+32 475 49 29 53

Blog

Horecamanagement gebaseerd op feiten
31/12/2018 Horeca Management

Horecamanagement gebaseerd op feiten

Zowel voor startende horecaondernemers als ervaren horeca-uitbaters is het belangrijk een beleid te voeren dat gebaseerd is op concrete gegevens. Beginnende horecaondernemers zijn zich hier soms vaker van bewust dan uitbaters die al een tijdje meedraaien in het vak. Een beginnende horecaondernemer zal alle feiten op een rijtje zetten om deze informatie te gebruiken om hun horecazaak zo goed mogelijk uit te baten. Ervaren horeca-uitbaters laten zich soms wat vaker leiden door hun intuïtie en ervaringen uit het verleden. Toch is het ook voor deze ondernemers belangrijk om een beleid te voeren dat gebaseerd is op feiten. Zo komt u immers te weten hoe uw zaak er precies voorstaat en welke stappen u moet ondernemen of welke veranderingen u moet doorvoeren om uw doelstellingen te bereiken.
Wees ‘SMART’ bij het bepalen van uw doelstellingen
19/11/2018 Horeca Management

Wees ‘SMART’ bij het bepalen van uw doelstellingen

Als u niet weet waar u heen wil, hoe kunt u er dan in hemelsnaam geraken? Als u uw doelstellingen niet formuleert, hoe kunt u deze dan verwezenlijken? Of met andere woorden, hoe kunt u een strategie opstellen als u er geen idee van hebt wat u ermee wil bereiken.

Het belang van uw horecaconcept
29/10/2018 Horeca Management

Het belang van uw horecaconcept

Uw horecazaak moet staan voor iets. Een horecazaak waar vooraf niet over nagedacht werd, zal nooit slagen. Als het plaatje klopt, dan weet u als horecamanager waar u zich moet aan houden en wat u kunt verwachten. Een horecaconcept draagt bij aan uw opzet om een bloeiende zaak uit te bouwen. 
In de knoei met uw budget?
01/10/2018 Horeca Management

In de knoei met uw budget?

Bij de opstart van uw horecazaak heeft u een financieel plan opgesteld. Bedoeling was uiteraard u hieraan te houden zodat u op elk ogenblik perfect zou weten hoe uw horecazaak er financieel voorstond en hoe u uw horecazaak financieel gezond kon houden. Dit financieel plan is echter geen statisch plan; producten worden duurder, klanten worden veeleisender en kosten nemen toe. Af en toe zult u dan ook dit financieel plan moeten herbekijken en op bepaalde punten moeten bijwerken.
Het belang van hotelfaciliteiten
24/09/2018 Horeca Management

Het belang van hotelfaciliteiten

Extra hotelfaciliteiten zijn een troef voor hotels. Vrijwel elke vakantieganger gaat op het internet op zoek naar informatie over verschillende hotels vooraleer een definitieve reservering te maken. Daarbij interesseren hen vooral de recensies van andere gasten en de faciliteiten die de hotels aanbieden.

In woelige waters of op een kalme oceaan?
27/08/2018 Horeca Management

In woelige waters of op een kalme oceaan?

Als u al een tijdje meedraait in het horecawereldje, dan heeft u vast en zeker al gemerkt dat deze de laatste jaren in volle ontwikkeling is en er helemaal anders uitziet dan een tiental jaren geleden. Waarschijnlijk zijn er ook bij u in de buurt de afgelopen jaren heel wat horecazaken bijgekomen die elk hun eigen concept aanbieden waardoor de concurrentie veel harder is geworden.

Ook u moet vast uw beste beentje voorzetten om er niet alleen voor te zorgen dat klanten uw horecazaak verkiezen boven andere, maar ook om uw medewerkers tevreden te houden. Horecazaken die zich niet onderscheiden van andere horecazaken komen dan ook vaak in woelige waters terecht waarin iedereen zijn best doet om zijn hoofd boven het allesverwoestende water te houden.
Een vlottere klantendoorstroming: hoe pakt u dit aan?
20/08/2018 Horeca Management

Een vlottere klantendoorstroming: hoe pakt u dit aan?

Klanten die uw zaak bezoeken en daarna plaats maken voor andere klanten wordt klantendoorstroming genoemd. Deze doorstroming is een heel belangrijk aspect bij het realiseren van uw omzet.

Uiteraard staat gastvrijheid voorop in de horeca, maar daarnaast moet uw horecazaak ook opbrengen. U zult dus een evenwicht moeten vinden in deze klantendoorstroming; uw klanten moeten voldoende tijd krijgen om te genieten van hun bezoek, maar tegelijkertijd moet u vermijden dat ze te lang kostbare plaatsen bezet houden. In dit artikel geef ik u graag enkele tips hoe u deze doorstroming kan opvoeren, zonder afbreuk te doen aan uw gastvrijheid.

Bescheidenheid in de horeca
23/07/2018 Horeca Management

Bescheidenheid in de horeca

Verschillende mensen hebben verschillende persoonlijkheden, dat is wat het leven en de samenleving zo fascinerend maakt. Als horecaconsultant kom ik met heel wat mensen en verschillende persoonlijkheden in contact en dat is een van de boeiendste aspecten van mijn beroep.

Enerzijds bestaan er horecaondernemers die bruisen van zelfvertrouwen, maar die er toch niet in slagen om hun horecazaak in goede banen te leiden. Anderzijds kan een iets minder uitbundige horeca-uitbater de draaiende motor zijn achter een bloeiende zaak. En dan rest nog elke persoonlijkheid tussen deze twee extremen in.

Acht redenen waarom sommige horecazaken failliet gaan
09/07/2018 Horeca Management

Acht redenen waarom sommige horecazaken failliet gaan

Iedere ondernemer die een zaak opstart hoopt op een bedrijf dat op termijn gaat bloeien. Hoewel een horecazaak opstarten de droom is van velen en deze sector nog altijd populair is, gaan er relatief veel horecazaken failliet. Maar wat ligt nu precies aan de basis van dit grote aantal faillissementen?

Bent u voldoende verzekerd?
24/06/2018 Horeca Management

Bent u voldoende verzekerd?

Ondernemen houdt risico’s in, dat weet iedereen. Dat is niet alleen zo in de horeca, maar in elke bedrijfstak.

Eerst en vooral bestaat er een financieel risico. Als een ondernemer een zaak opstart, dan weet hij nooit zeker of zijn onderneming zal slagen of als hij er op het einde van de rit een financiële kater zal aan overhouden. Ook al heeft hij een onberispelijk ondernemingsplan opgesteld waarin hij zijn doelstellingen heeft bepaald en een financieel plan uitgedokterd, toch kan een economische crisis toeslaan waardoor een ondernemer in moeilijkheden kan komen.