+32 475 49 29 53

Horecatrends 2019

Het feestgedruis van de jaarwisseling is achter de rug. Hopelijk heeft u 2019 fantastisch ingezet, zowel op persoonlijk als op professioneel vlak.

Het is eigen aan de mens om zich bij het begin van een nieuw jaar af te vragen wat dit jaar voor hem in petto heeft. We hopen allemaal dat er ons geen tegenslagen zullen te wachten staan en dat we gelukkig zullen zijn. Sommigen onder ons zijn vast besloten om de zaken anders aan te pakken in dit nieuwe jaar en anderen hopen dat het nieuwe jaar even succesvol wordt als het voorbije jaar.

Als horecaondernemer wilt u vast en zeker ook weten hoe uw zaak het dit jaar zal doen. De toekomst voorspellen is nog niemand gegeven, maar trendwatchers kunnen aan de hand van marktonderzoek wel nieuwe trends voorspellen. Als u zich bewust bent van deze nieuwe trends en erin meegaat, dan bent u al een heel eind op weg om uw horecazaak ook dit jaar succesvol uit te baten.

De horeca in het algemeen

Trendwatchers zijn bijzonder positief over de algemene toekomst van de horeca-business. Dit is alvast goed nieuws. Horecazaken zullen een steeds grotere rol spelen als publieke woonruimte; een plaats die mensen bezoeken om gezelligheid te vinden onder het genot van lekker eten en drinken. Kortom de consument wil tijdens een horecabezoek een behaaglijk ‘thuisgevoel’ krijgen. Vooral in grote steden is dit iets waar mensen naar op zoek zijn. Voor u als horecaondernemer biedt deze trend uiteraard een scala aan mogelijkheden.

Wat verwacht de gemiddelde horecabezoeker qua dienstverlening?

Consumenten verwachten persoonlijkheid. Deze trend was in 2018 al heel populair en zal zich in 2019 verderzetten. Uiteten gaan in een restaurantketen of logeren in een hotelketen is helemaal ‘uit’. De klant wil niet alleen persoonlijk benaderd worden, maar verwacht van een horeca-uitbater ook een persoonlijk concept waarbij individualiteit en originaliteit centraal staan. Mensen lijken er zich steeds meer van bewust dat er in de koele en onpersoonlijke wereld van vandaag ruimte moet gemaakt worden voor intimiteit en vertrouwelijkheid.

Wat verwacht de gemiddelde horecabezoeker op zijn bord?

Een gezonde levensstijl is al langer een trend en deze zet zich in 2019 gewoon verder. Horecabezoekers zijn niet meer op zoek naar copieuze maaltijden, maar naar licht verteerbare en gezonde voeding.

Consumenten hebben het gevoel dat ze veel te lang kunstmatig en bewerkt voedsel hebben voorgeschoteld gekregen. Ambachtelijke huisbereide producten blijven het in 2019 dan ook goed doen. Streekproducten en biologische producten vallen nog altijd in de smaak en uw klanten zullen deze zeker weten te waarderen.

Mensen willen steeds meer duidelijkheid over de ingrediënten die u tijdens het bereiden van maaltijden gebruikt. Allergieën voor bepaalde producten doen zich niet noodzakelijk meer voor dan vroeger, maar consumenten gaan voorzichtiger om met ingrediënten die allergieën kunnen veroorzaken. Glutenvrije, lactosevrije of suikervrije alternatieven op uw menukaart blijven in 2019 heel populair.

Wat verwacht de gemiddelde horecabezoeker qua drank?

Buiten de deur niet-alcoholische dranken consumeren wordt steeds normaler. Door allerlei overheidscampagnes zijn mensen meer bezig met veiligheid op de weg en dat is een goede zaak. Een slap fruitsapje als aperitief kan echt niet meer en een plat watertje is bij een culinaire maaltijd maar wat slapjes. Kleurrijke mockails en alcoholvrije of -arme wijnen en bieren zullen dan ook in 2019 heel goed in de smaak vallen bij uw gasten.

Als u deze horecatrends indachtig bent, dan hebben u en uw horecazaak alvast goede vooruitzichten voor 2019. Maak er een mooi en succesvol jaar van!