+32 475 49 29 53

Blog

Een strategisch plan voor uw horecazaak
30/10/2017 Bedrijfsstructuur

Een strategisch plan voor uw horecazaak

Als horeca uitbater wilt u niet alleen een goed draaiende zaak, maar wilt u ook dat uw zaak binnen x-aantal jaar nog steeds bestaat en, heel belangrijk, dat de rentabiliteit van uw zaak verhoogt.

U mag dan wel gepassioneerd zijn door de horeca, maar uiteindelijk blijft het wel de bedoeling dat u, als horeca uitbater, er uw brood mee verdient. Om dit te bereiken zal u dan ook een bepaalde richting moeten uitgaan en erover nadenken waar u binnen vijf of tien jaar wil staan.
Is uw horecazaak klantgericht of gastvrij?
23/10/2017 Algemeen

Is uw horecazaak klantgericht of gastvrij?

Ik hoor u al denken: wat een vreemde vraag! Zijn klantgerichtheid en gastvrijheid dan zo’n verschillende begrippen?

Klantgerichtheid en gastvrijheid zijn inderdaad geen identieke termen. Het uitgangspunt van beide begrippen is anders en ook het resultaat ervan. Algemeen kan gesteld worden dat gastvrijheid net een stapje verder gaat dan klantgerichtheid en dit op verschillende vlakken.

Maar wat is nu juist het wezenlijke verschil tussen deze twee essentiële aspecten van de horeca?

Zijn uw klanten tevreden?
15/10/2017 Verkoop

Zijn uw klanten tevreden?

Als horeca uitbater doet u uw uiterste best om uw klanten tevreden te stellen. Hierdoor komen deze niet alleen bij u terug, maar krijgt uw horecazaak ook een uitstekende reputatie.

Een van de manieren om te weten te komen of uw klanten tevreden zijn is het uitvoeren van een tevredenheidsonderzoek. Hierdoor krijgt u een zicht op wat uw bezoekers goed of minder goed vonden en kan u maatregelen treffen om uw dienstverlening te optimaliseren.

Crisismanagement in de horecasector
07/10/2017 Horeca Management

Crisismanagement in de horecasector

Crisismanagement is het geheel aan mogelijkheden om crisissituaties aan pakken en om te voorkomen dat diezelfde noodsituaties in de toekomst weer dezelfde problemen veroorzaken.
Deze situaties kunnen heel ingrijpend zijn zoals bijvoorbeeld nutsvoorzieningen die het laten afweten of natuurrampen, maar ook kleinere problemen zoals zieke medewerkers, ontevreden klanten of bevoorradingsproblemen kunnen tot crisissituaties leiden.
Wat crisissituaties allemaal gemeen hebben is dat deze een substantiële bedreiging vormen voor de organisatie, dat deze zorgen voor heel wat onzekerheid en dat er vlug ingegrepen moet worden.
De horecaondernemer en zijn team
01/10/2017 Bediening

De horecaondernemer en zijn team

Een bloeiende horecazaak is niet alleen uw verdienste, maar net zo goed deze van uw hele team. Als horecaondernemer zal u er dus moeten voor zorgen dat uw team bestaat uit gedreven medewerkers die op een efficiënte manier samenwerken. 


Hou er als horeca uitbater vooral rekening mee dat uw zaak zich niet alleen ten opzichte van de klanten moet onderscheiden van de concurrentie, maar dat ook goede werknemers bijzonder veeleisend zijn geworden. Een advertentie in een lokale krant waarbij u vermeldt dat kandidaten kunnen rekenen op een aantrekkelijk salaris zal dan ook niet voldoende zijn om de juiste werknemer te vinden. Dit biedt immers elke gemiddelde horecazaak. U zal zich dus op andere manieren moeten onderscheiden. 

Uw haat-liefde verhouding met de tijd
24/09/2017 Algemeen

Uw haat-liefde verhouding met de tijd

Als horeca uitbater kent u het probleem vast wel: altijd lijkt het alsof u te weinig tijd heeft. Het begrip tijd lijkt wel uw grootste vijand waartegen u het steeds moet opnemen. Toch kan het ook anders en kan de tijd uw bondgenoot worden. In dit artikel geef ik u graag enkele tips waarmee u zoveel mogelijk uit uw tijd kan halen.
Horeca: niet alleen uw passie, maar ook mijn passie
17/09/2017 Algemeen

Horeca: niet alleen uw passie, maar ook mijn passie

Passie betekent meer dan alleen iets leuk vinden en daarin opgaan. Ooit gehoord van de Canadese hoogleraar in de psychologie Vallerand? Deze gerenommeerde wetenschapper omschrijft passie als een zelf gedefinieerde activiteit waarbij iemand een groot verlangen heeft om aan deze activiteit veel tijd en energie te besteden. Passie staat echter ook voor lijden (denk maar aan het passieverhaal), waardoor passie ook verbonden is met tegenslagen en frustratie. Als u passie heeft voor een bepaald iets, zal u dan ook alles in het werk stellen om tegenslagen te overwinnen en om uw doel te bereiken.

Ook ík heb de nodige frustraties en tegenslagen gekend op horecagebied, maar ik ben er door mijn passie voor de horeca, altijd sterker uitgekomen. Deze ervaringen wil ik met u delen, zodat u aan de hand van úw passie voor de horeca uw dromen kan waarmaken.

De kosten van uw gerechten: een doorn in uw oog?
10/09/2017 Keuken

De kosten van uw gerechten: een doorn in uw oog?

Elke restauranthouder moet een balans vinden tussen de kosten die hij maakt om zijn gerechten te bereiden en de prijs die hij zijn klanten aanrekent. Makkelijk is deze evenwichtsoefening tussen creativiteit en opbrengst niet en het gebeurt dan ook maar al te vaak dat de kost voor het bereiden van een gerecht veel te hoog ligt. Resultaat: uw restaurant maakt geen winst!

Maar waarom halen restauranthouders niet voldoende winst uit hun gerechten?

Last minute actie - Horeca Masterclass in één dag
03/09/2017 Algemeen

Last minute actie - Horeca Masterclass in één dag

Als horeca uitbater kent u ongetwijfeld wel het probleem: u houdt van uw zaak en van de hele sfeer eromheen, maar toch wenst u vaak dat alles wat soepeler zou verlopen. Troost u: u bent niet de enige horecaondernemer met dit probleem.
 

De dagelijkse zorgen van elke horeca uitbater
Als horecaconsulent hoor ik vaak dezelfde struikelblokken. Ik vond het dan ook hoog tijd om komaf te maken met deze belemmeringen en een horeca masterclass dag te organiseren voor alle uitbaters die kampen met deze problemen.

Op pad met uw foodtruck
27/08/2017 Keuken

Op pad met uw foodtruck

Het klinkt de meeste mensen eenvoudig in de oren: een busje inrichten, op zoek gaan naar evenementen, met het busje op pad gaan, allerlei lekkernijen maken en deze verkopen. Dit ís ook de essentie van een foodtruck, maar vergeet vooral niet dat hier toch veel meer komt bij kijken. Als u van uw foodtruck een succes wil maken, dan zal u hard moeten werken en dit niet alleen ter plaatse. Ook aan de voorbereiding zal u heel wat tijd moeten besteden.