Corona-maatregelen in de horeca

Enkele weken geleden brak het coronavirus uit in China. Ondertussen zijn er al wereldwijd verschillende besmettingen en is het virus ook tot in België doorgedrongen. Hoewel de hele wereld in de ban is van dit virus, heerst er eigenlijk niet zoveel duidelijkheid over. Het is een virus dat makkelijk wordt overgedragen, zowel door personen die al symptomen vertonen als door besmette personen die nog geen symptomen hebben. De symptomen van het coronavirus kan men vergelijken met deze van de griep: hoesten, ademhalingsproblemen, een algemeen ziek gevoel en koorts. Hoewel deze ziekte slechts in bepaalde gevallen gevaarlijk is, bestaat er onder de bevolking toch heel wat ongerustheid. Laat ons vooral onthouden dat paniek gevaarlijker is dan het virus zelf. Toch zult u als horeca-uitbater ongetwijfeld de vraag krijgen welke maatregelen uw zaak neemt om besmettingen te voorkomen.

Uw medewerkers een mondmasker laten dragen of elke morgen hun temperatuur nemen is echt niet nodig en met een koortsthermometer bij de deur staan om uw gasten te verwelkomen hoeft ook helemaal niet. U kunt echter wel extra hygiënische maatregelen in acht nemen om besmettingen te voorkomen.

Enkele voor de hand liggende maatregelen

De meest voor de hand liggende maatregel is uiteraard de handen regelmatig wassen, niet alleen met water maar ook met zeep en het best met een desinfecterende zeep. 

Hoesten of niezen doet u het best in de binnenkant van uw elleboog. Zo vermijdt u dat druppels zich door de lucht verspreiden. Ook niezen of hoesten in de handen is af te raden. U wast hierna immers niet altijd of meteen uw handen waardoor ziektes zich makkelijker kunnen verspreiden.

Gebruik altijd papieren zakdoeken die u na gebruik meteen weggooit.

Bijkomende maatregelen

Hygiëne is belangrijk, dat is duidelijk. Besteed daarom in tijden van het coronavirus extra aandacht aan het poetsen van de toiletten, deurklinken, deurposten, tafels en stoelen. Maak ook deze schoon met een desinfecterend product.

Zorg ervoor dat het zeeppompje in het toilet altijd is bijgevuld en zorg voor papieren servetten om de handen af te drogen. Een droger die warme lucht verspreid is nooit een goed idee en zeker niet in tijden van het coronavirus.

Om uw klanten gerust te stellen kunt u enkele flesjes desinfecterende gel bij de ingang of op de bar zetten.

Voeding werd tot op heden nog niet officieel geïdentificeerd als een manier waarop het virus wordt overgedragen. De kans dat men via voedsel besmet raakt is dus heel erg klein. 

Uiteraard moet u bij het bereiden van voedsel dezelfde hygiënemaatregelen in acht nemen die u altijd hanteert en is het respecteren van de goede hygiënepraktijk van het FAVV essentieel om eventuele besmettingen te voorkomen. De belangrijkste zijn:

  • Het apart bereiden van voedsel, vooral als het om rauw vlees gaat.

  • De oppervlakten waarop u het voedsel bereid goed en hygiënisch met warm water en zeep schoonmaken.

  • Heel regelmatig en vooral tussen verschillende handelingen de handen grondig wassen met warm water en zeep.

  • Rauw vlees voldoende laten garen.

  • Medewerkers die ziek zijn geen voedsel laten bereiden.

Zieke klanten of medewerkers

U kunt natuurlijk geconfronteerd worden met zieke klanten of medewerkers. Als klanten of medewerkers hoesten betekent dit uiteraard niet meteen dat ze besmet zijn met het coronavirus. Toch is altijd enige voorzichtigheid geboden, vooral als klanten en vooral medewerkers nog andere symptomen vertonen. Zoals eerder al werd vermeld is een goede hygiëne een van de belangrijkste zaken.

Wilt u weten hoe ik als horecaconsultant u kan begeleiden met uw horecazaak? Neem dan volledig vrijblijvend contact met mij op door een belmoment te boeken of stuur een bericht

Meer tips ontvangen voor de uitbating van uw horecazaak? Schrijf u in op de nieuwsbrief.