Nieuwe verwachtingen van de consument

De horeca is een van de sectoren die tijdens de Coronacrisis heel hard werd getroffen. Wekenlang moesten alle horecazaken hun deuren sluiten. Afhaalmaaltijden en -gerechten waren nog net mogelijk, maar onder strikte voorwaarden. Ook toen de horecazaken op 8 juni hun deuren weer mochten openen moest er met heel wat zaken rekening worden gehouden.

Door de nieuwe maatregelen en voorwaarden is er voor de horecaondernemers en -medewerkers heel wat veranderd. Ook de klanten moeten zich aan bepaalde regels houden en dit heeft er meteen voor gezorgd dat deze veeleisender zijn geworden en heel hoge verwachtingen stellen aan hun horecabezoek.

Comfort is een belangrijke vereiste geworden

Horecaklanten waren zowel enthousiast als iets terughoudend om weer op horecabezoek te gaan. Eindelijk konden ze weer hun favoriete restaurant of café bezoeken, maar wel onder nieuwe voorwaarden: afstand houden, obers met mondmaskers, geen of weinig menukaarten, verplicht blijven zitten, ... Een horecabeleving ziet er vandaag de dag helemaal anders uit. 

Toch laten de meeste klanten zich hierdoor niet afschrikken. Integendeel, de meeste klanten zijn deze regels al heel goed gewoon. Meer nog: de klant is veeleisender geworden. Daar waar men het vroeger helemaal niet erg vond om dicht bij een ander gezin te zitten, eisen ze nu net afstand. Helemaal niet erg in Coronatijden – en zeker noodzakelijk – maar deze trend zal zich ook na Corona ongetwijfeld verderzetten. Afstand houden is immers niet alleen een noodzaak voor de gezondheid, maar mensen voelen zich comfortabeler als ze meer ruimte om zich heen hebben.

Hetzelfde geldt voor de ruimte op uw terras. Steden en gemeenten hebben geen extra vergoedingen gevraagd voor het uitbreiden van terrassen. Interessant voor uw horecazaak want zo krijgt u buiten gratis meer plaats. Uw klanten hebben inmiddels de kans gekregen om te wennen aan een ruim terras en zullen dit zeker ook in de toekomst verwachten. 

De afhaalgerechten die u tijdens de Coronacrisis aanbood hebben uw zaak misschien geholpen om deze crisis te doorstaan. Voor uw klanten was thuis genieten van uw gerechten een comfortabele belevenis waaraan ze nu gewend zijn geraakt. Afhaalgerechten zullen daarom populair blijven en als u mee wil zijn met de nieuwste trends, zal u deze dan ook moeten blijven aanbieden.

Klanten vinden hun gezondheid en veiligheid het allerbelangrijkste

Consumenten verwachten dat hun gezondheid en veiligheid uw eerste prioriteit is.

Hygiëne was altijd al belangrijk in de horeca, maar Corona heeft voor heel wat bijkomende voorzorgsmaatregelen gezorgd. Omwille van ieders gezondheid moet u deze natuurlijk volgen en dat verwachten uw klanten ook. Vandaag de dag verwachten uw klanten ontsmettingsmiddel bij de ingang en uiteraard een onberispelijk schone tafel. Om hen ervan te verzekeren dat uw horecazaak alle voorzorgsmaatregelen naleeft en hun gezondheid en veiligheid belangrijk vindt is communicatie hieromtrent een eerste vereiste.

Geef bij de ontvangst van uw klanten gerust een woordje uitleg over de maatregelen die u genomen heeft en herhaal nog eens waar uw klanten zich moeten aan houden. Dat zal hun veiligheidsgevoel alleen maar versterken.

Klanten eisen nog steeds een uitstekende dienstverlening

Misschien heeft u tijdens de Coronacrisis medewerkers moeten ontslaan omdat uw zaak gesloten was. Door de social distancing regels draait uw zaak misschien nog niet helemaal op volle kracht. Uw klanten daarentegen verwachten wel dezelfde uitstekende dienstverlening – en zijn hier zelfs veeleisender in geworden – als voor de crisis. Men komt vandaag de dag immers niet voor niets ‘uit zijn kot’. Om buiten te komen moet het voor heel wat mensen echt wel de moeite waard zijn. En daar kunt u als horecaondernemer door middel van een perfecte dienstverlening voor zorgen. Toch is het nodig een kosten-baten analyse uit te voeren om na te gaan hoeveel medewerkers u op dit ogenblik kunt inzetten zonder dat uw dienstverlening hieronder lijdt. 

Tot slot

Net omdat de ‘nieuwe’ consument door de Coronacrisis steeds hogere eisen stelt aan hygiëne en veiligheid zullen deze voorzorgsmaatregelen de nieuwe norm worden. In het belang van uw horecazaak is het dan ook belangrijk om ervoor te zorgen dat u aan de nieuwe verwachtingen van de consument zo goed mogelijk tegemoetkomt.

Als horecaconsultant volg ik uiteraard alle ontwikkelingen op de voet. Wilt u goed geïnformeerd blijven over bijkomende steunmaatregelen van de overheid, schrijf u dan zeker in op mijn nieuwsbrief. Uiteraard kunt u me ook altijd contacteren als u andere specifieke vragen heeft.

Wenst u zich her uit te vinden na deze periode?
Geniet nu van 500 euro korting op de Horeca Quick Scan Corona, lees hier over deze aanbieding.

Wilt u nog meer tips, heeft u zelf goede ideeën die u wilt delen of wilt u op de hoogte blijven van alle maatregelen en plannen, sluit u dan zo snel mogelijk aan bij de besloten Facebookgroep Horeca na CORONA! Samen wordt het immers ietsje makkelijker om deze crisis te overwinnen.