+32 475 49 29 53

Blog

Uw horecazaak onder de kerstboom
26/11/2018 Verkoop

Uw horecazaak onder de kerstboom

Geschenken: een eeuwenoude traditie

Geschenken geven bij het aanbreken van een nieuwe periode – of het nu een nieuw leven, een nieuw seizoen of een nieuw jaar is - is een eeuwenoude traditie. Zo hadden de Romeinen de gewoonte om geschenken te kopen voor hun gastheer als ze tijdens de saturnaliën uitgenodigd werden om te komen eten. En volgens de overlevering hadden ook de Drie Koningen prachtige geschenken bij toen ze Jezus vlak na zijn geboorte gingen bezoeken.

Actief verkopen
02/07/2018 Verkoop

Actief verkopen

In de horeca staat gastvrijheid centraal. Als klanten deze gastvrijheid ervaren komen ze terug en maken ze bij familie, vrienden en collega’s reclame voor uw zaak. Leuk als klanten terugkomen en nog leuker als ze ook andere gasten meebrengen. In één missie bent u alvast geslaagd: uw klanten zijn tevreden, komen terug en brengen nieuwe gasten met zich mee.

Als horeca-uitbater heeft u echter ook een tweede missie waar u moet in slagen: omzet en winst maken. Als uw klanten altijd hetzelfde bestellen of het de hele avond bij een drankje houden, dan zal dit uw horecazaak niet veel opbrengen. Actief verkopen is dan ook de boodschap!

Scoren op Moederdag
30/04/2018 Verkoop

Scoren op Moederdag

De maand mei telt heel wat vrije dagen. De dagen worden al wat langer waardoor mensen langer op stap gaan en de eerste echte warmte komt in de lucht te hangen. Een ideale maand dus voor de horeca!

Een van de belangrijkste dagen voor de horeca is Moederdag. Op deze dag laten heel wat voorbeeldige vaders moeders niet koken en nemen ze het hele gezin mee uit eten.

Een dag zoals deze kan u als horeca uitbater zeker niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Zorg die dag daarom voor een speciale attentie voor alle mama’s. Probeer hierbij vooral origineel te zijn, zodat u zich onderscheidt van de concurrentie. Aanbiedingen zoals een gratis aperitief of een gratis koffie voor alle mama’s zijn die dag in elke horecazaak wel te verkrijgen. Daarmee zal u dus echt niet scoren! Gooi het daarom eens over een andere boeg.

De opening: een sterke start van uw horecazaak
08/04/2018 Verkoop

De opening: een sterke start van uw horecazaak

Uw grote droom is eindelijk werkelijkheid geworden. Na maanden onderhandelen heeft u het ideale pand gevonden en de nodige kredieten weten los te krijgen. U heeft zelf uw handen uit de mouwen gestoken om uw horecazaak een persoonlijke toets te geven, medewerkers gevonden waar het goed mee klikt en een pareltje van een menukaart opgesteld. Tijd om iedereen kennis te laten maken met uw nieuwe realisatie en uw zaak grandioos te openen.

Is uw horecazaak klaar voor Valentijn?
04/02/2018 Verkoop

Is uw horecazaak klaar voor Valentijn?

Als horecaondernemer zult u vast wel weten: Valentijnsdag is een van de drukste dagen in uw horecazaak. Koppeltjes gaan die dag samen uiteten, boeken een overnachting in een romantisch hotel of gaan samen stappen

Is uw horecazaak al volgeboekt voor die romantische avond? Gefeliciteerd. Voor u en uw medewerkers zal het ongetwijfeld een drukke, maar heel gezellige avond worden. Lopen de reservaties nog niet zo vlotjes, maak u dan vooral geen zorgen. Sommige romantische zielen zijn nog steeds op zoek naar die ene bijzondere plek om dit jaar van Valentijn een onvergetelijke dag te maken.

Als horecaondernemer kunt u hen een handje helpen bij deze moeilijke keuze (en er uiteraard ook meteen voor zorgen dat uw horecazaak die avond goed draait!).

Afhaal- en bezorgmaaltijden: een ‘booming’ business
14/01/2018 Verkoop

Afhaal- en bezorgmaaltijden: een ‘booming’ business

Vandaag de dag hebben gezinnen het druk, heel druk. Beide partners gaan uit werken, staan vaak in ellenlange files of moeten wachten op het openbaar vervoer, moeten de kinderen nog ophalen, er moeten boodschappen gedaan worden, de familiehond moet bij thuiskomst nog uitgelaten worden, enz. ... enz. ... Na een hectische werkdag en een bijzonder drukke vooravond nog een uitgebreide, en als het even kan ook een gezonde, maaltijd bereiden is voor velen dan ook een hele opgave. Wat betekent dit voor u als horeca uitbater?
Een (ramp)zalige Kerst?
26/11/2017 Verkoop

Een (ramp)zalige Kerst?

We zijn eind november en staan op de drempel van een lange, koude winter. Diverse steden, gemeenten en verenigingen bereiden hun kerstmarkten al volop voor: er worden contracten afgesloten met standhouders, er wordt plaats gemaakt op markten en pleinen, voorzichtig wordt begonnen met de bouw van typische kerststalletjes en wordt de kerstversiering aangebracht. 

Te vroeg, volgens u? Ja, best wel vroeg, maar als u wilt meegenieten van alles wat deze gezellige periode te bieden heeft, dan zal ook u hierin al moeten meegaan. Zo niet, huppelt u hopeloos achterop en speelt u klanten die al op zoek zijn naar de gezelligheid van deze feestdagen kwijt. 

Zijn uw klanten tevreden?
15/10/2017 Verkoop

Zijn uw klanten tevreden?

Als horeca uitbater doet u uw uiterste best om uw klanten tevreden te stellen. Hierdoor komen deze niet alleen bij u terug, maar krijgt uw horecazaak ook een uitstekende reputatie.

Een van de manieren om te weten te komen of uw klanten tevreden zijn is het uitvoeren van een tevredenheidsonderzoek. Hierdoor krijgt u een zicht op wat uw bezoekers goed of minder goed vonden en kan u maatregelen treffen om uw dienstverlening te optimaliseren.

Hoe overleeft uw hotel het laagseizoen?
13/08/2017 Verkoop

Hoe overleeft uw hotel het laagseizoen?

Elk hotel maakt gedurende het jaar een kalme periode mee. In het hoogseizoen zitten hotels meestal behoorlijk vol, maar tijdens het laagseizoen blijven er vaak veel kamers leeg. Dit is een normaal jaarlijks terugkerend verschijnsel en eigenlijk hoeft u zich hier als hoteleigenaar niet al te veel zorgen in te maken, maar leuk is natuurlijk anders. Veel hoteleigenaars hanteren tijdens het laagseizoen dan ook dumpingprijzen om de bezetting te verhogen. Maar is dit wel de juiste strategie om een laagseizoen te overleven? Op deze vraag klinkt het antwoord, heel eenvoudig: nee! Hoe het wel kan, dat komt u in dit artikel te weten.

Concurrentieanalyse: gluren bij de buren
04/06/2017 Verkoop

Concurrentieanalyse: gluren bij de buren

In mijn vorige artikels kwam al meermaals aan bod dat het belangrijk is een algemeen beeld te krijgen van de concurrentie. U moet uw concurrenten kennen, u moet weten wat ze aanbieden en het loont altijd de moeite om eens na te gaan hoe zij de zaken aanpakken.


Niet alleen bij het opstarten van een nieuwe horecazaak is het belangrijk om dit alles te weten, maar ook bestaande zaken hebben er alle belang bij om op de hoogte te blijven van wat de concurrentie doet.


Om een succesvolle zaak uit te bouwen is het niet alleen belangrijk u te onderscheiden van de concurrentie, maar als een concurrerende zaak het beter doet dan uw horecazaak kan u ook heel wat leren van de aanpak van uw concurrenten.