Optimaliseer de communicatie met uw medewerkers

De meest duidelijke en efficiënte manier van communiceren is de spreektaal. Vandaag de dag bestaan er heel wat andere manieren om te communiceren, denk maar aan de vele apps waarmee we allerhande berichten kunnen versturen. Heel veel van deze kleine en snelle berichtjes zijn bijzonder efficient, vaak heel leuk, maar deze kunnen ook voor heel wat misverstanden zorgen. Toch zijn het niet alleen deze berichtjes die verkeerd kunnen begrepen worden. Ook wanneer we persoonlijke en direct met elkaar communiceren kan de boodschap anders overkomen dan hoe we deze bedoeld hadden. 

Een open communicatie met uw medewerkers 

Eerder zagen we al dat een open communicatie belangrijk is. Uw medewerkers kunnen van u veel leren, maar omgekeerd geldt net hetzelfde. De manier waarop men communiceert is echter van groot belang. Misschien bent u er zich helemaal niet van bewust, maar soms maakt u uw medewerkers op een verkeerde manier iets duidelijk of maakt u hen helemaal niets duidelijk door uw manier van communiceren.

Om te voorkomen dat uw medewerkers u verkeerd of helemaal niet begrijpen is het belangrijk sommige uitspraken te vermijden. 

Wat zegt u beter niet tegen uw medewerkers? 

1. Los het zelf maar op! 

Komt een van uw medewerkers bij u met een probleem, probeer dan dit probleem zo goed mogelijk in te schatten. Als een van uw medewerkers een bepaald probleem zelf zou kunnen oplossen, zou deze zeker niet om uw advies komen vragen. 

Een voorbeeldje: Stel dat een van uw medewerkers u komt melden dat de verwarming het niet doet terwijl u zelf met zeven dingen tegelijkertijd bezig bent, geef hem dan zeker niet het antwoord ‘Zoek het zelf maar uit!’. U bent de manager en ondanks het feit dat u het op sommige momenten veel te druk heeft, moet u uw medewerkers het gevoel geven dat ze altijd bij u terecht kunnen. 

2. Geen probleem! 

Elke uitspraak die met een negatief woord begint heeft meestal een algemene negatieve bijklank. De uitspraak ‘Geen probleem!’ duidt erop dat er eigenlijk wel degelijk een probleem is. Misschien bedoelt u als horecamanager dat de situatie die zich voordoet geen groot probleem is, maar toch kan deze uitspraak bij uw medewerkers tot verwarring leiden. Beter is het om het probleem te erkennen en uw medewerkers te vragen om erop te letten dat dit probleem zich in de toekomst niet meer voordoet of om samen een oplossing te zoeken. 

3. ‘Ik zou moeten’ of ‘Jij zou moeten’. 

U bent er zich vast wel van bewust dat u bepaalde zaken ‘zou’ moeten doen en ook uw medewerkers zijn zich hier ongetwijfeld van bewust. Het woord ‘zou’ impliceert echter dat u uw medewerkers de toestemming geeft om hun aandacht eerst op iets anders te richten en daarna hun dringende taken mogen vervullen. Iedereen weet immers wat ze in principe ‘zouden’ moeten doen.  

Merkt u dat een klant al geruime tijd op een drankje zit te wachten, dan niet: ‘Je zou die persoon zijn bestelling moeten opnemen.’, maar bijvoorbeeld ‘Neem de bestelling op van die persoon, want deze zit al een tijdje te wachten.’. 

4. Het is nu eenmaal zo. 

Stel: U heeft net een nieuwe kracht aangeworven. U legt deze persoon duidelijk uit wat er van hem verwacht wordt en op een gegeven ogenblik stelt deze nieuwe medewerker de vraag waarom een bepaalde taak zo moet uitgevoerd worden. Met de uitspraak ‘Omdat het nu eenmaal zo is!’, zult u uw nieuwe medewerker echt niet motiveren. Beter is om wat meer uitleg te geven waarom sommige zaken op een bepaalde manier aangepakt worden of waarom sommige taken op een bepaalde manier uitgevoerd worden. 

5. Dat zal nooit werken! 

Als horecamanager heeft u ongetwijfeld al heel wat ervaring in de horeca, maar u kunt echter nooit zeker weten of iets zal werken of niet. Heeft u eigenlijk al eens nagedacht over een andere, nieuwere aanpak of runt u uw horecazaak omdat u het zo gewend bent? Als uw medewerkers u suggesties geven om bepaalde zaken anders aan te pakken, stel u hiervoor dan open. Blok hun ideeën niet meteen af, maar overleg hoe u samen ruimte kan maken voor verandering en zeg hen niet zomaar ‘Dat zal nooit werken!’. 

Als horecamanager moet u dus op een duidelijke manier communiceren met uw medewerkers. Hierdoor begrijpen deze beter wat u precies van hen verlangt, waardoor jullie als een hecht team zullen samenwerken. 

Samen kunnen we ervoor zorgen dat uw horecazaak tot de top gaat behoren! Neem contact op door een belmoment te boeken of stuur een bericht.