Blog

De perfecte menukaart voor een hogere omzet
28/09/2020 Bediening

De perfecte menukaart voor een hogere omzet

Laten we het vandaag nog eens hebben over de menukaart. Deze heeft u omwille van de Coronacrisis en de bijbehorende maatregelen hoogstwaarschijnlijk moeten aanpassen. Bent u uw menukaart aan het bijwerken of denkt u eraan over te schakelen op een digitale menukaart, hou dan zeker rekening met volgende zaken.

Aanwerven nieuwe medewerkers: enkele tips
02/03/2020 Bediening

Aanwerven nieuwe medewerkers: enkele tips

Over een goede maand begint de Paasvakantie. Traditioneel is het rond deze tijd van het jaar dat de horeca ook terrassen kan plaatsen. Laat ons vooral hopen op mooi weer, zodat uw horecazaak heel wat volk kan verwelkomen. Deze gasten moeten uiteraard op hun wenken bediend worden en extra medewerkers zullen dan ook goed van pas komen. De hoogste tijd dus om even stil te staan bij het aanwerven van extra personeel.
Tips voor een optimale dienstverlening
03/02/2020 Bediening

Tips voor een optimale dienstverlening

Gasten die uw horecazaak bezoeken hebben recht op een perfecte dienstverlening. Als horeca-uitbater weet u dit vast wel en doet u er alles aan om uw gasten dit ook te geven. Maar wat houdt een perfecte dienstverlening precies is en welke zijn de knelpunten waar u misschien niet zo meteen aan denkt? Ik geeft u hierbij graag enkele tips waarmee u uw dienstverlening kunt optimaliseren.
Etiquetteregels in de horeca
25/11/2019 Bediening

Etiquetteregels in de horeca

Als ervaren horeca-uitbater weet u vast wel dat er in de horeca aan bepaalde etiquetteregels moet voldaan worden. Beginnende horeca-uitbaters en medewerkers zonder ervaring in de horeca kunnen hierbij echter soms wel wat hulp gebruiken. Daarom zet ik deze regels nog eens op een rijtje en geef ik graag enkele algemene tips om uw dienstverlening te optimaliseren.

Geef ons nog een rondje! Sorry, misschien beter niet...
04/11/2019 Bediening

Geef ons nog een rondje! Sorry, misschien beter niet...

Als u alcohol serveert in uw horecazaak dan bent u als uitbater verplicht om de besluitwet van 14 november 1939 betreffende de beteugeling van de dronkenschap te afficheren op een goed zichtbare plaats. Deze besluitwet stelt onder meer dat iedereen die alcoholische dranken serveert aan personen die al dronken zijn, een gevangenisstraf of een geldboete kan krijgen. Bovendien kan er ook een verbod opgelegd worden om twee jaar lang geen dranken te verkopen en kan de rechter beslissen om de horecazaak te laten sluiten. Dit zijn behoorlijke straffen die u als horeca-uitbater bijzonder veel schade kunnen toebrengen.

Kunt u té gastvrij zijn?
28/10/2019 Bediening

Kunt u té gastvrij zijn?

In de horecawereld staat gastvrijheid centraal, dat weet iedereen. Maar wat is gastvrijheid nu precies en hoe ver moet u als horeca-uitbater gaan in gastvrijheid? Ergens hoor ik u denken: ik kan niet ver genoeg gaan in mijn gastvrijheid ten opzichte van de klanten, want dit zullen ze waarderen en telkens weer opnieuw bij mij op bezoek komen waardoor mijn horecazaak zal bloeien. Maar is deze stelling wel juist en wat houdt deze gastvrijheid dan precies in?

Een kindvriendelijke horecazaak
17/09/2019 Bediening

Een kindvriendelijke horecazaak

Uit eten gaan wordt steeds meer een gezinsaangelegenheid. Vroeger werden kinderen vaak thuisgelaten als hun ouders uit eten gingen, maar vandaag de dag gaan de kinderen meer en meer gewoon mee op restaurant. 

Een kindvriendelijke horecazaak hoeft niet exclusief kindgericht te zijn, maar moet wel het gevoel geven dat ook kinderen er welkom zijn. Vindt u het belangrijk dat zowel gezinnen met als zonder kinderen zich thuis voelen in uw horecazaak, hou dan rekening met volgende tips.

Drie belangrijke misvattingen in het hotelwezen
19/08/2019 Bediening

Drie belangrijke misvattingen in het hotelwezen

Als hoteleigenaar moet u een beetje van alle markten thuis zijn: u moet de kunst beheersen om uw gasten een aangenaam verblijf te bezorgen, u moet hen een gevoel van gastvrijheid bieden, u moet over heel wat organisatietalent beschikken en u moet uw hotel financieel gezond houden. Hiervoor zult u een evenwicht moeten vinden tussen uw aanbod, uw prijzen en het aantal medewerkers die u bij de dagelijkse uitbating helpen. Heel wat hoteleigenaars worstelen met deze moeilijke oefeningen. Kamerbezetting, dienstverlening en personeelskosten zijn vaak hun grootste zorgen die ze – meestal omwille van financiële redenen – niet altijd op de juiste manier aanpakken.
Uw lichaamstaal spreekt boekdelen
21/01/2019 Bediening

Uw lichaamstaal spreekt boekdelen

In de horecawereld is het nooit stil. Aan tafel vertellen vrienden en familie elkaar de boeiendste verhalen en romantische zielen verklaren elkaar hun liefde. Tijdens zakenlunches wordt er heel wat heen en weer gepraat en soms bent u als horecaondernemer ongetwijfeld vaak getuige van verhitte discussies.

Toch hebben niet alleen uw klanten elkaar veel te vertellen. De meeste horecamedewerkers zijn open en spontaan en maken graag eens een praatje met de klanten. Een goede zaak, want ook dit is een teken van gastvrijheid: oprecht geïnteresseerd zijn in hoe het met de klanten gaat.

Communicatie hoeft echter niet altijd verbaal te zijn. Ook lichaamstaal of non-verbale communicatie kan anderen heel wat vertellen. Zorg er dan ook voor dat u zich daar bewust van bent en leer ook uw medewerkers het belang van deze lichaamstaal.

 
Gastvrij en dynamisch verwelkomen: hoe doet u dat?
08/10/2018 Bediening

Gastvrij en dynamisch verwelkomen: hoe doet u dat?

In de horeca is gastvrijheid een belangrijk gegeven, dat weet iedereen. In tegenstelling tot wat sommige horecaondernemers denken is gastvrijheid veel meer dan uw gasten op een gepaste manier verwelkomen. Deze gastvrijheid begint inderdaad bij de verwelkoming, maar omvat net zo goed de algemene sfeer en de bediening tijdens het verblijf tot het afscheid nemen. Kortom, het is de hele beleving die gasten tijdens hun bezoek aan uw horecazaak ervaren.