U vraagt zich waarschijnlijk af waar de term ‘servant leadership’ voor staat. Wel, er bestaat een vertaling voor deze term, namelijk ‘dienend leiderschap’. In feite is ‘dienend leiderschap’ een letterlijke vertaling van de woorden ‘servant’ en ‘leadership’ en hoewel dit precies weergeeft wat deze term betekent, houden we het liever bij de Engeltalige versie. Deze klinkt niet alleen veel boeiender, maar wordt ook in heel wat essays gebruikt en is dan ook algemeen gekend. Wat zijn de voordelen van ‘servant leadership’?
Bij de opstart van een horecazaak komt heel wat kijken: uw horecazaak moet ingericht worden, er moet een menu opgesteld worden, u moet op zoek naar medewerkers én er moet een passende naam gevonden worden. Heel wat horecaondernemers hebben al een tijdje een naam in gedachten, bij anderen duurt het wat langer en moet de keuze voor een passende naam groeien. De naam van uw horecazaak moet uniek zijn, niet alleen wat de originaliteit betreft, maar ook wat de bescherming van de naam betreft.
Veel hotelkamers zijn niet aangepast voor personen met een lichamelijke beperking of voor personen die zorg nodig hebben. En dat is bijzonder jammer, want ook personen met een beperking zijn reislustig en willen graag – ook letterlijk – hun grenzen verleggen. Vandaag de dag zijn er heel wat reisorganisaties die hierin gespecialiseerd zijn en op zoek zijn naar accommodaties die aangepast zijn aan de noden van deze reizigers. Met enkele eenvoudige aanpassingen door te voeren in uw hotel kunt u tegemoetkomen aan deze steeds groeiende vraag en hiermee uw bezettingsgraad – én inkomsten – doen stijgen.
Wist u dat maar liefst 92 procent van alle consumenten beoordelingen van anderen bekijken voor ze een definitieve keuze voor een bepaalde horecazaak maken? Dit is een gigantisch percentage! U heeft er dus alle belang bij dat uw bezoekers uw zaak een positieve recensie geven.
Maar hoe komt u aan deze positieve recensies en hoe kunt u uw gasten verleiden een recensie te plaatsen?
De laatste jaren schieten koffiebars als paddenstoelen uit de grond. Daar waar consumenten vroeger in een lokaal café of een tearoom hun koffietje gingen nuttigen verkiezen ze nu de sfeer, de gezelligheid en het ruime aanbod van een koffiebar.
Speelt u ook met het idee om een koffiebar te openen? Lees dan vooral deze tips.
Niet elke toekomstige horeca-uitbater ziet het groots. Sommigen kiezen er heel bewust voor om een klein restaurant uit te baten, een eetcafé of een bistro. Zo’n kleinere horecazaak opstarten en uitbaten heeft heel wat voordelen: het startkapitaal is beperkter, er moeten minder medewerkers gezocht worden en ook qua inrichting en onderhoud is een kleinere zaak veel goedkoper. Nog meer goed nieuws: als u het op de juiste manier aanpakt kan ook een kleine horecazaak u behoorlijke winst opleveren.
Een logo is een belangrijk onderdeel van de huisstijl van een onderneming. Denk vooral niet dat een logo alleen maar voor grote multinationale ondernemingen nuttig is. Met een professioneel logo krijgt uw horecazaak net iets meer cachet. Uw logo op flyers of advertenties is een herkenningspunt voor potentiële klanten en ook uw facebookpagina of uw Instagram account zal op meer bezoekers kunnen rekenen als u er een logo op plaatst.