+32 475 49 29 53

Blog

Veiligheid op de werkvloer
18/06/2018 Horeca Management

Veiligheid op de werkvloer

Elke dag gebeuren er in de horeca heel wat ongelukken. Gelukkig zijn de meeste ongevallen niet zo erg. Een kok die zich met een van zijn messen in de vinger snijdt, een afwasser die zich verbrandt aan het te warme afwaswater, een ober die letterlijk een uitschuiver maakt; dit zijn meestal ongelukken uit onvoorzichtigheid of verstrooidheid en vallen op zich nog mee. Erger wordt het, zowel voor uw medewerkers als voor u, als er zich blijvende letsels voordoen en als de oorzaak van deze ongevallen een technisch probleem is of te wijten is aan nalatigheid.

Voor verschillende risico’s kunt u een verzekering afsluiten. De lijst van verzekeringen is veel te lang om elke verzekering in detail te bespreken – dit houdt u tegoed voor een andere keer - maar wat vooral belangrijk is als u met personeel werkt is het afsluiten van een arbeidsongevallenverzekering.

De details van het kleinste kamertje
11/06/2018 Algemeen

De details van het kleinste kamertje

Hygiëne in uw horecazaak is van groot belang. U zorgt er dan ook voor dat er geen etensresten van vorige gasten op de tafels achterblijven, de glazen schitteren, de borden er onberispelijk uitzien en het bestek netjes opgeblonken is. Toch laat niet alleen de netheid van de tafel, het bestek en de zaal een indruk na bij uw gasten, maar ook – en misschien wel vooral – de hygiëne van de toiletten.

Een bezoek aan een vies toilet kan soms een grotere indruk nalaten dan de algemene sfeer van uw zaak. Net daarom is het zo belangrijk om aan de hygiëne van uw sanitaire infrastructuur bijzondere aandacht te besteden. Een comfortabel, schoon en hygiënisch toilet zal gasten imponeren en bijdragen aan een positief beeld van uw horecazaak.

Milieubewuste en kostenbesparende tips
03/06/2018 Algemeen

Milieubewuste en kostenbesparende tips

Dat we ons milieu en onze leefomgeving veel te lang als vanzelfsprekend hebben beschouwd is al lang geen geheim meer; het klimaat is wereldwijd grondig aan het veranderen, natuurlijke grondstoffen worden over-geëxploiteerd en onze leefomgeving wordt zodanig aangetast dat men zich afvraagt hoe men nog gezond kan leven.

U hoort het misschien niet graag: maar wij zijn hier allemaal verantwoordelijk voor. Is het al te laat en is ons milieu helemaal naar de vaantjes? Nee, maar het is wel vijf voor twaalf. En precies daarom is het belangrijk dat we er ons van bewust moeten zijn dat we allemaal ons steentje kunnen bijdragen aan een beter milieu.

Zomer: tijd voor extra werkkrachten
28/05/2018 Bediening

Zomer: tijd voor extra werkkrachten

De zomer staat voor de deur en laat ons hopen dat het een mooie zomer wordt. Zonnige zomerdagen zorgen ervoor dat mensen zich vrolijker voelen en vaker op stap gaan. Een verkwikkende fietstocht langs uitgestrekte wegen of een zomerse wandeling in de ongerepte natuur doen fietsers en wandelaars honger en dorst krijgen en daar kunt u als horecaondernemer alleen maar wel bij varen. Al deze dagjestoeristen zorgen uiteraard voor extra werk en elke horecaondernemer weet dat een gewone personeelsbezetting tijdens de zomermaanden vaak niet voldoende is.

 
Uw verblijfsaccommodatie digitaal
21/05/2018 Trends

Uw verblijfsaccommodatie digitaal

Mensen boeken omwille van verschillende redenen een verblijfsaccommodatie: sommigen willen er eventjes tussenuit met de hele familie, anderen zoeken een overnachting vooraleer een vroege vlucht te nemen en zakenmensen verblijven vaak in een hotel omwille van een congres of een buitenlandse opdracht.

Verschillende omstandigheden vragen uiteraard verschillende verblijfsmogelijkheden. Families zijn meestal op zoek naar een hotel of een Bed & Breakfast waar een familiale sfeer hangt, zakenmensen verblijven dan weer liever in een rustiger en strakkere omgeving

Gastvrij weigeren: hoe pakt u dit aan?
14/05/2018 Horeca Management

Gastvrij weigeren: hoe pakt u dit aan?

Gastvrijheid is in de horecasector een belangrijk gegeven. Eigenlijk is deze gastvrijheid niet iets wat uw horecazaak aanbiedt, maar wat de gast ervaart. Gasten moeten zich zowel in de zaak als door de uitbater en de medewerkers welkom geheten voelen. Kortom, ze moeten een algemene aangename ervaring beleven.

Als horeca uitbater doet u uiteraard uw uiterste best om uw gasten dit gevoel te geven en stelt u alles in het werk om hen een aangenaam verblijf of een prettige avond te bezorgen. Betekent gastvrijheid dan dat u aan alle wensen van alle gasten moet voldoen?

Wat kunt u ons aanbevelen?
07/05/2018 Bediening

Wat kunt u ons aanbevelen?

Het aanbieden van de menukaart en het kiezen van een gerecht is in vele horecazaken zowel voor obers als voor gasten als het ware een routine geworden; meteen na de klanten hebben plaatsgenomen krijgen ze de menukaart aangeboden, wordt er gevraagd of er al een aperitiefje mag komen en tijdens het bereiden van het aperitief nemen de klanten de kaart door. De ober komt terug met het aperitief, somt de suggesties van de dag op, de klanten luisteren beleefd naar deze suggesties en gaan dan uiteindelijk voor een veilige keuze. Af en toe vragen gasten of de ober hen iets kan aanbevelen, maar vele obers komen niet verder dan nog maar eens dezelfde opsomming te geven van de suggesties van de dag.

Zo gaat het er in heel wat horecazaken aan toe. Volgt u in uw restaurant ook deze werkwijze? Jammer, want hiermee onderscheidt uw horecazaak zich echt niet van de andere zaken in de buurt en dit is nu precies de sleutel tot succes.

Scoren op Moederdag
30/04/2018 Verkoop

Scoren op Moederdag

De maand mei telt heel wat vrije dagen. De dagen worden al wat langer waardoor mensen langer op stap gaan en de eerste echte warmte komt in de lucht te hangen. Een ideale maand dus voor de horeca!

Een van de belangrijkste dagen voor de horeca is Moederdag. Op deze dag laten heel wat voorbeeldige vaders moeders niet koken en nemen ze het hele gezin mee uit eten.

Een dag zoals deze kan u als horeca uitbater zeker niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Zorg die dag daarom voor een speciale attentie voor alle mama’s. Probeer hierbij vooral origineel te zijn, zodat u zich onderscheidt van de concurrentie. Aanbiedingen zoals een gratis aperitief of een gratis koffie voor alle mama’s zijn die dag in elke horecazaak wel te verkrijgen. Daarmee zal u dus echt niet scoren! Gooi het daarom eens over een andere boeg.

De drie hoofdzonden van duurzaam horecamanagement
22/04/2018 Horeca Management

De drie hoofdzonden van duurzaam horecamanagement

Als horecaconsultant kom ik met heel wat horecaondernemers in contact en luister ik naar hun zorgen, maar ook naar hun succesverhalen. In eerste instantie laat ik het praten over aan de horecaondernemer zelf en neem ik de rol van aandachtige luisteraar aan. Ik kan hieruit perfect afleiden hoe ze tegenover hun horecazaak staan en hoe ze tegen hun eigen capaciteiten aankijken. Wat mensen vertellen is hetgeen wat ze zelf geloven en waar ze rotsvast van overtuigd zijn. Zelfvertrouwen en vertrouwen in uw horecazaak is goed, maar geef u niet over aan de drie hoofdzonden: ego, trots en ontkenning.

10 goede redenen om een horecaconsultant onder de arm te nemen
14/04/2018 Horeca Management

10 goede redenen om een horecaconsultant onder de arm te nemen

De horeca is niet meer wat deze pakweg 20 jaar geleden was. Vooral de laatste jaren ontstonden heel wat nieuwe horecaformules en ook in de toekomst staan er ons op horecagebied ongetwijfeld nog heel wat nieuwe dingen te wachten. De wetgeving voor het opstarten en uitbaten van een horecazaak werd er niet eenvoudiger op en een horecauitbater vertolkt meer en meer de rol van een echte manager, niet alleen wat personeelszaken betreft maar ook tijdens het hele ondernemingsproces.