+32 475 49 29 53

Horecamanagement gebaseerd op feiten

Zowel voor startende horecaondernemers als ervaren horeca-uitbaters is het belangrijk een beleid te voeren dat gebaseerd is op concrete gegevens. Beginnende horecaondernemers zijn zich hier soms vaker van bewust dan uitbaters die al een tijdje meedraaien in het vak. Een beginnende horecaondernemer zal alle feiten op een rijtje zetten om deze informatie te gebruiken om hun horecazaak zo goed mogelijk uit te baten. Ervaren horeca-uitbaters laten zich soms wat vaker leiden door hun intuïtie en ervaringen uit het verleden. Toch is het ook voor deze ondernemers belangrijk om een beleid te voeren dat gebaseerd is op feiten. Zo komt u immers te weten hoe uw zaak er precies voorstaat en welke stappen u moet ondernemen of welke veranderingen u moet doorvoeren om uw doelstellingen te bereiken.

Welke data zijn belangrijk?

Wilt u een stappenplan opmaken om uw zaak efficiënter uit te baten- en hiermee uw omzet te verhogen- dan zult u in de eerste plaats moeten nagaan welke zaken u precies wil weten.
 

  • Welke klanten krijgt u meestal over de vloer? Zijn dat vaste klanten of toevallige voorbijgangers die een maaltijd of een drankje komen nuttigen?

  • Werkt uw team van medewerkers efficiënt of doet iedereen zo’n beetje waar men zin in heeft?

  • Voor welke items op uw menukaart wordt het vaakst gekozen en welke verkoopt u bijna niet?

  • Hoeveel spenderen klanten gemiddeld in uw zaak?


Door uzelf deze vragen te stellen, kunt u veel efficiënter werken aan hetgeen er fout loopt.

Bepalen van parameters

Eenmaal u weet waar de knelpunten liggen, dan kunt u parameters gaan bepalen.

  • Wilt u zich vooral richten op vaste klanten of vindt u toevallige klanten net zo belangrijk?

  • Heeft u de juiste medewerkers op de juiste plaats? Hoe zit het met de productiviteit van uw medewerkers? Heeft u een taakbeschrijving voor uw medewerkers?

  • Welke omzet beoogt u met uw producten?

  • Hoeveel moeten klanten in uw horecazaak besteden om hier een flinke winst aan over te houden? Hoe kunt u hetgeen u aanbiedt aanpassen zodat uw winst stijgt? Kennen uw medewerkers het concept van upselling?


Analyse van de informatie en ondernemen van stappen

Heel belangrijk is dat u verbanden gaat leggen tussen de data en de parameters waarmee u uw doelstellingen wil bereiken én dat u hier iets mee doet.

Probeer hiervoor vooral trends te spotten.

  • Heeft u een loyaliteitsprogramma ontwikkeld voor vaste klanten, stel u dan de vraag of dit een nuttige werkwijze was en hoeveel dit u heeft opgeleverd.

  • Heeft u een taakbeschrijving opgesteld voor uw medewerkers, ga dan na of iedereen zich hieraan houdt en of dit een positieve invloed heeft op de algemene samenwerking.

  • Leverde een beperkte menukaart u een grotere winstmarge op?

  • Hebben uw inspanningen om mensen meer te laten spenderen in uw horecazaak iets opgeleverd?


Als u nauwgezet bijhoudt of veranderingen iets opleveren, dan bent u al op goede weg. U krijgt hierdoor immers een beeld van hoe het beter kan en wat dit uw horecazaak oplevert. Beslissingen nemen met de natte vinger, met andere woorden, niet nauwkeurig uw data en parameters bijhouden, zal u nooit inzicht geven of uw vernieuwde werkwijze resultaten heeft opgeleverd.

Ga door middel van vergelijking na of u beter gepresteerd heeft dan enkele weken of maanden geleden. Komen er meer en vaker klanten over de vloer, werken uw medewerkers samen als een hecht team, is de winstmarge van uw gerechten hoger en spenderen uw klanten meer dan vroeger? Zijn al deze zaken inderdaad positief geëvolueerd en merkt u dat uw horecazaak er beter is van geworden, dan bent u alvast in deze oefening geslaagd!