+32 475 49 29 53

Blog

Een logo voor uw horecazaak
14/05/2019 Marketing

Een logo voor uw horecazaak

Een logo is een belangrijk onderdeel van de huisstijl van een onderneming. Denk vooral niet dat een logo alleen maar voor grote multinationale ondernemingen nuttig is. Met een professioneel logo krijgt uw horecazaak net iets meer cachet. Uw logo op flyers of advertenties is een herkenningspunt voor potentiële klanten en ook uw facebookpagina of uw Instagram account zal op meer bezoekers kunnen rekenen als u er een logo op plaatst.

De concurrentie een stapje voor met 3 eenvoudige marketingtechnieken
23/04/2019 Marketing

De concurrentie een stapje voor met 3 eenvoudige marketingtechnieken

Elke stad of elk dorp heeft wel meerdere horecazaken en mensen die op zoek zijn naar een drankje, iets om te eten of gewoon wat gezelligheid, kunnen dan ook een keuze maken uit een groot aanbod drink- en eetgelegenheden. U wil deze klanten natuurlijk in uw zaak krijgen, uw concurrenten willen hen in hun zaak. Met onderstaande – heel eenvoudige - marketingtechnieken kunt u ervoor zorgen dat klanten de concurrentie links laten liggen en voor uw zaak kiezen.
Hoe bepaalt u het marketingbudget?
01/04/2019 Marketing

Hoe bepaalt u het marketingbudget?

Een marketingstrategie voeren kost geld. Als horecaconsulent krijg ik van horecaondernemers regelmatig de vraag hoeveel ze mogen uitgeven aan hun marketingcampagne. Een eenvoudige vraag, maar een antwoord geven op deze vraag zit heel wat ingewikkelder in elkaar.

Men kan verschillende methodes toepassen om dit marketingbudget te bepalen. Kort samengevat zijn dat de omzet percentage methode, de sluitpostmethode, de concurrentiemethode en de taakstellende methode. In dit artikel komen deze methoden uitgebreid aan bod. U komt te weten wat deze methoden inhouden, hoe ze werken en wat de voor- en nadelen zijn van elke methode.

Een efficiënte marketingstrategie: een zaak van routine
18/03/2019 Marketing

Een efficiënte marketingstrategie: een zaak van routine

Als horecaondernemer blijft u ongetwijfeld graag op de hoogte van alles wat met de horeca-industrie te maken heeft. U neemt op geregelde tijdstippen vakliteratuur door, u informeert zich via sociale mediakanalen en blogs, u bezoekt beurzen en u gluurt even bij de buren. Prima! Zo blijft u immers op de hoogte van wat er reilt en zeilt in de horecawereld. Waar de gemiddelde horecaondernemer meestal niet zo meteen aan denkt is om ook zijn eigen horecazaak routinematig te evalueren en meer bepaald zijn marketingstrategie. Toch is dit een heel belangrijk aspect bij het succesvol runnen van een horecazaak.

‘The most wonderful time of the year’ op sociale media
12/11/2018 Marketing

‘The most wonderful time of the year’ op sociale media

Nog anderhalve maand en het is weer zover: romantische kerstsfeer en feestgedruis voor het nieuwe jaar. Of u dit persoonlijk nu een leuke tijd vindt of u tegenop ziet naar alles wat met deze periode te maken heeft, een ding staat vast: er is geen ontkomen aan! En voor uw horecaonderneming is dit een goede zaak.

Tips voor posts op sociale media
15/10/2018 Marketing

Tips voor posts op sociale media

Om het even waar we ons bevinden kunnen we in contact komen met familie of vrienden. Onze plannen kunnen we snel en eenvoudig regelen via het internet; zin in een avondje uit, maar geen idee waar we heen kunnen? Wat surfen op het internet en we vinden meteen een geschikte horeca-aangelegenheid. De wereld is met de komst van het internet en de mobiele telefoons een stuk kleiner geworden en alles is veel toegankelijker geworden.

Als horecaondernemer is het dan ook een ‘must’ om een plaatsje te veroveren in deze digitale wereld. En wat is er makkelijker en doeltreffender dan dit via sociale media te doen?

10 tips om uw Facebook posts te optimaliseren
28/01/2018 Marketing

10 tips om uw Facebook posts te optimaliseren

Dat Facebook een van de meest populaire sociale media-kanalen is valt niet te ontkennen. Wist u dat Facebook wereldwijd 1,79 miljard gebruikers heeft en dat hiervan 1,18 miljard Facebook dagelijks gebruikt? In België zijn er op dit ogenblik 6,2 miljoen geregistreerde gebruikers, in Nederland ligt dit aantal op 9,5 miljoen. Facebook is dan ook een van de meest interessante kanalen om uw horecazaak in de kijker te stellen. Maar hoe kunt u ervoor zorgen dat uw posts bekeken worden en daadwerkelijk ‘leuk’ gevonden worden? Want hier gaat het om: hoe meer uw posts ‘leuk’ gevonden worden, hoe meer uw posts bekeken zullen worden door potentiele klanten. Benieuwd hoe u het meeste uit uw posts haalt? Hierbij graag enkele tips!

 
Live stream als marketingstrategie in de horeca
30/07/2017 Marketing

Live stream als marketingstrategie in de horeca

Een studie van de European Interactive Advertising Association heeft uitgewezen dat 67% van alle Belgen wekelijks het internet gebruikt. Hierbij scoren de Belgen 7 % hoger dan het Europese gemiddelde. Meer dan de helft van alle Belgische internetgebruikers is dagelijks online en 85 % hiervan houdt zich vooral met sociale media bezig.

Hoog tijd dus om als horeca uitbater gebruik te maken van het internet om uw zaak naambekendheid te geven! En dit kan op een veel originelere en efficiëntere manier dan een gewone website te lanceren. Eerder leerde u al dat het er in de horecawereld vooral om draait u te onderscheiden van andere horecazaken. De meest voor de hand liggende zaken zijn uiteraard uw producten en de uitbating van uw horecazaak. Maar wist u dat u ook uw marketingstrategie over een iets originelere boeg kan gooien.
5 fouten bij het voeren van een marketingstrategie
02/07/2017 Marketing

5 fouten bij het voeren van een marketingstrategie

In mijn vorige artikels kwam het aspect marketing al uitgebreid aan bod. Toch ervaar ik dat heel wat horecaondernemers dezelfde fouten maken wat betreft hun marketingstrategie.
Hoog tijd dus om u hiervan een opsomming te geven zodat uw marketingstrategie er effectief voor zorgt dat uw zaak goed draait. Lees 2 minuten meer
 
Het bepalen van uw marketingbudget
28/05/2017 Marketing

Het bepalen van uw marketingbudget

Een marketingstrategie voeren kost geld. Als horecaconsulent krijg ik van horecaondernemers regelmatig de vraag hoeveel ze mogen uitgeven aan hun marketingcampagne. Een eenvoudige vraag, maar een antwoord geven op deze vraag zit heel wat ingewikkelder in elkaar. 


Eerst en vooral bestaan er voor het bepalen van een marketingbudget geen specifieke regels. Men kan verschillende methodes toepassen om dit marketingbudget te bepalen. Kort samengevat zijn dat de omzet percentage methode, de sluitpostmethode, de concurrentiemethode en de taakstellende methode. Wat verderop in dit artikel komen deze methoden uitgebreid aan bod. U komt te weten wat deze methoden inhouden, hoe ze werken en wat de voor- en nadelen zijn van elke methode.