+32 475 49 29 53

Blog

‘The most wonderful time of the year’ op sociale media
12/11/2018 Marketing

‘The most wonderful time of the year’ op sociale media

Nog anderhalve maand en het is weer zover: romantische kerstsfeer en feestgedruis voor het nieuwe jaar. Of u dit persoonlijk nu een leuke tijd vindt of u tegenop ziet naar alles wat met deze periode te maken heeft, een ding staat vast: er is geen ontkomen aan! En voor uw horecaonderneming is dit een goede zaak.

Tips voor posts op sociale media
15/10/2018 Marketing

Tips voor posts op sociale media

Om het even waar we ons bevinden kunnen we in contact komen met familie of vrienden. Onze plannen kunnen we snel en eenvoudig regelen via het internet; zin in een avondje uit, maar geen idee waar we heen kunnen? Wat surfen op het internet en we vinden meteen een geschikte horeca-aangelegenheid. De wereld is met de komst van het internet en de mobiele telefoons een stuk kleiner geworden en alles is veel toegankelijker geworden.

Als horecaondernemer is het dan ook een ‘must’ om een plaatsje te veroveren in deze digitale wereld. En wat is er makkelijker en doeltreffender dan dit via sociale media te doen?

10 tips om uw Facebook posts te optimaliseren
28/01/2018 Marketing

10 tips om uw Facebook posts te optimaliseren

Dat Facebook een van de meest populaire sociale media-kanalen is valt niet te ontkennen. Wist u dat Facebook wereldwijd 1,79 miljard gebruikers heeft en dat hiervan 1,18 miljard Facebook dagelijks gebruikt? In België zijn er op dit ogenblik 6,2 miljoen geregistreerde gebruikers, in Nederland ligt dit aantal op 9,5 miljoen. Facebook is dan ook een van de meest interessante kanalen om uw horecazaak in de kijker te stellen. Maar hoe kunt u ervoor zorgen dat uw posts bekeken worden en daadwerkelijk ‘leuk’ gevonden worden? Want hier gaat het om: hoe meer uw posts ‘leuk’ gevonden worden, hoe meer uw posts bekeken zullen worden door potentiele klanten. Benieuwd hoe u het meeste uit uw posts haalt? Hierbij graag enkele tips!

 
Live stream als marketingstrategie in de horeca
30/07/2017 Marketing

Live stream als marketingstrategie in de horeca

Een studie van de European Interactive Advertising Association heeft uitgewezen dat 67% van alle Belgen wekelijks het internet gebruikt. Hierbij scoren de Belgen 7 % hoger dan het Europese gemiddelde. Meer dan de helft van alle Belgische internetgebruikers is dagelijks online en 85 % hiervan houdt zich vooral met sociale media bezig.

Hoog tijd dus om als horeca uitbater gebruik te maken van het internet om uw zaak naambekendheid te geven! En dit kan op een veel originelere en efficiëntere manier dan een gewone website te lanceren. Eerder leerde u al dat het er in de horecawereld vooral om draait u te onderscheiden van andere horecazaken. De meest voor de hand liggende zaken zijn uiteraard uw producten en de uitbating van uw horecazaak. Maar wist u dat u ook uw marketingstrategie over een iets originelere boeg kan gooien.
5 fouten bij het voeren van een marketingstrategie
02/07/2017 Marketing

5 fouten bij het voeren van een marketingstrategie

In mijn vorige artikels kwam het aspect marketing al uitgebreid aan bod. Toch ervaar ik dat heel wat horecaondernemers dezelfde fouten maken wat betreft hun marketingstrategie.
Hoog tijd dus om u hiervan een opsomming te geven zodat uw marketingstrategie er effectief voor zorgt dat uw zaak goed draait. Lees 2 minuten meer
 
Het bepalen van uw marketingbudget
28/05/2017 Marketing

Het bepalen van uw marketingbudget

Een marketingstrategie voeren kost geld. Als horecaconsulent krijg ik van horecaondernemers regelmatig de vraag hoeveel ze mogen uitgeven aan hun marketingcampagne. Een eenvoudige vraag, maar een antwoord geven op deze vraag zit heel wat ingewikkelder in elkaar. 


Eerst en vooral bestaan er voor het bepalen van een marketingbudget geen specifieke regels. Men kan verschillende methodes toepassen om dit marketingbudget te bepalen. Kort samengevat zijn dat de omzet percentage methode, de sluitpostmethode, de concurrentiemethode en de taakstellende methode. Wat verderop in dit artikel komen deze methoden uitgebreid aan bod. U komt te weten wat deze methoden inhouden, hoe ze werken en wat de voor- en nadelen zijn van elke methode.

Marketing in de praktijk: 5 gouden regels
21/05/2017 Marketing

Marketing in de praktijk: 5 gouden regels

Marketing in de praktijk: 5 gouden regels!


In mijn vorige artikels had ik het over marketing en marketingstrategie. U leerde waar marketing vandaan komt en waar het goed voor is. U leerde ook wat een marketingstrategie en een marketingmatrix is en waar u rekening moet mee houden om een efficiënte marketingstrategie te ontwikkelen. Ik had het over de 6 P’s (Product, Prijs, Plaats, Promotie, Personeel en Presentatie) waar u moet over nadenken wil u succes boeken met uw horecaonderneming en slagen in uw opzet om van uw zaak ‘the place to be’ te maken. Ik gaf u ook enkele concrete voorbeelden van deze 6 P’s en aan de hand van het voorbeeld van Mc Donalds zag u wellicht wel het belang in van een marketingstrategie.

Marketing dieper uitgelicht deel 2
14/05/2017 Marketing

Marketing dieper uitgelicht deel 2

Marketing dieper uitgelicht – deel 2
In een vorig artikel leerde u al wat een marketingstrategie is, waarom deze zo belangrijk is en waar u rekening moet mee houden bij het ontwikkelen van een marketingstrategie.
In dit artikel zal u leren hoe u de verwachtingen en de behoeften van uw klanten kan achterhalen en hoe u uw aanbod hierop kan afstemmen.

De marketingstrategie van een grote fastfoodketen.
Marketing dieper uitgelicht
07/05/2017 Marketing

Marketing dieper uitgelicht

Marketing dieper uitgelicht – deel 1

De evolutie van het horecabezoek

Enkele generaties geleden was er van marketing nog helemaal geen sprake. Het dure woord ‘marketing’ dat er tegenwoordig voor moet zorgen dat een bepaalde groep mensen een zaak bezoeken werd vroeger gewoon reclame genoemd. Mond-aan-mond reclame deed het vroeger, en trouwens ook de dag van vandaag nog, heel goed en als het plaatselijke restaurant wat meer klanten wilde dan plaatsten ze een advertentie in een lokaal krantje of probeerden ze klanten te lokken door een speciale aanbieding te afficheren op het vensterraam.
In de ‘goeie oude tijd’ was het belang van marketing trouwens ook nog niet zo groot. De meeste mensen waren niet zo mobiel als nu en het plaatselijke café was dé plaats bij uitstek om onder vrienden een frisse pint te pakken. Als moeder de vrouw geen zin had om te koken werd er ook een gekookt of gebakken ei met een kom soep en wat brood geserveerd. Niettegenstaande de meeste dorpen over heel wat cafés beschikten, kozen de mensen meestal voor hun stamcafé en gingen slechts sporadisch eens een andere zaak bezoeken.
Een goede marketingstrategie
19/03/2017 Marketing

Een goede marketingstrategie

Een goede marketingstrategie
In mijn vorige artikel kon u al lezen dat vaste klanten via mond-aan-mond reclame ervoor kunnen zorgen dat ook nieuwe klanten uw zaak bezoeken. Toch is deze gratis publiciteit niet voldoende om van uw zaak een plaats te maken waar iedereen wil komen. Eigenlijk komt het erop neer dat uw zaak naambekendheid krijgt via zoveel mogelijk kanalen. En hierbij komt het erop aan dat u potentiele klanten zo nieuwsgierig moet maken dat ze uw zaak met hun eigen ogen willen zien en persoonlijk willen ervaren waarom uw zaak zo bijzonder is en in welk opzicht deze zich onderscheidt van de concurrentie.
Met de komst van het internet en allerlei social media-kanalen lijkt uw zaak naambekendheid geven een fluitje van een cent. Vandaag de dag surft iedereen immers op het internet. Toch betekent dit niet dat een online marketingstrategie uitwerken eenvoudig is.