+32 475 49 29 53

Hoe families een onvergetelijke vakantie bezorgen?

In het voorjaar beginnen de meeste mensen plannen te maken voor hun zomervakantie. Als hoteluitbater krijgt u ongetwijfeld ook gezinnen met kinderen over de vloer. Op reis gaan met kinderen is voor veel ouders vaak een avontuur op zich. Met onderstaande tips kunt u gezinnen met kinderen een leuke en ontspannende vakantie laten beleven waardoor u zeker en vast zult kunnen rekenen op een volgend bezoek.

Kamerinrichting

Familiekamers zijn een must als u een familiaal hotel uitbaat. De tijd dat er op een tweepersoonskamer opklapbedjes bijgeplaatst werden is al lang voorbij. Ook tijdens hun vakantie willen gezinnen de luxe ervaren die ze thuis hebben.

Een familiekamer is groter dan een standaard tweepersoonskamer en heeft een of twee extra volwaardige bedden, zodat ook de kinderen van een goede nachtrust kunnen genieten. Zijn uw kamers hiervoor te klein, dan kunt u eventueel een stapelbed plaatsen of gezinnen met kinderen ‘connecting’ kamers voorstellen. Deze kamers zijn met elkaar verbonden door een gemeenschappelijke deur.

Activiteiten

Als u een familiaal hotel uitbaat moet u zowel met de ouders als de kinderen rekening houden. Ouders willen vaak rust, kinderen daarentegen willen zich vooral uitleven op vakantie. Enkele ideeën om aan deze noden tegemoet te komen:

  • Voorzie begeleide activiteiten voor kinderen van verschillende leeftijdscategorieën. Zo kunnen ouders met een gerust hart genieten van hun welverdiende rust. Een kinderclub voor de kleinsten is altijd een goed idee, maar ook begeleide activiteiten voor jongeren zal op veel bijval kunnen rekenen.

  • Organiseer activiteiten die ouders samen met hun kinderen kunnen doen. In het dagelijkse leven is er vaak niet voldoende tijd voor quality-time samen.

  • Familiale vakanties betekenen voor veel mensen een grote hap uit het gezinsbudget. Als het even kan, hou de prijs van deze verschillende activiteiten dan ook laag.


Promoties

Gezinnen met kinderen plannen hun vakanties vaak ruime tijd op voorhand. Er moet immers rekening gehouden worden met zowel de vakantieperiodes van de ouders als deze van de kinderen. Op reis gaan tijdens vakantieperiodes is vaak veel duurder dan tijdens andere periodes van het jaar.

Als u op uw website of sociale mediakanalen speciale vroegboekkortingen aanbiedt tijdens de vakantieperiodes, dan zullen daar heel wat vakantiegangers graag gebruik van maken. Het voordeel voor hen is dat ze een stuk minder betalen, het voordeel voor u is een hogere bezettingsgraad.

Leuke extraatjes

Niet alleen de ouders willen zich welkom voelen in uw hotel, maar ook de kinderen willen het gevoel krijgen dat ze welkom zijn en deze gastvrijheid zit vaak in kleine dingen.

  • Als u voor de ouders slippers en kamerjassen voorziet, denk dan ook aan deze voor de kinderen. Niet alleen kinderen zullen dit fantastisch vinden, maar ook ouders zullen dit zeker weten te waarderen.

  • Zorg er ook voor dat ouders met baby’s of peuters zich welkom voelen: een kinderbedje is hierbij uiteraard onmisbaar, maar denk ook aan zaken zoals een luierkussen, een flessenwarmer, verhoogstoeltjes in het restaurant, enz... Voor ouders legt u vaak shampoo, zeepjes en bodylotion klaar. Speciale baby crème, een setje luiers of vochtige doekjes zullen ouders zeker aangenaam verrassen.

  • Kleuters kun je dan weer verrassen met iets om mee te spelen. Dit hoeft helemaal geen groot speelgoed te zijn, met een kleurboek en wat kleurpotloodjes, een puzzel of een teddybeer met het logo van uw hotel zullen deze kleine bezoekers helemaal in hun nopjes zijn. Als uw kleine bezoekers deze ook meenemen naar huis, dan heeft u meteen al reclame gemaakt bij familie en vrienden.

  • Denk ook aan de kinderen in het restaurant van uw hotel. Aan het buffet bij de ‘kids corner’ zullen uw kleine gasten maar al te graag hun bordje vullen.


Met deze tips bent u al een heel eind op weg om van de zomervakantie een succes te maken, zowel voor uw gasten als voor uw zaak!

Bent u opzoek naar persoonlijke begeleiding en advies? Neem vrijblijvend contact op met Gino Vermeulen door een belmoment te boeken of stuur een bericht.

Meer tips ontvangen voor de uitbating van uw horecazaak? Schrijf u in op de nieuwsbrief.