In woelige waters of op een kalme oceaan?

Als u al een tijdje meedraait in het horecawereldje, dan heeft u vast en zeker al gemerkt dat deze de laatste jaren in volle ontwikkeling is en er helemaal anders uitziet dan een tiental jaren geleden. Waarschijnlijk zijn er ook bij u in de buurt de afgelopen jaren heel wat horecazaken bijgekomen die elk hun eigen concept aanbieden waardoor de concurrentie veel harder is geworden. Ook u moet vast uw beste beentje voorzetten om er niet alleen voor te zorgen dat klanten uw horecazaak verkiezen boven andere, maar ook om uw medewerkers tevreden te houden. Door het overaanbod aan horecazaken kunnen zij immers makkelijk hun voorwaarden stellen.

Horecazaken die zich niet onderscheiden van andere horecazaken komen dan ook vaak in woelige waters terecht waarin iedereen zijn best doet om zijn hoofd boven het allesverwoestende water te houden.

Slechts enkele horecazaken bevinden zich op een kalme oceaan met aan de horizon de glinstering van een zachte deining. Deze horecazaken onderscheiden zich van alle concurrerende zaken, kunnen rekenen op veel klanten en op gemotiveerde medewerkers.

Uiteraard is het streefdoel van elke horeca-uitbater om zich ooit op een kalme oceaan te bevinden. Dit bereikt u echter niet zomaar. Met een ‘ooit-zal-het-wel-beter-gaan mentaliteit’ zult u nooit in rustige waters terecht komen.
 

  • De kernwaarden van uw horecazaak

Heeft u de laatste tijd nog stilgestaan bij de kernwaarden en de doelstellingen die u vooropstelde bij de opstart van uw horecazaak? Weet u nog waar u in geloofde? Streeft u elke dag nog om deze doelstellingen te bereiken of heeft u deze al opgeborgen. Vindt u het moeilijk om momenteel het hoofd boven water te houden, neem deze kernwaarden dan nog eens door en probeer deze te bewerkstelligen. Ga ervoor met hernieuwde kracht!
 

  • Wees transparant

Sociale media zijn belangrijke kanalen geworden om potentiële klanten naar uw zaak te krijgen. Van nature zijn mensen al nieuwsgierig en met de opkomst van de sociale media is deze nieuwsgierigheid nog toegenomen. Potentiële klanten willen en kunnen zien welke mensen uw zaak bezoeken, hoe hun ervaringen waren en wat er zo bijzonder was aan hun bezoek en/of aan uw horecazaak. Een nieuwe lijn streekproducten? Nieuwe gerechten? Menu van de maand? Verspreid het via sociale media. Hoe meer mensen uw posts leuk vinden, hoe meer deze zullen opvallen.
 

  • Originaliteit

U onderscheiden van andere horecazaken is een van de sleutels tot succes. Dat zagen we eerder al en dat kan ik niet genoeg benadrukken. Durf daarom ook origineel te zijn, zowel wat uw concept als uw gerechten of dranken betreft.
 

  • Inzet en engagement

Neem als horecaondernemer de volle verantwoordelijkheid. U kunt – en u moet – ook uw medewerkers verantwoordelijkheid geven, maar besef heel goed dat de eindverantwoordelijkheid bij uzelf ligt. Niet alleen u moet uzelf volledig inzetten en engageren, maar u moet dit ook van uw medewerkers verwachten.
 

  • Oog voor detail

Een telefoon die niet tijdig opgenomen wordt, kan u een reservering kosten. Als uw klanten lauwe gerechten voorgeschoteld krijgen, dan is de kans klein dat ze tevreden naar huis gaan. Lippenstift van een vorige gast op de glazen ... u kunt zich het drama wel voorstellen (en terecht). Druk uw medewerkers op het hart om efficiënt te werken. Geef het goede voorbeeld en controleer of alles piekfijn uitziet voor de volgende shift begint. Schrik er niet voor terug om van deze details een obsessie te maken.

Slechts vijf procent van alle horecazaken drijft op een kalme oceaan. Een van de redenen waarom horecaondernemers deze rustige waters niet bereiken is omdat als het moeilijk begint te gaan, ze het gewoon opgeven en de moed niet vinden om tegen deze negatieve stroom in te varen. Wees daarom altijd gedreven, ook – en misschien vooral – als het iets minder gaat. Leg uw hart en ziel in uw horecazaak. Maak van uw horecazaak een bedrijf waar anderen naar opkijken!

Vaart uw horecazaak in woelige waters? Het is nog niet te laat! Neem vrijblijvend contact op door een belmoment te boeken of stuur een bericht.