+32 475 49 29 53

De concurrentie een stapje voor

Wilt u een succesvol horecabedrijf runnen dan zult u het beter moeten doen dan de concurrentie. Een uniek concept is al een stap in de goede richting en uw klanten een bijzonder gevoel van gastvrijheid bezorgen is een tweede stap. Maar is dit wel voldoende? Kunt u uw hele carrière lang vasthouden aan een bepaald horecaconcept en tevreden zijn met uw vaste klanten die weten wat ze van uw zaak kunnen verwachten? Zult u hiermee uw beoogde doelstellingen bereiken? Of kunt u meer doen om uw droom waar te maken?

Onderneem actie

Grijp elke dag de kans om actie te ondernemen. Elke dag opnieuw dezelfde taken uitvoeren en dezelfde beslissingen nemen, zal uw horecazaak weinig of helemaal niet doen groeien. Stilstaan in de horecaindustrie betekent achteruitgaan. Als uw concurrent op de hoek wel nieuwe initiatieven neemt, dan zal dit de nieuwsgierigheid van potentiële klanten wekken en zult u hun bezoek wel kunnen vergeten.

Leer uit uw fouten

Iedereen maakt fouten, dat is eigen aan de mens. Laat deze fouten u echter niet tegenhouden om elke dag weer opnieuw het beste van uzelf te geven. Fouten maken is niet zo erg, telkens opnieuw dezelfde fouten maken is een ramp. Evalueer voor uzelf waar u fout zat en werk aan uw negatieve punten. Alleen als u uit uw fouten leert, zult u uw doelstellingen kunnen bereiken.

Wees niet te vlug tevreden

Ga ervoor of ga er helemaal niet voor. Als u wil dat uw horecazaak bloeit, zet u hier dan ook volledig voor in. U moet als het ware geobsedeerd bezig zijn met perfectie, zowel wat uw zaak zelf als uw dienstverlening betreft.

Hou vast aan uw principes

Vasthouden aan uw principes betekent niet dat u niet openstaat voor nieuwigheden of advies van anderen. Het betekent wel dat u heel goed weet wat u wil en vastberaden bent om uw vooropgestelde doelen te bereiken. Mensen die vasthouden aan hun principes beschikken niet alleen over een flinke portie zelfvertrouwen, maar geven ook anderen vertrouwen. Uw medewerkers weten waar ze aan toe zijn en dit scherpt hun motivatie aan.

Sta open voor verandering

De opstart van uw horecazaak betekende ook de start van uw horecaconcept. De horecaindustrie is echter continu in ontwikkeling. Consumenten verwachten dan ook dat uw horecazaak meegaat met de nieuwste trends. Uiteraard betekent dit niet dat u uw horecaconcept moet veranderen, maar u kunt deze nieuwe trends wel integreren in uw bestaande horecaconcept zodat consumenten ook in uw horecazaak vinden waar ze naar op zoek zijn.

Tot slot

Om de concurrentie een stapje voor te blijven kunt u dus meer doen dan alleen maar vasthouden aan uw originele concept en uw klanten een meerwaarde bieden. De zaken praktisch aanpakken is één zaak, nadenken over hoe u uw zaak runt is net zo belangrijk. Als u rekening houdt met bovenstaande punten zult u uw horecazaak op een hoger niveau kunnen onderscheiden van de concurrentie. Blijf uzelf informeren, zorg dat u op de hoogte blijft van wat de consument verlangt en onderneem actie om aan nieuwe behoeften en wensen tegemoet te komen. Lopen de zaken niet meteen zoals u het wil, leer dan uit de fouten die u mogelijks gemaakt heeft en wees nooit tevreden met half werk.