen ten opzichte van de klanten moet onderscheiden van de concurrentie, maar dat ook goede werknemers bijzonder veeleisend zijn geworden. Een advertentie in een lokale krant waarbij u vermeldt dat kandidaten kunnen rekenen op een aantrekkelijk salaris zal dan ook niet voldoende zijn om de juiste werknemer te vinden. Dit biedt immers elke gemiddelde horecazaak. U zal zich dus op andere manieren moeten onderscheiden. 

Vijf manieren om uw medewerkers te motiveren
16/07/2017 Bediening

Vijf manieren om uw medewerkers te motiveren

Een ober die met een chagrijnig gezicht een bestelling opneemt zal op niet veel sympathie van de klanten kunnen rekenen en wat meer is: als dit regelmatig gebeurt, dan kan dit uw zaak behoorlijk wat schade toebrengen. Klanten willen immers graag met een glimlach bediend worden en daar hebben ze alle recht toe.

Klanten tevreden houden is echter niet de enige reden waarom u er als horeca uitbater alle belang bij heeft om uw medewerkers te motiveren. Studies hebben uitgewezen dat medewerkers die zich goed voelen op de werkvloer meer dan 30% beter presteren dan ongelukkige werknemers en veel creatiever zijn in de uitoefening van hun functie. Uw medewerkers motiveren zodat ze het beste van zichzelf geven is echter soms helemaal niet zo makkelijk. In dit artikel geef ik u dan ook graag enkele tips waarmee u aan de slag kan.