+32 475 49 29 53

Blog

Starten met ‘off-premise dining’
14/01/2019 Trends

Starten met ‘off-premise dining’

Als horeca-uitbater heeft u vast en zeker al eens de vraag gekregen of u ook afhaalmaaltijden voorziet. De mogelijkheid om gerechten af te halen - of in het Engels ‘off-premise dining’ - is de laatste tijd heel populair en deze trend zal zich ook in 2019 voortzetten. De hoogste tijd dus om met deze trend mee te gaan!

Horecatrends 2019
07/01/2019 Trends

Horecatrends 2019

Het feestgedruis van de jaarwisseling is achter de rug. Hopelijk heeft u 2019 fantastisch ingezet, zowel op persoonlijk als op professioneel vlak.

Het is eigen aan de mens om zich bij het begin van een nieuw jaar af te vragen wat dit jaar voor hem in petto heeft. We hopen allemaal dat er ons geen tegenslagen zullen te wachten staan en dat we gelukkig zullen zijn. Sommigen onder ons zijn vast besloten om de zaken anders aan te pakken in dit nieuwe jaar en anderen hopen dat het nieuwe jaar even succesvol wordt als het voorbije jaar.

Als horecaondernemer wilt u vast en zeker ook weten hoe uw zaak het dit jaar zal doen. De toekomst voorspellen is nog niemand gegeven, maar trendwatchers kunnen aan de hand van marktonderzoek wel nieuwe trends voorspellen. Als u zich bewust bent van deze nieuwe trends en erin meegaat, dan bent u al een heel eind op weg om uw horecazaak ook dit jaar succesvol uit te baten.

Wat consumenten willen
10/12/2018 Trends

Wat consumenten willen

Als horecaondernemer is het belangrijk op de hoogte te blijven van wat de consument vandaag de dag zoekt. In het horecawereldje draait het om meer dan alleen vraag en aanbod. Potentiële klanten worden ook gedreven door hun persoonlijke eisen en nieuwe trends. Weet u niet waar consumenten naar op zoek zijn – en weet de concurrentie dat wel – dan zult u hopeloos achteroplopen en als gevolg daarvan uw omzet zien dalen.
Uw verblijfsaccommodatie digitaal
21/05/2018 Trends

Uw verblijfsaccommodatie digitaal

Mensen boeken omwille van verschillende redenen een verblijfsaccommodatie: sommigen willen er eventjes tussenuit met de hele familie, anderen zoeken een overnachting vooraleer een vroege vlucht te nemen en zakenmensen verblijven vaak in een hotel omwille van een congres of een buitenlandse opdracht.

Verschillende omstandigheden vragen uiteraard verschillende verblijfsmogelijkheden. Families zijn meestal op zoek naar een hotel of een Bed & Breakfast waar een familiale sfeer hangt, zakenmensen verblijven dan weer liever in een rustiger en strakkere omgeving

Hoe gaat u om met recensies?
03/12/2017 Trends

Hoe gaat u om met recensies?

Enkele tientallen jaren geleden was de enige mogelijkheid om een reis te boeken een reisbureau binnenstappen en samen met de dame aan de balie de vele folders door te nemen op zoek naar uw ideale vakantiebestemming en verblijf. U was aangewezen op de vele prachtige foto’s in de folders, de score van de touroperator (die uiteraard meestal heel positief en hoog was) en het deskundig advies van de medewerker van het reisbureau. 

Vandaag de dag gaan mensen echter op het internet zelf op zoek naar hun ideale vakantiebestemming. Sites zoals Tripadvisor, Booking.com of Trivago worden door potentiële vakantiegangers gretig bezocht. Het belang van deze recensies wordt dan ook steeds belangrijker voor hotels en horecazaken in het algemeen. Leuk als u positieve recensies krijgt van bezoekers, minder leuk echter als uw horecazaak, ondanks uw inspanningen en goede bedoelingen, de grond wordt ingeboord.  

Is de horeca aan het uitsterven?
19/11/2017 Trends

Is de horeca aan het uitsterven?

Nee, zeker niet! Laat dat vooral duidelijk zijn.

Als u er de krant op naleest dan zou u echter kunnen denken dat het inderdaad niet zo goed gaat met de horeca-industrie. Heel wat horecazaken gaan immers failliet. Toch bloeit de horeca-industrie nog altijd volop en is het uitbaten van een succesvolle horecazaak best wel een lucratieve onderneming.

Maar waar ligt dan de oorzaak van deze talloze faillissementen en waarom kunnen zoveel horecazaken het hoofd amper boven water houden?

Het wel en wee van een B&B
05/11/2017 Trends

Het wel en wee van een B&B

Een perfecte carrièreswitch?

Heel wat mensen dromen ervan om een Bed & Breakfast uit te baten. Deze zitten de laatste jaren flink in de lift en voor iemand die zijn leven een nieuwe wending wil geven, lijkt dit vaak de perfecte carrièreswitch.

Het lijkt een aangename gedachte: mensen bij u thuis ontvangen, deze de vakantie van hun dromen bezorgen en er ook nog eens uw boterham mee verdienen. Vaak kiezen B&B-uitbaters er ook nog eens voor om dit in het buitenland te doen. Een Bed & Breakfast onder een altijd stralende hemel en op een idyllische plaats lijkt een ideale manier om ook zelf van het leven te genieten. Maar is de uitbating van een B&B wel zo romantisch als dit op het eerste gezicht lijkt?

Je horecazaak heruitvinden voor de toekomst
03/08/2017 Trends

Je horecazaak heruitvinden voor de toekomst

We leven in een zich steeds sneller ontwikkelende maatschappij waarbij nieuwe technologieën, producten en markten ons lijken in te halen. Als horecaondernemer bent u druk bezig met de dagelijkse uitbating van uw zaak en heeft u vaak geen tijd om op de hoogte te blijven van allerlei nieuwigheden. En dat is bijzonder jammer, want stil blijven staan betekent eigenlijk achteruitgaan. Daarom is het belangrijk een evenwicht te vinden tussen de dagelijkse uitbating van uw horecazaak en een manier om vernieuwingen door te voeren.

Toen u een x-aantal jaren geleden uw horecazaak opstartte heeft u een ondernemingsplan opgesteld en voorgelegd aan investeerders, partners en eventuele kredietverstrekkers. Dit ondernemingsplan is een plan dat meegroeit met uw bedrijf en uiteraard heeft u daar in de loop van de jaren rekening mee gehouden en heeft u uw zaak op bepaalde vlakken gereorganiseerd. Zoveel jaren terug, kon u echter nog helemaal niet voorspellen in welke mate en in welke richting de horecawereld zou evolueren.
 
De Toekomst van uw horecazaak
03/03/2017 Trends

De Toekomst van uw horecazaak

De toekomst van uw horecabedrijf: een zaak van een strategische planning.
Als horeca uitbater wilt u niet alleen een goed draaiende zaak, maar wilt u ook dat uw zaak binnen x-aantal jaar nog steeds bestaat en, heel belangrijk, dat de rentabiliteit van uw zaak verhoogt. U mag dan wel gepassioneerd zijn door de horeca, maar uiteindelijk blijft het wel de bedoeling dat u, als horeca uitbater, er uw brood mee verdient. Om dit te bereiken zal u dan ook een bepaalde richting moeten uitgaan en erover nadenken waar u binnen vijf of tien jaar wil staan.