+32 475 49 29 53

Blog

Zijn uw klanten tevreden?
15/10/2017 Verkoop

Zijn uw klanten tevreden?

Als horeca uitbater doet u uw uiterste best om uw klanten tevreden te stellen. Hierdoor komen deze niet alleen bij u terug, maar krijgt uw horecazaak ook een uitstekende reputatie.

Een van de manieren om te weten te komen of uw klanten tevreden zijn is het uitvoeren van een tevredenheidsonderzoek. Hierdoor krijgt u een zicht op wat uw bezoekers goed of minder goed vonden en kan u maatregelen treffen om uw dienstverlening te optimaliseren.

Crisismanagement in de horecasector
07/10/2017 Horeca Management

Crisismanagement in de horecasector

Crisismanagement is het geheel aan mogelijkheden om crisissituaties aan pakken en om te voorkomen dat diezelfde noodsituaties in de toekomst weer dezelfde problemen veroorzaken.
Deze situaties kunnen heel ingrijpend zijn zoals bijvoorbeeld nutsvoorzieningen die het laten afweten of natuurrampen, maar ook kleinere problemen zoals zieke medewerkers, ontevreden klanten of bevoorradingsproblemen kunnen tot crisissituaties leiden.
Wat crisissituaties allemaal gemeen hebben is dat deze een substantiële bedreiging vormen voor de organisatie, dat deze zorgen voor heel wat onzekerheid en dat er vlug ingegrepen moet worden.
De horecaondernemer en zijn team
01/10/2017 Bediening

De horecaondernemer en zijn team

Een bloeiende horecazaak is niet alleen uw verdienste, maar net zo goed deze van uw hele team. Als horecaondernemer zal u er dus moeten voor zorgen dat uw team bestaat uit gedreven medewerkers die op een efficiënte manier samenwerken. 


Hou er als horeca uitbater vooral rekening mee dat uw zaak zich niet alleen ten opzichte van de klanten moet onderscheiden van de concurrentie, maar dat ook goede werknemers bijzonder veeleisend zijn geworden. Een advertentie in een lokale krant waarbij u vermeldt dat kandidaten kunnen rekenen op een aantrekkelijk salaris zal dan ook niet voldoende zijn om de juiste werknemer te vinden. Dit biedt immers elke gemiddelde horecazaak. U zal zich dus op andere manieren moeten onderscheiden. 

Uw haat-liefde verhouding met de tijd
24/09/2017 Algemeen

Uw haat-liefde verhouding met de tijd

Als horeca uitbater kent u het probleem vast wel: altijd lijkt het alsof u te weinig tijd heeft. Het begrip tijd lijkt wel uw grootste vijand waartegen u het steeds moet opnemen. Toch kan het ook anders en kan de tijd uw bondgenoot worden. In dit artikel geef ik u graag enkele tips waarmee u zoveel mogelijk uit uw tijd kan halen.
Horeca: niet alleen uw passie, maar ook mijn passie
17/09/2017 Algemeen

Horeca: niet alleen uw passie, maar ook mijn passie

Passie betekent meer dan alleen iets leuk vinden en daarin opgaan. Ooit gehoord van de Canadese hoogleraar in de psychologie Vallerand? Deze gerenommeerde wetenschapper omschrijft passie als een zelf gedefinieerde activiteit waarbij iemand een groot verlangen heeft om aan deze activiteit veel tijd en energie te besteden. Passie staat echter ook voor lijden (denk maar aan het passieverhaal), waardoor passie ook verbonden is met tegenslagen en frustratie. Als u passie heeft voor een bepaald iets, zal u dan ook alles in het werk stellen om tegenslagen te overwinnen en om uw doel te bereiken.

Ook ík heb de nodige frustraties en tegenslagen gekend op horecagebied, maar ik ben er door mijn passie voor de horeca, altijd sterker uitgekomen. Deze ervaringen wil ik met u delen, zodat u aan de hand van úw passie voor de horeca uw dromen kan waarmaken.

De kosten van uw gerechten: een doorn in uw oog?
10/09/2017 Keuken

De kosten van uw gerechten: een doorn in uw oog?

Elke restauranthouder moet een balans vinden tussen de kosten die hij maakt om zijn gerechten te bereiden en de prijs die hij zijn klanten aanrekent. Makkelijk is deze evenwichtsoefening tussen creativiteit en opbrengst niet en het gebeurt dan ook maar al te vaak dat de kost voor het bereiden van een gerecht veel te hoog ligt. Resultaat: uw restaurant maakt geen winst!

Maar waarom halen restauranthouders niet voldoende winst uit hun gerechten?

Last minute actie - Horeca Masterclass in één dag
03/09/2017 Algemeen

Last minute actie - Horeca Masterclass in één dag

Als horeca uitbater kent u ongetwijfeld wel het probleem: u houdt van uw zaak en van de hele sfeer eromheen, maar toch wenst u vaak dat alles wat soepeler zou verlopen. Troost u: u bent niet de enige horecaondernemer met dit probleem.
 

De dagelijkse zorgen van elke horeca uitbater
Als horecaconsulent hoor ik vaak dezelfde struikelblokken. Ik vond het dan ook hoog tijd om komaf te maken met deze belemmeringen en een horeca masterclass dag te organiseren voor alle uitbaters die kampen met deze problemen.

Op pad met uw foodtruck
27/08/2017 Keuken

Op pad met uw foodtruck

Het klinkt de meeste mensen eenvoudig in de oren: een busje inrichten, op zoek gaan naar evenementen, met het busje op pad gaan, allerlei lekkernijen maken en deze verkopen. Dit ís ook de essentie van een foodtruck, maar vergeet vooral niet dat hier toch veel meer komt bij kijken. Als u van uw foodtruck een succes wil maken, dan zal u hard moeten werken en dit niet alleen ter plaatse. Ook aan de voorbereiding zal u heel wat tijd moeten besteden.
Het fenomeen Foodtruck
20/08/2017 Keuken

Het fenomeen Foodtruck

De tijd dat men aan een kraampje enkel een bakje friet en een hamburger of een hotdog kon kopen is al lang voorbij. Tegenwoordig vindt men kraampjes met een heel uitgebreid gamma aan allerlei lekkerheden. Vroeger heette men dergelijke kraampjes gewoon een ‘frietkot’ of een ‘hamburgerkraam’. Vandaag de dag worden mobiele kraampjes die voedsel of drank verkopen ‘Foodtrucks’ genoemd. Een paar jaar geleden kwam vanuit Amerika deze trend van mobiele restaurants ook de Belgische horecamarkt veroveren en deze foodtrucks zijn inmiddels uitgegroeid tot een echte hype.
Hoe overleeft uw hotel het laagseizoen?
13/08/2017 Verkoop

Hoe overleeft uw hotel het laagseizoen?

Elk hotel maakt gedurende het jaar een kalme periode mee. In het hoogseizoen zitten hotels meestal behoorlijk vol, maar tijdens het laagseizoen blijven er vaak veel kamers leeg. Dit is een normaal jaarlijks terugkerend verschijnsel en eigenlijk hoeft u zich hier als hoteleigenaar niet al te veel zorgen in te maken, maar leuk is natuurlijk anders. Veel hoteleigenaars hanteren tijdens het laagseizoen dan ook dumpingprijzen om de bezetting te verhogen. Maar is dit wel de juiste strategie om een laagseizoen te overleven? Op deze vraag klinkt het antwoord, heel eenvoudig: nee! Hoe het wel kan, dat komt u in dit artikel te weten.