Blog

Upselling en cross selling als slimme marketingtechnieken
14/09/2020 Marketing

Upselling en cross selling als slimme marketingtechnieken

Als u uw omzet wilt verhogen dan hoeft u hiervoor niet altijd gebruik te maken van ingewikkelde en dure marketingtechnieken. Uw producten aanbevelen kan ook op heel eenvoudige én goedkope manieren. Geïnteresseerd in hoe dat kan? Neem dan even de tijd om dit artikel aandachtig door te nemen.

Welkom – welcome – bienvenue - herzlich willkommen. Hoe kunt u meer toeristen op bezoek krijgen?
20/01/2020 Marketing

Welkom – welcome – bienvenue - herzlich willkommen. Hoe kunt u meer toeristen op bezoek krijgen?

Volgens recente cijfers van Toerisme Vlaanderen nam het toerisme in Vlaanderen in 2019 met ongeveer 2% toe ten opzichte van 2018 en ook onze buurlanden kenden een stijging van het aantal overnachtingen. Hoewel de exacte cijfers van 2019 nog niet helemaal gekend zijn, zien we toch al een algemene stijging ten opzichte van 2018. Specialisten en trendwatchers zijn er trouwens van overtuigd dat ook in 2020 het aantal toeristen in België en Nederland zal stijgen. De hoogste tijd dus om even na te gaan hoe uw horecazaak hier beter kan van worden.

Zelf een efficiënte marketingstrategie voeren
09/12/2019 Marketing

Zelf een efficiënte marketingstrategie voeren

De horeca is wereldwijd een van de meest competitieve sectoren. België kent een bijzonder groot aantal horecazaken en de concurrentie is dan ook hard. We zagen eerder al dat het heel belangrijk is om zich te onderscheiden van andere horecazaken, maar ook een doordachte marketingstrategie speelt een grote rol in het werven van nieuwe en het behouden van vaste klanten.

Een van de mogelijkheden is natuurlijk uw marketingstrategie uitbesteden aan specialisten, maar dat betekent vaak een grote hap uit uw budget. Als u zich hier zelf wat op toelegt kunt u heel wat besparen. Hierbij graag enkele tips om uw marketingstrategie op een efficiënte manier te voeren.

Waardevernieuwing met de ‘Blue Ocean strategie’
18/11/2019 Marketing

Waardevernieuwing met de ‘Blue Ocean strategie’

Stelt u zich even het verschil voor tussen een rustige blauwe oceaan die alle ruimte biedt en een oceaan waar scholen vissen in het rond zwemmen en elkaar aanvallen om een plaatsje en voedsel te vinden. Na een tijdje zal de agressie van deze vissen resulteren in een bloedbad waarbij de oceaan donkerrood zal kleuren.

Ik benadruk heel vaak dat het in de horeca – en trouwens ook in heel wat andere sectoren – heel belangrijk is om zich te onderscheiden van de concurrentie. Zo steekt uw zaak met kop en schouders uit boven andere horecazaken waardoor klanten voor uw zaak kiezen en waardoor concurrerende zaken zich niet of nauwelijks aan uw zaak kunnen meten.

 
Traditionele media en sociale media: de perfecte combinatie
11/11/2019 Marketing

Traditionele media en sociale media: de perfecte combinatie

Sociale media is niet meer weg te denken uit onze hedendaagse maatschappij. Heel wat particulieren en bedrijven hebben een Instagram-of Facebook-account en ook op Twitter kunnen heel wat mensen hun ei kwijt. Toch betekent dit niet dat iedereen altijd en overal toegang heeft tot sociale media. Hoewel het grootste deel van de bevolking vandaag de dag over een Smartphone beschikt zijn er toch nog consumenten die een ‘klassieke’ computer met een ‘klassieke’ internetverbinding verkiezen, gewoon omdat ze dit leuker en handiger vinden of omdat ze misschien helemaal niet over sociale media beschikken.

Positieve beoordelingen verzamelen
11/06/2019 Marketing

Positieve beoordelingen verzamelen

Wist u dat maar liefst 92 procent van alle consumenten beoordelingen van anderen bekijken voor ze een definitieve keuze voor een bepaalde horecazaak maken? Dit is een gigantisch percentage! U heeft er dus alle belang bij dat uw bezoekers uw zaak een positieve recensie geven.

Maar hoe komt u aan deze positieve recensies en hoe kunt u uw gasten verleiden een recensie te plaatsen?

Een logo voor uw horecazaak
14/05/2019 Marketing

Een logo voor uw horecazaak

Een logo is een belangrijk onderdeel van de huisstijl van een onderneming. Denk vooral niet dat een logo alleen maar voor grote multinationale ondernemingen nuttig is. Met een professioneel logo krijgt uw horecazaak net iets meer cachet. Uw logo op flyers of advertenties is een herkenningspunt voor potentiële klanten en ook uw facebookpagina of uw Instagram account zal op meer bezoekers kunnen rekenen als u er een logo op plaatst.

De concurrentie een stapje voor met 3 eenvoudige marketingtechnieken
23/04/2019 Marketing

De concurrentie een stapje voor met 3 eenvoudige marketingtechnieken

Elke stad of elk dorp heeft wel meerdere horecazaken en mensen die op zoek zijn naar een drankje, iets om te eten of gewoon wat gezelligheid, kunnen dan ook een keuze maken uit een groot aanbod drink- en eetgelegenheden. U wil deze klanten natuurlijk in uw zaak krijgen, uw concurrenten willen hen in hun zaak. Met onderstaande – heel eenvoudige - marketingtechnieken kunt u ervoor zorgen dat klanten de concurrentie links laten liggen en voor uw zaak kiezen.
Hoe bepaalt u het marketingbudget?
01/04/2019 Marketing

Hoe bepaalt u het marketingbudget?

Een marketingstrategie voeren kost geld. Als horecaconsulent krijg ik van horecaondernemers regelmatig de vraag hoeveel ze mogen uitgeven aan hun marketingcampagne. Een eenvoudige vraag, maar een antwoord geven op deze vraag zit heel wat ingewikkelder in elkaar.

Men kan verschillende methodes toepassen om dit marketingbudget te bepalen. Kort samengevat zijn dat de omzet percentage methode, de sluitpostmethode, de concurrentiemethode en de taakstellende methode. In dit artikel komen deze methoden uitgebreid aan bod. U komt te weten wat deze methoden inhouden, hoe ze werken en wat de voor- en nadelen zijn van elke methode.

Een efficiënte marketingstrategie: een zaak van routine
18/03/2019 Marketing

Een efficiënte marketingstrategie: een zaak van routine

Als horecaondernemer blijft u ongetwijfeld graag op de hoogte van alles wat met de horeca-industrie te maken heeft. U neemt op geregelde tijdstippen vakliteratuur door, u informeert zich via sociale mediakanalen en blogs, u bezoekt beurzen en u gluurt even bij de buren. Prima! Zo blijft u immers op de hoogte van wat er reilt en zeilt in de horecawereld. Waar de gemiddelde horecaondernemer meestal niet zo meteen aan denkt is om ook zijn eigen horecazaak routinematig te evalueren en meer bepaald zijn marketingstrategie. Toch is dit een heel belangrijk aspect bij het succesvol runnen van een horecazaak.