+32 475 49 29 53

Leider of lijder van uw horecazaak?

Aan het hoofd staan van een organisatie is niet altijd even makkelijk. U moet zich profileren als leider, maar tegelijkertijd ook openstaan voor uw medewerkers. U moet op verschillende vlakken het goede voorbeeld geven, maar u kunt ook op bepaalde vlakken een voorbeeld nemen aan uw medewerkers. U moet strikt, maar rechtvaardig zijn en dit kan soms een behoorlijk moeilijke evenwichtsoefening zijn. Om u te helpen dit leiderschap zo goed mogelijk uit te voeren geef ik u graag enkele tips zodat u onder deze taak niet hoeft te lijden.
 

  • Uw aanwezigheid op de werkvloer

Als zaakvoerder bent u ‘de baas’. In principe hoeft u dus tegenover niemand verantwoording af te leggen als u wat later komt of als u wat vroeger naar huis gaat. U kunt zichzelf glijdende werkuren en extra voordelen toekennen. Leuk natuurlijk, maar denk vooral niet dat u met deze attitude erin zal slagen om uw medewerkers te motiveren. Als u zelf het goede voorbeeld niet geeft, hoe kunt u dan van uw medewerkers verlangen dat ze optimaal presteren?

Ook al heeft u een team van medewerkers waarop u voor de volle 100% kunt rekenen en die weten wat hen te doen staat, zorg er toch voor dat u zelf ook aanwezig bent in uw horecazaak. Wees als eerste in de zaak, bereid voor wat u van uw medewerkers verlangt, steek zelf de handen uit de mouwen, sluit als zaakvoerder ’s avonds uw zaak af en bereid u hierbij tevens voor op de volgende dag. Zo zult u niet alleen respect afdwingen, maar kunt u ook meteen ingrijpen als er iets verkeerd dreigt te gaan.
 

  • Een aangename werkomgeving

Waarschijnlijk heeft u wel eens een off-dag: u bent vermoeid, u loopt er wat prikkelbaar bij en u kunt niet zo goed met de drukte overweg. Iedereen heeft wel eens zo’n dag, ook uw medewerkers. Dit betekent uiteraard niet dat u moet aanvaarden dat uw ober met een chagrijnig gezicht uw klanten bedient of dat uw kok met potten en pannen gooit, maar u kunt met hen wel een gesprek aangaan om te weten te komen wat er precies aan de hand is. Uw medewerkers kunnen persoonlijke problemen hebben, maar kunnen net zo goed met problemen op de werkvloer te kampen hebben. Persoonlijke problemen kunt u uiteraard niet oplossen, maar u kunt wel begrip tonen voor hun situatie en hen een vrije dag voorstellen. Gaat het om problemen op de werkvloer, dan moet u als zaakvoerder hiervoor uw verantwoordelijkheid nemen en proberen samen tot een oplossing te komen.
 

  • Openstaan voor suggesties

Als zaakvoerder moet u op de hoogte zijn van wat er reilt en zeilt binnen uw onderneming. Uiteraard kunt u voor specifieke materies zoals bijvoorbeeld de boekhouding of secretariaatswerk beroep doen op externe specialisten. Waar u zich als zaakvoerder echter wel moet mee bezig houden zijn de dagelijkse operaties van uw horecazaak. U moet uw klanten kennen, weten waar deze naar op zoek zijn en tegemoetkomen aan hun wensen. Goede klanten zullen zeker niet nalaten om u te vertellen dat ze over iets niet tevreden zijn. Luister naar hun grieven en doe er iets aan. Hetzelfde geldt voor uw medewerkers. Het zijn zij die dagelijks met de klanten omgaan, die de klanten misschien wel beter kennen dan u en het zijn ook zij die meteen merken als er iets niet in orde is. Luister dan ook net zo goed naar uw medewerkers. Hiermee zult u niet alleen kunnen rekenen op het respect van uw medewerkers, maar dit zal hen ook motiveren om het beste van zichzelf te geven.