+32 475 49 29 53

Blog

Draaiboek voor een optimale dienstverlening
13/08/2018 Algemeen

Draaiboek voor een optimale dienstverlening

Elke gast die u over de vloer krijgt is anders. Wat gasten wel gemeen hebben is dat ze op zoek zijn naar een bepaalde ervaring. Of het nu gaat om een verblijf, het nuttigen van een maaltijd of een drankje, gasten willen op een gastvrije manier ontvangen en bediend worden.

Voor u als horeca-uitbater is het dan ook belangrijk om de gastvrijheid die de klanten zoeken op de juiste manier te geven. Niet alleen elke gast, maar ook elke situatie is anders. Toch bestaat er een uniforme aanpak om de klanten dat belangrijke gevoel van gastvrijheid te geven. Zie het als een draaiboek waarbij elke stap even belangrijk is.

Drie signalen dat het fout dreigt te lopen
06/08/2018 Bedrijfsstructuur

Drie signalen dat het fout dreigt te lopen

Sommige horecaondernemers hebben het gevoel dat ze dagelijks een strijd moeten leveren om te overleven. Merkt u dat u minder volk over de vloer krijgt, dat uw personeelsbezetting vaak wijzigt of dat u te veel kosten krijgt, dan is het de hoogste tijd om actie te ondernemen.
Het horecaconcept onder de loep
30/07/2018 Algemeen

Het horecaconcept onder de loep

Een horecazaak opstarten doet u niet onbezonnen. In mijn vorige artikels haalde ik al het belang aan van op een doordachte manier uw dromen werkelijkheid te laten worden. Een heel belangrijk aspect hierbij is het ontwerpen van uw gehele horecaconcept.

Waarom is een horecaconcept belangrijk?

Bescheidenheid in de horeca
23/07/2018 Horeca Management

Bescheidenheid in de horeca

Verschillende mensen hebben verschillende persoonlijkheden, dat is wat het leven en de samenleving zo fascinerend maakt. Als horecaconsultant kom ik met heel wat mensen en verschillende persoonlijkheden in contact en dat is een van de boeiendste aspecten van mijn beroep.

Enerzijds bestaan er horecaondernemers die bruisen van zelfvertrouwen, maar die er toch niet in slagen om hun horecazaak in goede banen te leiden. Anderzijds kan een iets minder uitbundige horeca-uitbater de draaiende motor zijn achter een bloeiende zaak. En dan rest nog elke persoonlijkheid tussen deze twee extremen in.

Laat angst uw dromen niet stukmaken
16/07/2018 Algemeen

Laat angst uw dromen niet stukmaken

U zult het vast wel met me eens zijn: angst is een heel vervelend gevoel. Soms kan men angst niet helemaal plaatsen en heeft men een algemeen gevoel van onbehagen of ongerustheid. Op andere ogenblikken weet men maar al te goed waar men bang voor is. Paniek is een zo mogelijk nog onaangenamer gevoel: het is een hevige angst die plotseling opkomt en iemand helemaal kan verlammen.
Acht redenen waarom sommige horecazaken failliet gaan
09/07/2018 Horeca Management

Acht redenen waarom sommige horecazaken failliet gaan

Iedere ondernemer die een zaak opstart hoopt op een bedrijf dat op termijn gaat bloeien. Hoewel een horecazaak opstarten de droom is van velen en deze sector nog altijd populair is, gaan er relatief veel horecazaken failliet. Maar wat ligt nu precies aan de basis van dit grote aantal faillissementen?

Actief verkopen
02/07/2018 Verkoop

Actief verkopen

In de horeca staat gastvrijheid centraal. Als klanten deze gastvrijheid ervaren komen ze terug en maken ze bij familie, vrienden en collega’s reclame voor uw zaak. Leuk als klanten terugkomen en nog leuker als ze ook andere gasten meebrengen. In één missie bent u alvast geslaagd: uw klanten zijn tevreden, komen terug en brengen nieuwe gasten met zich mee.

Als horeca-uitbater heeft u echter ook een tweede missie waar u moet in slagen: omzet en winst maken. Als uw klanten altijd hetzelfde bestellen of het de hele avond bij een drankje houden, dan zal dit uw horecazaak niet veel opbrengen. Actief verkopen is dan ook de boodschap!

Bent u voldoende verzekerd?
24/06/2018 Horeca Management

Bent u voldoende verzekerd?

Ondernemen houdt risico’s in, dat weet iedereen. Dat is niet alleen zo in de horeca, maar in elke bedrijfstak.

Eerst en vooral bestaat er een financieel risico. Als een ondernemer een zaak opstart, dan weet hij nooit zeker of zijn onderneming zal slagen of als hij er op het einde van de rit een financiële kater zal aan overhouden. Ook al heeft hij een onberispelijk ondernemingsplan opgesteld waarin hij zijn doelstellingen heeft bepaald en een financieel plan uitgedokterd, toch kan een economische crisis toeslaan waardoor een ondernemer in moeilijkheden kan komen.

Veiligheid op de werkvloer
18/06/2018 Horeca Management

Veiligheid op de werkvloer

Elke dag gebeuren er in de horeca heel wat ongelukken. Gelukkig zijn de meeste ongevallen niet zo erg. Een kok die zich met een van zijn messen in de vinger snijdt, een afwasser die zich verbrandt aan het te warme afwaswater, een ober die letterlijk een uitschuiver maakt; dit zijn meestal ongelukken uit onvoorzichtigheid of verstrooidheid en vallen op zich nog mee. Erger wordt het, zowel voor uw medewerkers als voor u, als er zich blijvende letsels voordoen en als de oorzaak van deze ongevallen een technisch probleem is of te wijten is aan nalatigheid.

Voor verschillende risico’s kunt u een verzekering afsluiten. De lijst van verzekeringen is veel te lang om elke verzekering in detail te bespreken – dit houdt u tegoed voor een andere keer - maar wat vooral belangrijk is als u met personeel werkt is het afsluiten van een arbeidsongevallenverzekering.

De details van het kleinste kamertje
11/06/2018 Algemeen

De details van het kleinste kamertje

Hygiëne in uw horecazaak is van groot belang. U zorgt er dan ook voor dat er geen etensresten van vorige gasten op de tafels achterblijven, de glazen schitteren, de borden er onberispelijk uitzien en het bestek netjes opgeblonken is. Toch laat niet alleen de netheid van de tafel, het bestek en de zaal een indruk na bij uw gasten, maar ook – en misschien wel vooral – de hygiëne van de toiletten.

Een bezoek aan een vies toilet kan soms een grotere indruk nalaten dan de algemene sfeer van uw zaak. Net daarom is het zo belangrijk om aan de hygiëne van uw sanitaire infrastructuur bijzondere aandacht te besteden. Een comfortabel, schoon en hygiënisch toilet zal gasten imponeren en bijdragen aan een positief beeld van uw horecazaak.