+32 475 49 29 53

Blog

De overname van een horecazaak: waar moet u rekening mee houden?
22/10/2018 Algemeen

De overname van een horecazaak: waar moet u rekening mee houden?

U speelt al langer met het idee om een horecazaak over te nemen en na het bezoeken van heel wat panden, hebt u eindelijk uw droomzaak gevonden. U zit boordevol ideeën over de inrichting van uw toekomstige zaak en uw visie over wat u uw klanten wil aanbieden heeft vaste vorm gekregen. Vol enthousiasme bent u dan ook van plan het beste van uzelf te geven om van uw etablissement een gerenommeerde zaak te maken en tot het uiterste te gaan om uw klanten tevreden te stellen. Kortom, u ziet uw droom werkelijkheid worden. Bij een overname van een horecazaak moet u echter ook met tal van administratieve zaken rekening houden.
Tips voor posts op sociale media
15/10/2018 Marketing

Tips voor posts op sociale media

Om het even waar we ons bevinden kunnen we in contact komen met familie of vrienden. Onze plannen kunnen we snel en eenvoudig regelen via het internet; zin in een avondje uit, maar geen idee waar we heen kunnen? Wat surfen op het internet en we vinden meteen een geschikte horeca-aangelegenheid. De wereld is met de komst van het internet en de mobiele telefoons een stuk kleiner geworden en alles is veel toegankelijker geworden.

Als horecaondernemer is het dan ook een ‘must’ om een plaatsje te veroveren in deze digitale wereld. En wat is er makkelijker en doeltreffender dan dit via sociale media te doen?

Gastvrij en dynamisch verwelkomen: hoe doet u dat?
08/10/2018 Bediening

Gastvrij en dynamisch verwelkomen: hoe doet u dat?

In de horeca is gastvrijheid een belangrijk gegeven, dat weet iedereen. In tegenstelling tot wat sommige horecaondernemers denken is gastvrijheid veel meer dan uw gasten op een gepaste manier verwelkomen. Deze gastvrijheid begint inderdaad bij de verwelkoming, maar omvat net zo goed de algemene sfeer en de bediening tijdens het verblijf tot het afscheid nemen. Kortom, het is de hele beleving die gasten tijdens hun bezoek aan uw horecazaak ervaren.
In de knoei met uw budget?
01/10/2018 Horeca Management

In de knoei met uw budget?

Bij de opstart van uw horecazaak heeft u een financieel plan opgesteld. Bedoeling was uiteraard u hieraan te houden zodat u op elk ogenblik perfect zou weten hoe uw horecazaak er financieel voorstond en hoe u uw horecazaak financieel gezond kon houden. Dit financieel plan is echter geen statisch plan; producten worden duurder, klanten worden veeleisender en kosten nemen toe. Af en toe zult u dan ook dit financieel plan moeten herbekijken en op bepaalde punten moeten bijwerken.
Het belang van hotelfaciliteiten
24/09/2018 Horeca Management

Het belang van hotelfaciliteiten

Extra hotelfaciliteiten zijn een troef voor hotels. Vrijwel elke vakantieganger gaat op het internet op zoek naar informatie over verschillende hotels vooraleer een definitieve reservering te maken. Daarbij interesseren hen vooral de recensies van andere gasten en de faciliteiten die de hotels aanbieden.

Is uw horecazaak klaar voor de vegan-tendens?
16/09/2018 Keuken

Is uw horecazaak klaar voor de vegan-tendens?

Zes maanden na de vorige editie gaat op 1 oktober weer de Try Vegan-campagne van start. Dit is een initiatief waarbij consumenten aangespoord worden om een maand lang dierlijke producten te mijden en deze te vervangen door plantaardige alternatieven. De tijd dat vegetariërs en veganisten geassocieerd werden met een geitenwollensokken-mentaliteit is al lang verleden tijd. Tegenwoordig is vegan ‘hot’ en de vraag naar dergelijke producten en gerechten was nog nooit zo groot. In de Westerse wereld eten we steeds minder vlees en hier zijn verschillende redenen voor.

Bent u mee met de tijd?
10/09/2018 Bedrijfsstructuur

Bent u mee met de tijd?

Tijden veranderen, dat is een feit. Niets is permanent, dat is altijd zo geweest en dat zal ook altijd zo blijven. Dat is niet alleen in het leven en onze algemene samenleving zo, maar ook de meeste branches veranderen en zijn in volle ontwikkeling.

 
Een perfecte start voor nieuwe medewerkers
03/09/2018 Bediening

Een perfecte start voor nieuwe medewerkers

De eerste dag dat een nieuwe medewerker bij u aan de slag gaat is altijd spannend, niet alleen voor de betreffende persoon, maar ook voor u als horeca-uitbater. Uiteraard heeft u al een sollicitatiegesprek gevoerd met deze persoon, maar op de werkvloer zullen jullie moeten samenwerken en dat verloopt helemaal anders dan een eerste kennismaking.
In woelige waters of op een kalme oceaan?
27/08/2018 Horeca Management

In woelige waters of op een kalme oceaan?

Als u al een tijdje meedraait in het horecawereldje, dan heeft u vast en zeker al gemerkt dat deze de laatste jaren in volle ontwikkeling is en er helemaal anders uitziet dan een tiental jaren geleden. Waarschijnlijk zijn er ook bij u in de buurt de afgelopen jaren heel wat horecazaken bijgekomen die elk hun eigen concept aanbieden waardoor de concurrentie veel harder is geworden.

Ook u moet vast uw beste beentje voorzetten om er niet alleen voor te zorgen dat klanten uw horecazaak verkiezen boven andere, maar ook om uw medewerkers tevreden te houden. Horecazaken die zich niet onderscheiden van andere horecazaken komen dan ook vaak in woelige waters terecht waarin iedereen zijn best doet om zijn hoofd boven het allesverwoestende water te houden.
Een vlottere klantendoorstroming: hoe pakt u dit aan?
20/08/2018 Horeca Management

Een vlottere klantendoorstroming: hoe pakt u dit aan?

Klanten die uw zaak bezoeken en daarna plaats maken voor andere klanten wordt klantendoorstroming genoemd. Deze doorstroming is een heel belangrijk aspect bij het realiseren van uw omzet.

Uiteraard staat gastvrijheid voorop in de horeca, maar daarnaast moet uw horecazaak ook opbrengen. U zult dus een evenwicht moeten vinden in deze klantendoorstroming; uw klanten moeten voldoende tijd krijgen om te genieten van hun bezoek, maar tegelijkertijd moet u vermijden dat ze te lang kostbare plaatsen bezet houden. In dit artikel geef ik u graag enkele tips hoe u deze doorstroming kan opvoeren, zonder afbreuk te doen aan uw gastvrijheid.