+32 475 49 29 53

Redenen waarom goede voornemens vrijwel altijd falen

Heeft u ook goede voornemens voor 2019? Bij het begin van een nieuw jaar zijn heel wat mensen vast van plan om alles anders aan te pakken. Sommigen zijn ervan overtuigd dat ze het komende jaar gezonder en fitter door het leven zullen gaan. Anderen houden het bij wat meer genieten. Goede voornemens maken is dan ook een heel persoonlijke zaak.

Als manager van een onderneming of horecazaak zal u niet alleen uw persoonlijke voornemens op een rijtje zetten, maar zal u vast en zeker ook nadenken over goede voornemens en doelstellingen met betrekking tot uw zaak.

Goede voornemens leveren een bewijs dat u toekomstgericht denkt en dat u ook bereid bent om te werken om uw doelstellingen te bereiken. Heel positief dus al die goede voornemens! Helaas hoort er bij goede voornemens ook een grote MAAR! Wist u dat slechts 8% van alle mensen die bepaalde doelstellingen voor een nieuw jaar opstellen, die daadwerkelijk ook bereiken? Als u dus van uw wekelijkse rondje rennen en uw slaatjes als lunch in februari al genoeg heeft, dan bent u heus niet de enige... Maar waarom falen zoveel goede voornemens?

Redenen waarom goede voornemens falen

  • Onrealistische voornemens / doelstellingen
In de roes van het nieuwe jaar leggen heel wat mensen de lat te hoog. Natuurlijk wilt u meer klanten over de vloer krijgen, uw omzet vergroten en uw winst zien stijgen. Maar wees vooral realistisch in hetgeen u uzelf en uw horecazaak oplegt.

Wat realistische doelstellingen zijn, zal van heel wat interne en externe factoren afhangen. Overleg daarom samen met uw boekhouder of uw horecaconsultant wat een realistisch cijfer is voor uw eigen horecaonderneming.

Maak geen ellenlange lijst van doelstellingen en goede voornemens. Hoe langer deze lijst is, hoe kleiner de kans is dat u deze kan verwezenlijken. Stel prioriteiten en ga na in hoeverre bepaalde doelstellingen een positief effect zullen hebben op de uitbating van uw zaak.
  • Onvoldoende besef van de inspanningen die men moet leveren
Doelstellingen bereikt u niet zomaar. Als dit zo makkelijk was, dan zou heel wat meer dan 8% van de mensen erin slagen hun goede voornemens waar te maken. Vergeet vooral niet elke dag gemotiveerd te werken om uw doelstellingen te bereiken!
  • Verkeerde formulering
Met ‘Ik zou moeten ...’ komt u helaas nergens. We weten allemaal wat we ‘zouden’ moeten doen. Formuleer daarom uw doelstellingen op een andere manier: ‘Ik moet ...’ zal u veel betere resultaten opleveren dan ‘Ik zou moeten ...’.

Als u uw doelstellingen formuleert, formuleer deze dan op een actieve manier. Alleen zo kan u tot actie over gaan. Dus in plaats van: ‘Er moet in 2019 gezorgd worden voor een hogere omzet!’ formuleert u uw doelstelling beter als: ‘Ik zorg in 2019 voor een hogere omzet!’
  • Geen evaluatie van de doelstellingen
Hou nauwgezet bij of u met uw inspanningen om uw doelstellingen te bereiken wel resultaat boekt. Als u niets onderneemt om dit na te gaan, dan denkt u misschien dat u op goede weg bent, maar u heeft niets concreets waar u dit aan kan toetsen. Hou daarom goed bij wat hetzelfde blijft, wat er in positieve zin en, helaas misschien ook, in negatieve zin verandert.


Hulp nodig bij het opstellen en realiseren van uw goede voornemens? De Webinar Horeca Masterclass helpt u erbij.

Natuurlijk wilt u een succesvolle horecazaak, natuurlijk wilt u het beste van uzelf geven, natuurlijk wilt u uw doelstellingen bereiken, ... Hou er echter rekening mee dat u weloverwogen voornemens formuleert en dat uw doelstellingen realistisch zijn. Deze moeten daarnaast ook heel specifiek op uw eigen horecazaak van toepassing zijn en in overeenstemming zijn met wat u uw zaak op persoonlijk vlak kan bieden.

Ziet u door de bomen het bos niet meer? Heeft u goede voornemens en een ellenlange lijst doelstellingen waarvan u niet goed weet of deze wel realistisch zijn? Weet u niet goed waar eerst te beginnen? Wilt u uw doelstellingen bereiken, maar lijkt het net alsof u daar altijd te weinig tijd voor heeft? Vindt u het moeilijk om een evenwicht te vinden tussen uw persoonlijke leven en uw leven als horeca uitbater?

Geen nood! In mijn Horeca Masterclass geef ik u een klaardere kijk op deze zaken, zodat u met een heldere geest en goed georganiseerd uw doelstellingen voor 2019 kunt bereiken. Ik kan u verzekeren dat u door deel te nemen aan deze unieke webinar zal behoren tot die kleine 8% van alle mensen die zijn goede voornemens voor het volgende jaar waar kunnen maken.

Meer informatie over de Webinar Horeca Masterclass