+32 475 49 29 53

Een nieuwe trend: premiumisation

Het is al een tijdje aan de gang: bekende Belgen of Nederlanders profileren zich in diverse tv-programma’s als professionele koks, kijkers worden overspoeld met reality-shows die zich afspelen in hotels of restaurants, zowel kinderen als volwassenen kunnen deelnemen aan allerlei master chef wedstrijden om als beste amateurkok uitgeroepen te worden en B&B- en hoteluitbaters bevredigen via diverse kanalen de nieuwsgierigheid van potentiele vakantiegangers.

Koken, eten en de horeca is niet langer enkel en alleen ‘on the spot’ een vast gegeven, maar ook via tv én op allerlei sociale mediakanalen. Er bestaan zelfs tv-zenders die gespecialiseerd zijn in alles wat met koken en eten te maken heeft en 24/24 hun programma’s uitzenden. Men zou als het ware geen tijd meer hebben om zelf te koken als men op de hoogte wil blijven van alle nieuwe trends en hypes.

Wat is premiumisation?

Het feit dat de horeca en alles wat hiermee te maken heeft zo in de kijker wordt geplaatst zorgt ervoor dat de consument steeds kritischer wordt en kwaliteit en exclusiviteit verkiest boven kwantiteit. Om te kunnen genieten van exclusieve producten, gerechten en een uitmuntende horecabeleving tast de hedendaagse consument graag wat dieper in de portemonnee. Er werd voor dit fenomeen zelfs een naam bedacht: premiumisation.

De calorierijke, romige rijstpudding van oma werd vervangen door een gezonder tussendoortje of dessert: chiapudding. Deze pudding is heel wat exclusiever en duurder, maar de consument betaalt hier graag wat meer voor. En het verse heerlijk ruikende boerenbrood van weleer wordt vandaag de dag maar al te graag vervangen door koolhydraatarm brood, waar men het dubbele voor betaalt.

Andere redenen reden waarom consumenten steeds meer voor exclusievere producten kiezen zijn ten eerste omdat het ons economisch beter voor de wind gaat dan een aantal jaren geleden en ten tweede omdat we steeds bewuster gaan genieten. Een goed glas wijn waar men wat meer voor betaalt heeft een grotere waarde gekregen dan meerdere povere huiswijntjes. Tel daarbij ook het feit dat de consument zich steeds bewuster wordt van een gezondere levensstijl en u kent meteen alle redenen voor deze premiumisation-trend.

Premiumisation op uw menukaart

Dit alles zorgt er natuurlijk ook voor dat de menukaarten van restaurants aan het veranderen zijn. Als horeca-uitbater moet u immers aanbieden wat de consument vraagt en moet u de allernieuwste trends volgen. Doet u dit niet en de concurrentie doet het wel, dan zult u uw omzet zien dalen en dat is nu precies wat u wilt vermijden.

Uiteraard kunt u nog steeds uw oude vertrouwde gerechten blijven aanbieden. Er zullen altijd klanten zijn die traditionele gerechten verkiezen boven exclusieve gerechten. Plaats echter op uw menukaart ook enkele exclusievere alternatieven. Heel belangrijk hierbij is ook hoe u deze gerechten omschrijft. Een ‘ambachtelijk gestookte gin-tonic met een vleugje handgeplukte citrus’ als aperitief klinkt meteen al veel exclusiever dan een ‘gin-tonic met citroen’. En als u uw gasten een dessert kunt voorstellen met de naam ‘hemelszoete zonde van schuimige chocolade met frisse aardbeiden’, dan zullen ze de ‘portie chocolademousse’ zeker aan hen laten voorbijgaan.

Tot slot

De hedendaagse consumenten zijn verwend op culinair gebied en voor u als horeca-uitbater is dat helemaal niet zo erg. U kunt eigenlijk op een heel eenvoudige manier tegemoet komen aan hun verwachtingen. Gerechten samenstellen met wat exclusievere ingrediënten zal u uiteraard wat meer kosten, maar voor deze exclusiviteit betalen uw gasten graag wat meer. Bovendien zijn consumenten steeds minder op zoek naar copieuze maaltijden dus ook hierop kunt u wat besparen.

Bent u opzoek naar persoonlijke begeleiding of horeca advies? Neem vrijblijvend contact op met Gino Vermeulen door een belmoment te boeken of stuur een bericht.

Meer tips ontvangen voor de uitbating van uw horecazaak? Schrijf u in op de nieuwsbrief.