+32 475 49 29 53

Blog

7 tips om een burn-out in de horeca te voorkomen
02/04/2017 Algemeen

7 tips om een burn-out in de horeca te voorkomen

Hoe een burn-out in de horeca voorkomen?

De horeca staat bekend als een stresserende business waar veel en hard gewerkt moet worden. Veel horecamedewerkers en -uitbaters kampen dan ook met heel wat stress. Op zich is stress best wel gezond: de adrenaline die tijdens stressvolle periodes door het lichaam giert houdt mensen alert en zorgt ervoor dat ze in elke situatie het beste van zichzelf kunnen blijven geven.
Een heel ander verhaal wordt het als mensen aan te veel stress worden blootgesteld. Dit kan immers leiden tot lichamelijk of psychische klachten of gedragsveranderingen met als gevolg vaak een complete burn-out.
Het verleiden van de klant
26/03/2017 Bediening

Het verleiden van de klant

Hoe kan u uw klanten verleiden?
Vandaag de dag zijn consumenten veeleisender dan ooit. Daar waar restaurantbezoekers een aantal decennia terug nog genoegen namen met eenvoudige gerechten, besteden ze tegenwoordig veel meer aandacht aan de presentatie van het gerecht, de omgeving, de algemene sfeer die een horecazaak uitstraalt en de dienstverlening.
Als horeca uitbater zal u dan ook uw beste beentje moeten voorzetten om de klanten er uw zaak te laten uitkiezen. Toch is dit niet voldoende: eenmaal ze voor uw zaak gekozen hebben,
Een goede marketingstrategie
19/03/2017 Marketing

Een goede marketingstrategie

Een goede marketingstrategie
In mijn vorige artikel kon u al lezen dat vaste klanten via mond-aan-mond reclame ervoor kunnen zorgen dat ook nieuwe klanten uw zaak bezoeken. Toch is deze gratis publiciteit niet voldoende om van uw zaak een plaats te maken waar iedereen wil komen. Eigenlijk komt het erop neer dat uw zaak naambekendheid krijgt via zoveel mogelijk kanalen. En hierbij komt het erop aan dat u potentiele klanten zo nieuwsgierig moet maken dat ze uw zaak met hun eigen ogen willen zien en persoonlijk willen ervaren waarom uw zaak zo bijzonder is en in welk opzicht deze zich onderscheidt van de concurrentie.
Met de komst van het internet en allerlei social media-kanalen lijkt uw zaak naambekendheid geven een fluitje van een cent. Vandaag de dag surft iedereen immers op het internet. Toch betekent dit niet dat een online marketingstrategie uitwerken eenvoudig is.
Is uw horecazaak 'the place to be'
11/03/2017 Verkoop

Is uw horecazaak 'the place to be'

Uw zaak: ‘the place to be’!
De horecawereld is hard, dat weet iedereen.
Werknemers in de horeca werken veel en hard, ze moeten sociaal en spraakvaardig zijn, handig zijn, heel wat mensenkennis hebben en het nodige geduld kunnen opbrengen om met lastige klanten om te gaan. Toch zijn zij niet de enigen die het soms hard te verduren krijgen. Ook voor de uitbaters van een horecazaak is het runnen van hun zaak een job waar ze voor de volle honderd procent moeten voor gaan. Een zaak draaiende houden moet meer zijn dan een dagtaak.
De Toekomst van uw horecazaak
03/03/2017 Trends

De Toekomst van uw horecazaak

De toekomst van uw horecabedrijf: een zaak van een strategische planning.
Als horeca uitbater wilt u niet alleen een goed draaiende zaak, maar wilt u ook dat uw zaak binnen x-aantal jaar nog steeds bestaat en, heel belangrijk, dat de rentabiliteit van uw zaak verhoogt. U mag dan wel gepassioneerd zijn door de horeca, maar uiteindelijk blijft het wel de bedoeling dat u, als horeca uitbater, er uw brood mee verdient. Om dit te bereiken zal u dan ook een bepaalde richting moeten uitgaan en erover nadenken waar u binnen vijf of tien jaar wil staan.
Horecazaak overnemen?
25/02/2017 Algemeen

Horecazaak overnemen?

De overname van een horecazaak: waar moet u rekening mee houden?
U speelt al langer met het idee om een horecazaak over te nemen en na het bezoeken van heel wat panden, hebt u eindelijk uw droomzaak gevonden. U zit boordevol ideeën over de inrichting van uw toekomstige zaak en uw visie over wat u uw klanten wil aanbieden heeft vaste vorm gekregen. Vol enthousiasme bent u dan ook van plan het beste van uzelf te geven om van uw etablissement een gerenommeerde zaak te maken en tot het uiterste te gaan om uw klanten tevreden te stellen. Kortom, u ziet uw droom werkelijkheid worden.
Bij een overname van een horecazaak moet u echter ook met tal van administratieve zaken rekening houden.
Is een terrasje even gezellig voor de horeca uitbater als voor de klant?
22/02/2017 Algemeen

Is een terrasje even gezellig voor de horeca uitbater als voor de klant?

Is een terrasje even gezellig voor de horeca uitbater als voor de klant?
Eenmaal het mooie weer eraan komt, komt er ook weer leven in de stad. Op een zonnige namiddag gezellig met vrienden of familie een terrasje doen is dan ook voor vele mensen het ideale tijdverdrijf. Een schuimend biertje, een frisse cocktail of een verrukkelijke verwenkoffie op een luxueus terrasje na een middagje shoppen klinkt heel wat stadsbezoekers zalig in de oren en op heel wat terrasjes is gezelligheid troef.
Maar is een terras plaatsen voor u, als horeca uitbater, ook zo gezellig? Ik nam voor u graag eens de algemene regeling hierover onder de loep.
 
Een horecazaak opstarten
15/02/2017 Bedrijfsstructuur

Een horecazaak opstarten

Nog nooit waren allerhande kookprogramma’s en programma’s waarin horecazaken opgestart en geëvalueerd worden zo populair in de media. Daar waar pakweg tien jaar geleden grote namen als Wout Bru, Peter Goossens, Sergio Herman, Pierre Wynants enkel bij fervente horecabezoekers bekend waren, kent heel Vlaanderen nu deze koks en hun horecazaken.
 
Gaan we naar illegale restaurants?
29/01/2017 Algemeen

Gaan we naar illegale restaurants?

Gaan we naar illegale restaurants?
 
Zijn de beleidsmakers wereldvreemd?
Gaan ze nooit op restaurant?
Betalen ze nooit de rekening?
Kunnen ze met mes en vork eten?
 
Ik stel me soms die vraag, u ook?
 
Waarom wordt er steeds extra belast? Men gaat er steeds vanuit dat de extra belasting, voor meer staatsinkomsten gaan zorgen, niets is minder waar er is een verschuiving.
Wanneer het echt onwerkbaar wordt en daar zitten sommige horecauitbaters dicht tegenaan, is de stap naar illegale restaurants of air-restaurants dichtbij remember de casino’s en stokerijen een tijd geleden.
 
Welke chef bent u?
12/12/2016 Bedrijfsstructuur

Welke chef bent u?

Welke chef bent u?
 
 
Bent u chef in de keuken, of de chef van uw bedrijf?
 
Toen ik chef was, componeerde ik mijn menu's in gedachten. Ik bracht smaken bij elkaar en zocht naar het perfecte evenwicht. Ik proefde zelfs elk ingrediënt en elk gerecht, in gedachten. Ook het soort gelegenheid en het gezelschap waren hierbij uitermate belangrijk.
 
Stof tot nadenken
Vooral bij de organisatie van events was alles op voorhand helemaal op maat uitgewerkt. Vóór het uiteindelijke feest effectief van start ging, had ik wel al driemaal de mise-en-place gedaan in mijn denkwereld.
 
Dit verhaal klinkt voor velen waarschijnlijk heel herkenbaar. Maar wat met het effectief leiden van uw bedrijf?