De perfecte menukaart voor een hogere omzet

Laten we het vandaag nog eens hebben over de menukaart. Deze heeft u omwille van de Coronacrisis en de bijbehorende maatregelen hoogstwaarschijnlijk moeten aanpassen.

Toen de horecazaken weer mochten openen waren menukaarten verboden en moest er gebruik gemaakt worden van menuborden. Klassieke menukaarten worden immers intensief gebruikt en gaan van hand tot hand. Helemaal niet Coronaproof dus! 

In sommige zaken werden ook wegwerpbare menukaarten toegelaten. Het probleem met deze menukaarten was echter dat dit een heel grote meerkost betekende én dat deze wegwerpmenukaarten de afvalberg veel groter maakten. Corona kwam en de zorg voor het milieu door zoveel mogelijk herbruikbare producten te gebruiken, verdween ...

U kunt uw menukaart echter ook op verschillende andere manieren Coronaproof maken. Zo kunt u uw menukaart lamineren zodat u deze na elk gebruik goed kunt reinigen. U kunt ook kiezen voor een digitale menukaart. Via een QR-code kunnen gasten uw menukaart scannen en krijgen ze deze op hun smartphone.

Bent u uw menukaart aan het bijwerken of denkt u eraan over te schakelen op een digitale menukaart, hou dan zeker rekening met volgende zaken.

  • Plaats geen eurotekens bij uw gerechten

Als gasten een euroteken bij gerechten zien staan zullen ze deze onbewust als duurder ervaren dan wanneer er geen euroteken bij staat. De prijs mag u er uiteraard wel bijzetten – en dat verwachten klanten ook - maar het euroteken of het woord ‘euro’ laat u beter achterwege.

  • Geen te uitgebreide keuze

U houdt het aanbod gerechten en dranken beter beperkt. Als uw klanten te veel gerechten op uw menukaart zien staan krijgen ze keuzestress en geraken ze gefrustreerd.

Een beperkte keuze is ook voor u als horecaondernemer belangrijk. Als u het aantal gerechten beperkt moet u minder producten en ingrediënten aankopen. Ik hoef u waarschijnlijk niet te vertellen dat dit kostenbesparend werkt.

Algemeen wordt aangenomen dat een keuze uit 7 voorgerechten, 10 hoofdgerechten en 7 nagerechten ruim voldoende is. 

  • Hou je menukaart overzichtelijk

Hoe overzichtelijker uw menukaart, hoe makkelijker en sneller uw klanten hun keuze zullen maken. Maak een duidelijk onderscheid in het soort gerechten, werk met categorieën en gebruik voor elk gerecht hetzelfde lettertype.

Hou bij de opmaak van uw menukaart ook rekening met de zogenoemde ‘eyetracking methodiek’. Nog nooit van gehoord? Heel wat consumenten zullen hun blik als eerste richten op wat rechtsboven op een menukaart staat. Daarna gaat hun blik van links naar rechts en via de laatste regel gaat hun blik weer naar boven. Plaats daarom gerechten die u een grote winstmarge opleveren rechtsboven op uw menukaart.

Zorg er ook voor dat uw menukaart voor iedereen leesbaar is. Gebruik een duidelijk lettertype dat groot genoeg is. Denk hier ook aan als u voor een digitale menukaart kiest.

  • Gebruik heldere taal

U kunt best wel origineel zijn in het beschrijven van gerechten, maar zorg ervoor dat u geen ingewikkelde termen gebruikt. Als horecaondernemer kent u deze wel, maar dit betekent niet dat ook uw gasten hiermee vertrouwd zijn. Weten uw gasten niet wat een bepaald gerecht precies is, dan zullen ze dit ook niet kiezen.

Tot slot

Beschouw uw menukaart als het visitekaartje van uw horecazaak. Zorg ervoor dat de sfeer van uw horecazaak en uw concept weerspiegeld worden in uw menukaart.

Een menukaart die niet verzorgd is opgesteld zal bij uw gasten meteen vragen doen rijzen bij de organisatie van uw horecazaak. Uw klanten verwachten een uitstekende dienstverlening en een duidelijke, overzichtelijke en mooi ogende menukaart maakt hier zeker deel van uit.