Blog

Marketing in de praktijk: 5 gouden regels
21/05/2017 Marketing

Marketing in de praktijk: 5 gouden regels

Marketing in de praktijk: 5 gouden regels!


In mijn vorige artikels had ik het over marketing en marketingstrategie. U leerde waar marketing vandaan komt en waar het goed voor is. U leerde ook wat een marketingstrategie en een marketingmatrix is en waar u rekening moet mee houden om een efficiënte marketingstrategie te ontwikkelen. Ik had het over de 6 P’s (Product, Prijs, Plaats, Promotie, Personeel en Presentatie) waar u moet over nadenken wil u succes boeken met uw horecaonderneming en slagen in uw opzet om van uw zaak ‘the place to be’ te maken. Ik gaf u ook enkele concrete voorbeelden van deze 6 P’s en aan de hand van het voorbeeld van Mc Donalds zag u wellicht wel het belang in van een marketingstrategie.

Marketing dieper uitgelicht deel 2
14/05/2017 Marketing

Marketing dieper uitgelicht deel 2

Marketing dieper uitgelicht – deel 2
In een vorig artikel leerde u al wat een marketingstrategie is, waarom deze zo belangrijk is en waar u rekening moet mee houden bij het ontwikkelen van een marketingstrategie.
In dit artikel zal u leren hoe u de verwachtingen en de behoeften van uw klanten kan achterhalen en hoe u uw aanbod hierop kan afstemmen.

De marketingstrategie van een grote fastfoodketen.
Marketing dieper uitgelicht
07/05/2017 Marketing

Marketing dieper uitgelicht

Marketing dieper uitgelicht – deel 1

De evolutie van het horecabezoek

Enkele generaties geleden was er van marketing nog helemaal geen sprake. Het dure woord ‘marketing’ dat er tegenwoordig voor moet zorgen dat een bepaalde groep mensen een zaak bezoeken werd vroeger gewoon reclame genoemd. Mond-aan-mond reclame deed het vroeger, en trouwens ook de dag van vandaag nog, heel goed en als het plaatselijke restaurant wat meer klanten wilde dan plaatsten ze een advertentie in een lokaal krantje of probeerden ze klanten te lokken door een speciale aanbieding te afficheren op het vensterraam.
In de ‘goeie oude tijd’ was het belang van marketing trouwens ook nog niet zo groot. De meeste mensen waren niet zo mobiel als nu en het plaatselijke café was dé plaats bij uitstek om onder vrienden een frisse pint te pakken. Als moeder de vrouw geen zin had om te koken werd er ook een gekookt of gebakken ei met een kom soep en wat brood geserveerd. Niettegenstaande de meeste dorpen over heel wat cafés beschikten, kozen de mensen meestal voor hun stamcafé en gingen slechts sporadisch eens een andere zaak bezoeken.
'The place to be?' deel 2
27/04/2017 Marketing

'The place to be?' deel 2

Is uw horecazaak ‘the place tot be’ – deel 2

In een vorig artikel haalde ik al aan dat u ervoor moet zorgen dat uw horecazaak ‘the place to be’ wordt en dat u dit kan doen door u te onderscheiden van andere horecazaken. Vandaag zou ik graag wat dieper ingaan op hoe u dit juist moet aanpakken.

Het verhaal van Piet
Vorig jaar heeft Piet zijn vaste job als chef-patissier bij een warme bakker opgezegd om een eigen horecazaak uit te baten. Hij had immers al een tijdje de ambitie om zelf een horecazaak op te starten en greep dan ook meteen zijn kans toen een bloeiende horecazaak bij hem in de buurt over te laten stond.
De inrichting van uw horecazaak
23/04/2017 Algemeen

De inrichting van uw horecazaak

Al eens nagedacht over de inrichting van uw horecazaak?
Bij het opstarten van een nieuwe horecazaak komt heel wat kijken. We zagen eerder al dat u voor de eigenlijke opstart over een aantal zaken heel goed moet nadenken en dat u niet onbezonnen van start mag gaan. Zo moet u vooraf beslissen welke horecaformule u wilt hanteren en nadenken over in wat uw zaak zich zal onderscheiden van de concurrentie. U zal ook met een aantal administratieve zaken rekening moeten houden en uw financiën goed moeten beheren en investeren. En hoe graag u het ook zou willen, u zal het niet alleen kunnen en hierbij ook moeten kunnen rekenen op zowel de steun van het thuisfront als op professionele medewerkers.
Wat er echter nog niet aan bod kwam is de inrichting van uw toekomstige zaak en waarmee u rekening moet houden om uw horecazaak voor de klanten net dat ietsje aantrekkelijker te maken dan de zaken van de concurrentie. 
Hoe kan een mystery visit u helpen?
13/04/2017 Algemeen

Hoe kan een mystery visit u helpen?

Hoe kan een mystery visit u helpen?
Als horeca uitbater wil u uiteraard dat uw klanten tevreden naar buiten gaan. Het is niet alleen belangrijk dat klanten genieten van de gerechten die uw zaak aanbiedt, maar een restaurantbezoeker wil ook het gevoel krijgen dat ze er welkom zijn en dat ze vriendelijk en met oog voor detail bediend worden. Kortom, dat hun bezoek aan uw horecazaak aangenaam is op alle vlakken.
7 tips om een burn-out in de horeca te voorkomen
02/04/2017 Algemeen

7 tips om een burn-out in de horeca te voorkomen

Hoe een burn-out in de horeca voorkomen?

De horeca staat bekend als een stresserende business waar veel en hard gewerkt moet worden. Veel horecamedewerkers en -uitbaters kampen dan ook met heel wat stress. Op zich is stress best wel gezond: de adrenaline die tijdens stressvolle periodes door het lichaam giert houdt mensen alert en zorgt ervoor dat ze in elke situatie het beste van zichzelf kunnen blijven geven.
Een heel ander verhaal wordt het als mensen aan te veel stress worden blootgesteld. Dit kan immers leiden tot lichamelijk of psychische klachten of gedragsveranderingen met als gevolg vaak een complete burn-out.
Het verleiden van de klant
26/03/2017 Bediening

Het verleiden van de klant

Hoe kan u uw klanten verleiden?
Vandaag de dag zijn consumenten veeleisender dan ooit. Daar waar restaurantbezoekers een aantal decennia terug nog genoegen namen met eenvoudige gerechten, besteden ze tegenwoordig veel meer aandacht aan de presentatie van het gerecht, de omgeving, de algemene sfeer die een horecazaak uitstraalt en de dienstverlening.
Als horeca uitbater zal u dan ook uw beste beentje moeten voorzetten om de klanten er uw zaak te laten uitkiezen. Toch is dit niet voldoende: eenmaal ze voor uw zaak gekozen hebben,
Een goede marketingstrategie
19/03/2017 Marketing

Een goede marketingstrategie

Een goede marketingstrategie
In mijn vorige artikel kon u al lezen dat vaste klanten via mond-aan-mond reclame ervoor kunnen zorgen dat ook nieuwe klanten uw zaak bezoeken. Toch is deze gratis publiciteit niet voldoende om van uw zaak een plaats te maken waar iedereen wil komen. Eigenlijk komt het erop neer dat uw zaak naambekendheid krijgt via zoveel mogelijk kanalen. En hierbij komt het erop aan dat u potentiele klanten zo nieuwsgierig moet maken dat ze uw zaak met hun eigen ogen willen zien en persoonlijk willen ervaren waarom uw zaak zo bijzonder is en in welk opzicht deze zich onderscheidt van de concurrentie.
Met de komst van het internet en allerlei social media-kanalen lijkt uw zaak naambekendheid geven een fluitje van een cent. Vandaag de dag surft iedereen immers op het internet. Toch betekent dit niet dat een online marketingstrategie uitwerken eenvoudig is.
Is uw horecazaak 'the place to be'
11/03/2017 Verkoop

Is uw horecazaak 'the place to be'

Uw zaak: ‘the place to be’!
De horecawereld is hard, dat weet iedereen.
Werknemers in de horeca werken veel en hard, ze moeten sociaal en spraakvaardig zijn, handig zijn, heel wat mensenkennis hebben en het nodige geduld kunnen opbrengen om met lastige klanten om te gaan. Toch zijn zij niet de enigen die het soms hard te verduren krijgen. Ook voor de uitbaters van een horecazaak is het runnen van hun zaak een job waar ze voor de volle honderd procent moeten voor gaan. Een zaak draaiende houden moet meer zijn dan een dagtaak.