Meer klanten nodig? Enkele tips

Een van de sectoren die het zwaarst te lijden hebben gehad onder de Coronacrisis is ongetwijfeld de horeca. Een sluiting van om en bij de drie maanden is niet niks... Gelukkig mochten cafés en restaurants vanaf 8 juni hun deuren weer open, met - uiteraard - de nodige veiligheidsmaatregelen om de verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan. Hoewel de opkomst voor de meeste horecazaken vrij goed is, blijven we voor een bijzondere uitdaging staan: we moeten een evenwicht vinden tussen de gezondheidsmaatregelen en een uitstekende dienstverlening. 

Een nog betere dienstverlening

Een uitstekende dienstverlening was nog nooit zo belangrijk!

Sommige klanten zullen nog steeds wat op hun hoede zijn. Corona hebben we immers nog altijd niet overwonnen. Uw klanten een gevoel van veiligheid geven is dan ook van het grootste belang. Tussen medewerkers en klanten moet in de praktijk voldoende afstand bewaard worden, maar dit betekent niet dat de psychologische afstand net zo groot moet zijn. 

In deze tijden is het belangrijker dan ooit om uw klanten het gevoel te geven dat ze meer dan welkom zijn en dat uw horecazaak een goede dienstverlening even belangrijk vindt als veiligheid. Wijs uw medewerkers erop dat ze op een positieve manier met de klanten moeten omgaan, uiteraard met respect voor de persoonlijke ruimte van de klanten. Probeer in de mate van het mogelijke tegemoet te komen aan alle wensen van uw gasten en besteed nu - meer dan ooit - aandacht aan een perfecte dienstverlening. Maak het meer dan de moeite waard voor uw klanten om ‘uit hun kot’ te komen.

Waardeer uw klanten

Ook extra kortingen bij een volgend bezoek of een loyaliteitsprogramma is nu belangrijker dan ooit. U wilt immers dat klanten blijven terugkomen, vooral na de moeilijke periode die uw zaak heeft doorgemaakt. Door uw klanten iets extra aan te bieden bij een volgend bezoek laat u hen zien dat u hun bezoek en loyaliteit waardeert. De klanten zijn tevreden met de korting en u bent tevreden met een volgend bezoek. Een duidelijke win-winsituatie dus!

Duidelijke communicatie over de veiligheidsmaatregelen

Zorg voor een duidelijke communicatie over de veiligheidsmaatregelen en hoe uw horecazaak deze toepast. Om ervoor te zorgen dat potentiële klanten uw zaak komen bezoeken, is het belangrijk mee te delen dat uw zaak aan alle veiligheidsnormen voldoet. Zo krijgen ze immers het gevoel dat hun veiligheid in uw horecazaak gegarandeerd wordt.

Hierover een nieuwsbrief versturen kan een optie zijn om uw vaste klanten hiervan op de hoogte te brengen. Vergeet uiteraard ook niet om deze maatregelen via uw socialemediakanalen kenbaar te maken. Hoewel de meeste mensen ervan uitgaan dat een horecazaak deze veiligheidsmaatregelen toepast, is het toch belangrijk dit nog eens extra te benadrukken. 

Extra promotie voor uw zaak

U kunt natuurlijk perfect uw socialemediakanalen gebruiken voor extra publiciteit en mond-tot-mondreclame van tevreden klanten zal ongetwijfeld voor nieuwe klanten zorgen. Maar waarom de klanten die uw zaak bezocht hebben geen aandenken meegeven waarmee u extra reclame maakt? In deze tijden maken heel wat mensen gebruik van mondmaskers – zij het verplicht of vrijwillig – en ook ontsmettende handgels in kleine flesjes gaan vlot over de toonbank. Een unieke kans om je zaak meer bekendheid te geven is uw klanten bij het afrekenen een mondmasker of een flesje handgel met het logo van uw zaak mee te geven. Niemand kijkt immers naast een mondmasker en met de handgel verwijst u naar de hygiëne in uw zaak. Origineel marketingidee, toch?

Vraag naar de mening van de klant

De overheid heeft strenge maatregelen opgelegd voor een horecabezoek. Elke horeca-uitbater weet inmiddels welke maatregelen dit zijn en hoe ze deze moeten toepassen. Toch is dit alles nieuw en misschien kijkt u zaken over het hoofd. Misschien hebben uw klanten bijkomende tips om de veiligheid te garanderen. Vraag uw klanten bij het afrekenen gerust hoe zij hun bezoek hebben ervaren en of ze het gevoel hadden zich veilig te voelen in uw horecazaak. Misschien hebben zij extra tips waar u zelf niet aan had gedacht en die andere klanten misschien net zo belangrijk vinden.

Tot slot

Concentreer u de komende maanden vooral op veiligheid en klantvriendelijkheid. Zo kunt u ervoor zorgen dat uw horecazaak de afgelopen moeilijke tijd weer te boven komt.

Als horecaconsultant volg ik uiteraard alle ontwikkelingen op de voet. Wilt u goed geïnformeerd blijven over bijkomende steunmaatregelen van de overheid, schrijf u dan zeker in op mijn nieuwsbrief. Uiteraard kunt u me ook altijd contacteren als u andere specifieke vragen heeft.

Wenst u zich her uit te vinden na deze periode?
Geniet nu van 500 euro korting op de Horeca Quick Scan Corona, lees hier over deze aanbieding.

Wilt u nog meer tips, heeft u zelf goede ideeën die u wilt delen of wilt u op de hoogte blijven van alle maatregelen en plannen, sluit u dan zo snel mogelijk aan bij de besloten Facebookgroep Horeca na CORONA! Samen wordt het immers ietsje makkelijker om deze crisis te overwinnen.