+32 475 49 29 53

Hoe omgaan met moeilijke medewerkers?

Niet iedereen is altijd zijn vrolijke zelf. Moeilijkheden thuis of op de werkvloer kunnen hiervan de oorzaak zijn. Deze problemen verdwijnen na een tijdje vaak vanzelf of kunnen door een goed gesprek opgelost worden.

Veel erger wordt het als bepaalde medewerkers vervelende karaktertrekjes hebben die helemaal niet met bepaalde omstandigheden te maken hebben, kortom als onaangenaam zijn gewoon in hun aard zit.

Succesvol samenwerken in een team is niet altijd even makkelijk: iedereen heeft immers zijn eigen persoonlijkheid en eigen specifieke karaktertrekken. Soms klikt het met bepaalde werknemers, soms botst het. Betekent dit dan dat u meteen uw minder aangename medewerkers aan de deur moet zetten? Dat kunt u overwegen, maar goed personeel vinden is niet makkelijk en medewerkers die al een tijdje meedraaien in uw organisatie kennen het werk natuurlijk door en door. Ontslag is dus niet meteen een goede oplossing.

Laten we even de verschillende soorten medewerkers onder de loep nemen en nagaan hoe u op een professionele manier met hun kunt omgaan zodat uw andere medewerkers niet meegetrokken worden in een neerwaartse spiraal.

De wijsneus

De wijsneus weet alles en weet alles beter, hij voelt zich superieur en heeft de neiging om met zijn ‘kennis’ anderen voor schut te zetten.

Aanpak: heeft u een wijsneus in uw team, zorg er dan voor dat u deze nooit onvoorbereid iets vraagt. Anticipeer op een mogelijk antwoord en zorg dat u hierop een wederantwoord klaar hebt. Staat de wijsneus in de bediening, hou deze dan extra in de gaten. U wil immers het risico niet lopen dat hij uw klanten met zijn overweldigende kennis van zaken verveelt of – nog erger – met hen in discussie treedt.

De klager

De klager heeft wel altijd iets waar hij niet tevreden over is. Eigen aan de klager is ook dat hij geen verantwoordelijkheid neemt als er iets fout loopt. Fouten probeert de klager altijd in andermans schoenen te schuiven en roddelen is een van zijn favoriete bezigheden. De klager zorgt over het algemeen voor een slechte en negatieve sfeer op de werkvloer.

Aanpak: laat de klager eenmaal zijn grieven duidelijk maken, niet meer. Als u blijft aandacht besteden aan zijn geklaag loopt u het risico te worden meegezogen in zijn drama. Maak de klager duidelijk dat niet altijd alles kan verlopen zoals hij het wil. Wijs de klager op zijn klagend gedrag en overtuig hem om het positieve te zien in elke situatie. Ook de klager houdt u beter in de gaten als hij de klanten bedient. Een negatieve sfeer onder uw klanten wilt u echt niet.

De controlefreak

De controlefreak blokkeert als hij zelf niet alles onder controle heeft. Hij kan moeilijk vertrouwen op anderen en werkt graag alleen om alles zo goed mogelijk onder controle te houden. Zijn verantwoordelijkheden weigert hij af te geven en hij kan niet delegeren.

Aanpak: formuleer de verantwoordelijkheden van de controlefreak zo duidelijk mogelijk. Zorg ervoor dat hij goed beseft tot waar zijn verantwoordelijkheden gaan en maak hem duidelijk dat hij in bepaalde situaties op anderen moet kunnen vertrouwen. De controlefreak zal uw klanten perfect bedienen en er persoonlijk voor zorgen dat alles naar wens is.

De helper

De helper wil dat iedereen hem sympathiek en leuk vindt, zowel zijn collega’s als de klanten. Vaak zal hij zoveel mogelijk proberen te doen wat ten koste kan gaan van zijn eigen taken.

Aanpak: maak een helper duidelijk dat hij gerust eens ‘neen’ mag zeggen, dat hij zich niet voor alles en iedereen verantwoordelijk moet voelen. Een helper in de bediening is natuurlijk ideaal: hij zal alles in het werk stellen om de gasten zo goed mogelijk te helpen.

Enkele praktische tips om met moeilijke medewerkers om te gaan

  • Probeer moeilijke medewerkers te begrijpen, maar zorg ervoor dat u altijd professioneel en organisatiegericht blijft.

  • Probeer open te communiceren met uw medewerkers over wat u stoort aan hun gedrag, maar laat mensen hierbij altijd in hun waarde. Niemand hoort graag dat hij een lastpak is.

  • Neem het karakter van uw medewerkers nooit persoonlijk. De manier waarop zij in elkaar zitten is hun probleem en niet het uwe.

  • De humor inzien van de karakteristieke eigenschappen van sommige medewerkers helpt u hun gedrag te relativeren. Er mag al eens gelachen worden, niet?

     

Heeft u moeilijkheden met uw medewerkers en zou u graag persoonlijke begeleiding of advies ontvangen van een ervaren horeca consulent? Neem vrijblijvend contact op met Gino Vermeulen door een belmoment te boeken of stuur een bericht.