Blog

Tournée Minérale in de horeca
10/02/2020 Trends

Tournée Minérale in de horeca

Op 1 februari ging de actie Tournée Minérale voor de vierde keer van start. Tournée Minérale is een initiatief van de Druglijn en de Stichting tegen Kanker waarbij opgeroepen wordt om gedurende de maand februari geen alcohol te consumeren. Tijdens de vorige editie in 2019 ging maar liefst 18% van de Belgische bevolking deze uitdaging aan en 83% van deze deelnemers vond dit een bijzonder positieve ervaring. De deelnemers voelden zich op het einde van de maand februari veel fitter, hadden meer energie en sommigen hadden zelfs wat gewicht verloren. Naast deze positieve invloed op de gezondheid had de alcoholvrije maand ook nog een ander belangrijk voordeel: de deelnemers hadden door het vermijden van alcohol heel wat geld uitgespaard.

Horecatrends voor 2020
06/01/2020 Trends

Horecatrends voor 2020

Nu nieuwe jaar enkele dagen oud is en de grote feestdrukte achter de rug is, is het de hoogste tijd om eens na te gaan welke de horecatrends voor 2020 zijn. Als u niet achterop wilt blijven ten opzichte van de concurrentie is het heel belangrijk om zo snel mogelijk in te spelen op deze trends. Daar liggen immers uw kansen. Een trend speelt in op de behoefte van de hedendaagse consument en als u deze behoefte niet kunt bevredigen, dan gaan uw gasten – hoe trouw ze uw horecazaak vroeger ook bezochten – toch op zoek gaan naar andere zaken die wel de nieuwe trends volgen. Uw horecazaak heeft er dus alle baat bij om mee te gaan met de nieuwe trends voor 2020.
De opmars van geurmarketing
16/12/2019 Trends

De opmars van geurmarketing

Al in de vierde eeuw voor Christus ontdekte de Griekse filosoof en wetenschapper Aristoteles dat een mens vijf zintuigen heeft: gezichtsvermogen, gehoor, tastzin, smaakzin en reukzin. Sommige hedendaagse wetenschappers beweren echter dat een mens zeven zintuigen heeft en benoemen deze twee extra zintuigen het evenwicht en de beweging- en uithoudingszin. Laten we het aantal zintuigen in het midden houden en ons voorlopig verdiepen in de ‘reukzin’, een niet onbelangrijk zintuig bij een algehele aangename horecabeleving.
De gezelligheid van een winterterras
14/10/2019 Trends

De gezelligheid van een winterterras

Een terras is al lang niet meer enkel voor de zomer. Ook op een koude, droge winterdag zoeken heel wat mensen de gezelligheid op van een terras. Uiteraard moet op zo’n winterterras de juiste sfeer hangen; klanten zullen heus niet kiezen om een winterse namiddag of avond door te brengen op een terras met enkel wat tafels en stoelen. Daar zijn ze in de zomer tevreden mee, maar tijdens de winter willen mensen gezelligheid, een winters kader, een feestelijke stemming en een warme aankleding.
Koffie: een keurig, nette verslaving
03/06/2019 Trends

Koffie: een keurig, nette verslaving

De laatste jaren schieten koffiebars als paddenstoelen uit de grond. Daar waar consumenten vroeger in een lokaal café of een tearoom hun koffietje gingen nuttigen verkiezen ze nu de sfeer, de gezelligheid en het ruime aanbod van een koffiebar.

Speelt u ook met het idee om een koffiebar te openen? Lees dan vooral deze tips.

Mag het ietsje meer zijn? Ja, graag!
06/05/2019 Trends

Mag het ietsje meer zijn? Ja, graag!

In de horecawereld is de concurrentie groot. Ook al serveert u uw klanten creaties die een ware streling voor zowel de tong als het oog zijn, dan nog blijft het vaak een uitdaging om de aandacht van potentiële klanten te trekken. U zult dus zowel qua producten als qua concept origineel uit de hoek moeten komen als u wilt dat klanten uw zaak boven de concurrentie verkiezen. Uw klanten op verschillende vlakken net dat ietsje meer geven is een heuse succesformule voor uw horecazaak.

Een nieuwe trend: premiumisation
11/03/2019 Trends

Een nieuwe trend: premiumisation

Koken, eten en de horeca is niet langer enkel en alleen ‘on the spot’ een vast gegeven, maar ook via tv én op allerlei sociale mediakanalen. Er bestaan zelfs tv-zenders die gespecialiseerd zijn in alles wat met koken en eten te maken heeft en 24/24 hun programma’s uitzenden. Men zou als het ware geen tijd meer hebben om zelf te koken als men op de hoogte wil blijven van alle nieuwe trends en hypes.

De concurrentie een stapje voor
11/02/2019 Trends

De concurrentie een stapje voor

Wilt u een succesvol horecabedrijf runnen dan zult u het beter moeten doen dan de concurrentie. Een uniek concept is al een stap in de goede richting en uw klanten een bijzonder gevoel van gastvrijheid bezorgen is een tweede stap. Maar is dit wel voldoende? Kunt u uw hele carrière lang vasthouden aan een bepaald horecaconcept en tevreden zijn met uw vaste klanten die weten wat ze van uw zaak kunnen verwachten? Zult u hiermee uw beoogde doelstellingen bereiken? Of kunt u meer doen om uw droom waar te maken?

 
Starten met ‘off-premise dining’
14/01/2019 Trends

Starten met ‘off-premise dining’

Als horeca-uitbater heeft u vast en zeker al eens de vraag gekregen of u ook afhaalmaaltijden voorziet. De mogelijkheid om gerechten af te halen - of in het Engels ‘off-premise dining’ - is de laatste tijd heel populair en deze trend zal zich ook in 2019 voortzetten. De hoogste tijd dus om met deze trend mee te gaan!

Horecatrends 2019
07/01/2019 Trends

Horecatrends 2019

Het feestgedruis van de jaarwisseling is achter de rug. Hopelijk heeft u 2019 fantastisch ingezet, zowel op persoonlijk als op professioneel vlak.

Het is eigen aan de mens om zich bij het begin van een nieuw jaar af te vragen wat dit jaar voor hem in petto heeft. We hopen allemaal dat er ons geen tegenslagen zullen te wachten staan en dat we gelukkig zullen zijn. Sommigen onder ons zijn vast besloten om de zaken anders aan te pakken in dit nieuwe jaar en anderen hopen dat het nieuwe jaar even succesvol wordt als het voorbije jaar.

Als horecaondernemer wilt u vast en zeker ook weten hoe uw zaak het dit jaar zal doen. De toekomst voorspellen is nog niemand gegeven, maar trendwatchers kunnen aan de hand van marktonderzoek wel nieuwe trends voorspellen. Als u zich bewust bent van deze nieuwe trends en erin meegaat, dan bent u al een heel eind op weg om uw horecazaak ook dit jaar succesvol uit te baten.