+32 475 49 29 53

Blog

Je horecazaak heruitvinden voor de toekomst
03/08/2017 Trends

Je horecazaak heruitvinden voor de toekomst

We leven in een zich steeds sneller ontwikkelende maatschappij waarbij nieuwe technologieën, producten en markten ons lijken in te halen. Als horecaondernemer bent u druk bezig met de dagelijkse uitbating van uw zaak en heeft u vaak geen tijd om op de hoogte te blijven van allerlei nieuwigheden. En dat is bijzonder jammer, want stil blijven staan betekent eigenlijk achteruitgaan. Daarom is het belangrijk een evenwicht te vinden tussen de dagelijkse uitbating van uw horecazaak en een manier om vernieuwingen door te voeren.

Toen u een x-aantal jaren geleden uw horecazaak opstartte heeft u een ondernemingsplan opgesteld en voorgelegd aan investeerders, partners en eventuele kredietverstrekkers. Dit ondernemingsplan is een plan dat meegroeit met uw bedrijf en uiteraard heeft u daar in de loop van de jaren rekening mee gehouden en heeft u uw zaak op bepaalde vlakken gereorganiseerd. Zoveel jaren terug, kon u echter nog helemaal niet voorspellen in welke mate en in welke richting de horecawereld zou evolueren.
 
Live stream als marketingstrategie in de horeca
30/07/2017 Marketing

Live stream als marketingstrategie in de horeca

Een studie van de European Interactive Advertising Association heeft uitgewezen dat 67% van alle Belgen wekelijks het internet gebruikt. Hierbij scoren de Belgen 7 % hoger dan het Europese gemiddelde. Meer dan de helft van alle Belgische internetgebruikers is dagelijks online en 85 % hiervan houdt zich vooral met sociale media bezig.

Hoog tijd dus om als horeca uitbater gebruik te maken van het internet om uw zaak naambekendheid te geven! En dit kan op een veel originelere en efficiëntere manier dan een gewone website te lanceren. Eerder leerde u al dat het er in de horecawereld vooral om draait u te onderscheiden van andere horecazaken. De meest voor de hand liggende zaken zijn uiteraard uw producten en de uitbating van uw horecazaak. Maar wist u dat u ook uw marketingstrategie over een iets originelere boeg kan gooien.
Een rookvrije horecazaak: de do’s en de don’ts
24/07/2017 Algemeen

Een rookvrije horecazaak: de do’s en de don’ts

Toen ik een klein kereltje was mocht ik met mijn grootvader elke zondagvoormiddag mee naar zijn stamcafé. Ik herinner me nog goed dat dit voor mij het hoogtepunt van de week was: een limonade drinken en een reep chocolade smullen, terwijl mijn grootvader een potje biljart speelde. Wat ik mij ook nog herinner is de typische, gezellige geur van zijn stamcafé: een mengeling van bier, koffie, verse soep en de doordringende geur van sigarettenrook. De geur van bier en koffie is in de hedendaagse stamcafés nog overduidelijk aanwezig en in het lokaal café gebeurt het nog weleens dat de cafébazin een verse kom soep aanbiedt, maar de typische geur van sigaretten vindt men sedert een aantal jaren in geen enkele horecazaak meer terug. Een aangename geur was dit zeker niet, maar voor mij stond deze geur synoniem voor zondagse gezelligheid.
Vijf manieren om uw medewerkers te motiveren
16/07/2017 Bediening

Vijf manieren om uw medewerkers te motiveren

Een ober die met een chagrijnig gezicht een bestelling opneemt zal op niet veel sympathie van de klanten kunnen rekenen en wat meer is: als dit regelmatig gebeurt, dan kan dit uw zaak behoorlijk wat schade toebrengen. Klanten willen immers graag met een glimlach bediend worden en daar hebben ze alle recht toe.

Klanten tevreden houden is echter niet de enige reden waarom u er als horeca uitbater alle belang bij heeft om uw medewerkers te motiveren. Studies hebben uitgewezen dat medewerkers die zich goed voelen op de werkvloer meer dan 30% beter presteren dan ongelukkige werknemers en veel creatiever zijn in de uitoefening van hun functie. Uw medewerkers motiveren zodat ze het beste van zichzelf geven is echter soms helemaal niet zo makkelijk. In dit artikel geef ik u dan ook graag enkele tips waarmee u aan de slag kan.
 
Voedselveiligheid en hygiëne in de horeca
09/07/2017 Algemeen

Voedselveiligheid en hygiëne in de horeca

Denk eens terug aan de tijd toen u zelf nog geen horecaondernemer was. Wat vond u persoonlijk belangrijk wanneer u een hotelkamer betrad of een restaurant bezocht? Ik ben er bijna zeker van dat een goede hygiëne bovenaan uw prioriteitenlijstje stond. Denk vooral niet dat u de enige bent die op een hotelkamer meteen de lakens van het bed openslaat om na te gaan of deze fris gewassen en kreukvrij zijn of die bij een restaurantbezoek de glazen, de borden en het bestek controleert op etensresten.

Horeca bezoekers verwachten een onberispelijke hygiëne op alle vlakken. En dit is niet meer dan terecht. Een horecazaak die voldoende aandacht besteedt aan hygiëne is niet alleen aangenamer om te bezoeken, maar een goede hygiëne is ook van essentieel belang voor de voedselveiligheid.
5 fouten bij het voeren van een marketingstrategie
02/07/2017 Marketing

5 fouten bij het voeren van een marketingstrategie

In mijn vorige artikels kwam het aspect marketing al uitgebreid aan bod. Toch ervaar ik dat heel wat horecaondernemers dezelfde fouten maken wat betreft hun marketingstrategie.
Hoog tijd dus om u hiervan een opsomming te geven zodat uw marketingstrategie er effectief voor zorgt dat uw zaak goed draait. Lees 2 minuten meer
 
Alles onder controle?
26/06/2017 Bedrijfsstructuur

Alles onder controle?

Hoe houdt een goede horecamanager alles onder controle?

Regelmatig krijg ik van horecaondernemers de vraag hoe ze de zaken zo efficiënt mogelijk kunnen aanpakken. Daarom deze leidraad met verschillende punten waar u als horecaondernemer rekening moet mee houden.
Zes tips voor een Time Managementstrategie in de horeca
16/06/2017 Bedrijfsstructuur

Zes tips voor een Time Managementstrategie in de horeca

We zagen eerder al dat extra tijd creëren niet mogelijk is en dat traditionele to-dolijstjes in de horeca alleen maar voor frustratie zorgen. Toch is het mogelijk zelf een Time Managementstrategie te ontwikkelen. Benieuwd hoe? Lees dan de zes onderstaande tips. 

Waar ergeren gasten zich aan?
10/06/2017 Algemeen

Waar ergeren gasten zich aan?

Als horeca uitbater probeert u dagelijks uw best te doen om het uw gasten naar hun zin te maken. U zorgt ervoor dat de kamers onberispelijk schoon zijn, u schotelt uw gasten oogstrelende en lekkere gerechten voor en u serveert bij uw dranken wat extra borrelhapjes of een huisgemaakte versnapering. Goed zo: u bent prima op weg om van uw horecazaak een plaats te maken waar gasten graag vertoeven en dat zal uiteraard zijn vruchten afwerpen. 

Toch kunnen kleine (of grote) ergernissen ervoor zorgen dat uw gasten het helemaal niet naar hun zin hebben. Vaak bent u als horeca uitbater te druk bezig om deze irritaties op te merken, maar deze kunnen er wel voor zorgen dat gasten, ondanks het feit dat u zo hard uw best doet, niet terugkeren naar uw zaak.


Om u wat te helpen met uw zaak vanuit het oogpunt van de gast te bekijken, heb ik voor u een lijstje samengesteld met de 10 grootste ergernissen van horecabezoekers. 

Concurrentieanalyse: gluren bij de buren
04/06/2017 Verkoop

Concurrentieanalyse: gluren bij de buren

In mijn vorige artikels kwam al meermaals aan bod dat het belangrijk is een algemeen beeld te krijgen van de concurrentie. U moet uw concurrenten kennen, u moet weten wat ze aanbieden en het loont altijd de moeite om eens na te gaan hoe zij de zaken aanpakken.


Niet alleen bij het opstarten van een nieuwe horecazaak is het belangrijk om dit alles te weten, maar ook bestaande zaken hebben er alle belang bij om op de hoogte te blijven van wat de concurrentie doet.


Om een succesvolle zaak uit te bouwen is het niet alleen belangrijk u te onderscheiden van de concurrentie, maar als een concurrerende zaak het beter doet dan uw horecazaak kan u ook heel wat leren van de aanpak van uw concurrenten.