Blog

Steunmaatregelen voor horecazaken n.a.v. het COVID 19 (Corona) virus
20/03/2020 Horeca Management

Steunmaatregelen voor horecazaken n.a.v. het COVID 19 (Corona) virus

Om de verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan moesten op 13 maart om middernacht alle horecazaken verplicht sluiten. Hoewel deze maatregelen werden genomen voor het welzijn van de hele Belgische bevolking vreesden heel wat horeca-uitbaters dat dit een financiële aderlating zou betekenen voor hun zaak en uiteraard ook voor alle medewerkers. Op 17 maart werden de maatregelen nog verscherpt en werd er ook besloten dat alle niet-essentiële winkels en handelszaken – met uitzondering van voedingswinkels, apotheken, dierenvoedingswinkels, tankstations en krantenwinkels hun deuren moesten sluiten.

Welke tegemoetkomingen de overheid voorziet voor horecazaken zet ik even graag kort voor u op een rijtje.

Corona-maatregelen in de horeca
09/03/2020 Algemeen

Corona-maatregelen in de horeca

Enkele weken geleden brak het coronavirus uit in China. Ondertussen zijn er al wereldwijd verschillende besmettingen en is het virus ook tot in België doorgedrongen. Hoewel de hele wereld in de ban is van dit virus, heerst er eigenlijk niet zoveel duidelijkheid over. Het is een virus dat makkelijk wordt overgedragen, zowel door personen die al symptomen vertonen als door besmette personen die nog geen symptomen hebben. De symptomen van het coronavirus kan men vergelijken met deze van de griep: hoesten, ademhalingsproblemen, een algemeen ziek gevoel en koorts. Hoewel deze ziekte slechts in bepaalde gevallen gevaarlijk is, bestaat er onder de bevolking toch heel wat ongerustheid. Laat ons vooral onthouden dat paniek gevaarlijker is dan het virus zelf. Toch zult u als horeca-uitbater ongetwijfeld de vraag krijgen welke maatregelen uw zaak neemt om besmettingen te voorkomen.

Aanwerven nieuwe medewerkers: enkele tips
02/03/2020 Bediening

Aanwerven nieuwe medewerkers: enkele tips

Over een goede maand begint de Paasvakantie. Traditioneel is het rond deze tijd van het jaar dat de horeca ook terrassen kan plaatsen. Laat ons vooral hopen op mooi weer, zodat uw horecazaak heel wat volk kan verwelkomen. Deze gasten moeten uiteraard op hun wenken bediend worden en extra medewerkers zullen dan ook goed van pas komen. De hoogste tijd dus om even stil te staan bij het aanwerven van extra personeel.
Waarborgen van de voedselveiligheid volgens het HACCP-systeem
24/02/2020 Keuken

Waarborgen van de voedselveiligheid volgens het HACCP-systeem

Een horecazaak of een plaats waar voedsel wordt bereid – zoals bijvoorbeeld een foodtruck of een standje op een markt – moet volgens de Europese regelgeving voldoen aan bepaalde regels inzake de voedselveiligheid. Om gezondheidsrisico’s tijdens het bereiden en behandelen van voeding tegen te gaan moet elke horecagelegenheid beschikken over een voedselveiligheidsplan. Zo’n plan wordt niet zomaar opgesteld, maar is gebaseerd op het HACCP-systeem.

Kent u het begrip ‘nudging’ al?
17/02/2020 Verkoop

Kent u het begrip ‘nudging’ al?

Misschien heeft u er nog nooit van gehoord, misschien kent u het al: het begrip ‘nudging’. Wat is nudging en hoe kunt u nudging toepassingen in de horeca?

Tournée Minérale in de horeca
10/02/2020 Trends

Tournée Minérale in de horeca

Op 1 februari ging de actie Tournée Minérale voor de vierde keer van start. Tournée Minérale is een initiatief van de Druglijn en de Stichting tegen Kanker waarbij opgeroepen wordt om gedurende de maand februari geen alcohol te consumeren. Tijdens de vorige editie in 2019 ging maar liefst 18% van de Belgische bevolking deze uitdaging aan en 83% van deze deelnemers vond dit een bijzonder positieve ervaring. De deelnemers voelden zich op het einde van de maand februari veel fitter, hadden meer energie en sommigen hadden zelfs wat gewicht verloren. Naast deze positieve invloed op de gezondheid had de alcoholvrije maand ook nog een ander belangrijk voordeel: de deelnemers hadden door het vermijden van alcohol heel wat geld uitgespaard.

Tips voor een optimale dienstverlening
03/02/2020 Bediening

Tips voor een optimale dienstverlening

Gasten die uw horecazaak bezoeken hebben recht op een perfecte dienstverlening. Als horeca-uitbater weet u dit vast wel en doet u er alles aan om uw gasten dit ook te geven. Maar wat houdt een perfecte dienstverlening precies is en welke zijn de knelpunten waar u misschien niet zo meteen aan denkt? Ik geeft u hierbij graag enkele tips waarmee u uw dienstverlening kunt optimaliseren.
Optimaliseer de communicatie met uw medewerkers
27/01/2020 Horeca Management

Optimaliseer de communicatie met uw medewerkers

De meest duidelijke en efficiënte manier van communiceren is de spreektaal. Vandaag de dag bestaan er heel wat andere manieren om te communiceren, denk maar aan de vele apps waarmee we allerhande berichten kunnen versturen. Heel veel van deze kleine en snelle berichtjes zijn bijzonder efficient, vaak heel leuk, maar deze kunnen ook voor heel wat misverstanden zorgen. Toch zijn het niet alleen deze berichtjes die verkeerd kunnen begrepen worden. Ook wanneer we persoonlijke en direct met elkaar communiceren kan de boodschap anders overkomen dan hoe we deze bedoeld hadden.
Welkom – welcome – bienvenue - herzlich willkommen. Hoe kunt u meer toeristen op bezoek krijgen?
20/01/2020 Marketing

Welkom – welcome – bienvenue - herzlich willkommen. Hoe kunt u meer toeristen op bezoek krijgen?

Volgens recente cijfers van Toerisme Vlaanderen nam het toerisme in Vlaanderen in 2019 met ongeveer 2% toe ten opzichte van 2018 en ook onze buurlanden kenden een stijging van het aantal overnachtingen. Hoewel de exacte cijfers van 2019 nog niet helemaal gekend zijn, zien we toch al een algemene stijging ten opzichte van 2018. Specialisten en trendwatchers zijn er trouwens van overtuigd dat ook in 2020 het aantal toeristen in België en Nederland zal stijgen. De hoogste tijd dus om even na te gaan hoe uw horecazaak hier beter kan van worden.

Uw horecazaak financieel gezond houden: enkele tips
13/01/2020 Horeca Management

Uw horecazaak financieel gezond houden: enkele tips

Qua boekhouding en accounting kunt u heel wat taken doorgeven aan uw boekhouder, accountant of financieel adviseur. Deze zijn immers gespecialiseerd op dit vlak. Toch betekent dit niet dat u wat betreft de financiële kant van uw bedrijf niet verantwoordelijk bent. Als u een financieel gezonde horecazaak wilt, zult u hier zelf moeten aan werken en zelf acties moeten ondernemen. Hoe kan u dit het beste aanpakken?