+32 475 49 29 53

Blog

Zes tips voor een Time Managementstrategie in de horeca
16/06/2017 Bedrijfsstructuur

Zes tips voor een Time Managementstrategie in de horeca

We zagen eerder al dat extra tijd creëren niet mogelijk is en dat traditionele to-dolijstjes in de horeca alleen maar voor frustratie zorgen. Toch is het mogelijk zelf een Time Managementstrategie te ontwikkelen. Benieuwd hoe? Lees dan de zes onderstaande tips. 

Waar ergeren gasten zich aan?
10/06/2017 Algemeen

Waar ergeren gasten zich aan?

Als horeca uitbater probeert u dagelijks uw best te doen om het uw gasten naar hun zin te maken. U zorgt ervoor dat de kamers onberispelijk schoon zijn, u schotelt uw gasten oogstrelende en lekkere gerechten voor en u serveert bij uw dranken wat extra borrelhapjes of een huisgemaakte versnapering. Goed zo: u bent prima op weg om van uw horecazaak een plaats te maken waar gasten graag vertoeven en dat zal uiteraard zijn vruchten afwerpen. 

Toch kunnen kleine (of grote) ergernissen ervoor zorgen dat uw gasten het helemaal niet naar hun zin hebben. Vaak bent u als horeca uitbater te druk bezig om deze irritaties op te merken, maar deze kunnen er wel voor zorgen dat gasten, ondanks het feit dat u zo hard uw best doet, niet terugkeren naar uw zaak.


Om u wat te helpen met uw zaak vanuit het oogpunt van de gast te bekijken, heb ik voor u een lijstje samengesteld met de 10 grootste ergernissen van horecabezoekers. 

Concurrentieanalyse: gluren bij de buren
04/06/2017 Verkoop

Concurrentieanalyse: gluren bij de buren

In mijn vorige artikels kwam al meermaals aan bod dat het belangrijk is een algemeen beeld te krijgen van de concurrentie. U moet uw concurrenten kennen, u moet weten wat ze aanbieden en het loont altijd de moeite om eens na te gaan hoe zij de zaken aanpakken.


Niet alleen bij het opstarten van een nieuwe horecazaak is het belangrijk om dit alles te weten, maar ook bestaande zaken hebben er alle belang bij om op de hoogte te blijven van wat de concurrentie doet.


Om een succesvolle zaak uit te bouwen is het niet alleen belangrijk u te onderscheiden van de concurrentie, maar als een concurrerende zaak het beter doet dan uw horecazaak kan u ook heel wat leren van de aanpak van uw concurrenten.

Het bepalen van uw marketingbudget
28/05/2017 Marketing

Het bepalen van uw marketingbudget

Een marketingstrategie voeren kost geld. Als horecaconsulent krijg ik van horecaondernemers regelmatig de vraag hoeveel ze mogen uitgeven aan hun marketingcampagne. Een eenvoudige vraag, maar een antwoord geven op deze vraag zit heel wat ingewikkelder in elkaar. 


Eerst en vooral bestaan er voor het bepalen van een marketingbudget geen specifieke regels. Men kan verschillende methodes toepassen om dit marketingbudget te bepalen. Kort samengevat zijn dat de omzet percentage methode, de sluitpostmethode, de concurrentiemethode en de taakstellende methode. Wat verderop in dit artikel komen deze methoden uitgebreid aan bod. U komt te weten wat deze methoden inhouden, hoe ze werken en wat de voor- en nadelen zijn van elke methode.

Marketing in de praktijk: 5 gouden regels
21/05/2017 Marketing

Marketing in de praktijk: 5 gouden regels

Marketing in de praktijk: 5 gouden regels!


In mijn vorige artikels had ik het over marketing en marketingstrategie. U leerde waar marketing vandaan komt en waar het goed voor is. U leerde ook wat een marketingstrategie en een marketingmatrix is en waar u rekening moet mee houden om een efficiënte marketingstrategie te ontwikkelen. Ik had het over de 6 P’s (Product, Prijs, Plaats, Promotie, Personeel en Presentatie) waar u moet over nadenken wil u succes boeken met uw horecaonderneming en slagen in uw opzet om van uw zaak ‘the place to be’ te maken. Ik gaf u ook enkele concrete voorbeelden van deze 6 P’s en aan de hand van het voorbeeld van Mc Donalds zag u wellicht wel het belang in van een marketingstrategie.

Marketing dieper uitgelicht deel 2
14/05/2017 Marketing

Marketing dieper uitgelicht deel 2

Marketing dieper uitgelicht – deel 2
In een vorig artikel leerde u al wat een marketingstrategie is, waarom deze zo belangrijk is en waar u rekening moet mee houden bij het ontwikkelen van een marketingstrategie.
In dit artikel zal u leren hoe u de verwachtingen en de behoeften van uw klanten kan achterhalen en hoe u uw aanbod hierop kan afstemmen.

De marketingstrategie van een grote fastfoodketen.
Marketing dieper uitgelicht
07/05/2017 Marketing

Marketing dieper uitgelicht

Marketing dieper uitgelicht – deel 1

De evolutie van het horecabezoek

Enkele generaties geleden was er van marketing nog helemaal geen sprake. Het dure woord ‘marketing’ dat er tegenwoordig voor moet zorgen dat een bepaalde groep mensen een zaak bezoeken werd vroeger gewoon reclame genoemd. Mond-aan-mond reclame deed het vroeger, en trouwens ook de dag van vandaag nog, heel goed en als het plaatselijke restaurant wat meer klanten wilde dan plaatsten ze een advertentie in een lokaal krantje of probeerden ze klanten te lokken door een speciale aanbieding te afficheren op het vensterraam.
In de ‘goeie oude tijd’ was het belang van marketing trouwens ook nog niet zo groot. De meeste mensen waren niet zo mobiel als nu en het plaatselijke café was dé plaats bij uitstek om onder vrienden een frisse pint te pakken. Als moeder de vrouw geen zin had om te koken werd er ook een gekookt of gebakken ei met een kom soep en wat brood geserveerd. Niettegenstaande de meeste dorpen over heel wat cafés beschikten, kozen de mensen meestal voor hun stamcafé en gingen slechts sporadisch eens een andere zaak bezoeken.
'The place to be?' deel 2
27/04/2017 Algemeen

'The place to be?' deel 2

Is uw horecazaak ‘the place tot be’ – deel 2

In een vorig artikel haalde ik al aan dat u ervoor moet zorgen dat uw horecazaak ‘the place to be’ wordt en dat u dit kan doen door u te onderscheiden van andere horecazaken. Vandaag zou ik graag wat dieper ingaan op hoe u dit juist moet aanpakken.

Het verhaal van Piet
Vorig jaar heeft Piet zijn vaste job als chef-patissier bij een warme bakker opgezegd om een eigen horecazaak uit te baten. Hij had immers al een tijdje de ambitie om zelf een horecazaak op te starten en greep dan ook meteen zijn kans toen een bloeiende horecazaak bij hem in de buurt over te laten stond.
De inrichting van uw horecazaak
23/04/2017 Algemeen

De inrichting van uw horecazaak

Al eens nagedacht over de inrichting van uw horecazaak?
Bij het opstarten van een nieuwe horecazaak komt heel wat kijken. We zagen eerder al dat u voor de eigenlijke opstart over een aantal zaken heel goed moet nadenken en dat u niet onbezonnen van start mag gaan. Zo moet u vooraf beslissen welke horecaformule u wilt hanteren en nadenken over in wat uw zaak zich zal onderscheiden van de concurrentie. U zal ook met een aantal administratieve zaken rekening moeten houden en uw financiën goed moeten beheren en investeren. En hoe graag u het ook zou willen, u zal het niet alleen kunnen en hierbij ook moeten kunnen rekenen op zowel de steun van het thuisfront als op professionele medewerkers.
Wat er echter nog niet aan bod kwam is de inrichting van uw toekomstige zaak en waarmee u rekening moet houden om uw horecazaak voor de klanten net dat ietsje aantrekkelijker te maken dan de zaken van de concurrentie. 
Hoe kan een mystery visit u helpen?
13/04/2017 Algemeen

Hoe kan een mystery visit u helpen?

Hoe kan een mystery visit u helpen?
Als horeca uitbater wil u uiteraard dat uw klanten tevreden naar buiten gaan. Het is niet alleen belangrijk dat klanten genieten van de gerechten die uw zaak aanbiedt, maar een restaurantbezoeker wil ook het gevoel krijgen dat ze er welkom zijn en dat ze vriendelijk en met oog voor detail bediend worden. Kortom, dat hun bezoek aan uw horecazaak aangenaam is op alle vlakken.