+32 475 49 29 53

Starten met ‘off-premise dining’

Als horeca-uitbater heeft u vast en zeker al eens de vraag gekregen of u ook afhaalmaaltijden voorziet. De mogelijkheid om gerechten af te halen - of in het Engels ‘off-premise dining’ - is de laatste tijd heel populair en deze trend zal zich ook in 2019 voortzetten. De hoogste tijd dus om met deze trend mee te gaan!

Heel wat horecaondernemers staan wat sceptisch tegenover de verkoop van afhaalgerechten. Een horecazaak biedt immers meer dan alleen maar gerechten. Het is het hele gebeuren rond de maaltijd: de gezelligheid, de sfeer en de gastvrijheid. Consumenten genieten omwille van deze motieven nog altijd van een horecabezoek, maar soms hebben ze redenen om te kiezen om thuis van uw gerechten te genieten; misschien ontbreekt het hen aan tijd om een avondje door te brengen op restaurant of misschien hebben ze gewoon zin om thuis een romantisch, maar toch lekker etentje te organiseren.

Als gedreven horecaondernemer heeft u er alle belang bij om deze trend te volgen. De omzet van de horecazaken die u hierin al zijn voorgegaan is dankzij ‘off premise dining’ flink de hoogte ingegaan. Wilt u uw klanten ook deze extra dienstverlening aanbieden, maar weet u niet goed hoe u dit moet aanpakken, dan kunnen onderstaande tips u helpen.

Het aanbod

Stel uzelf eerst en vooral de vraag welke gerechten u ‘off premise’ zult aanbieden. U hoeft niet meteen met een uitgebreid aanbod te starten, dit kunt u geleidelijk aan opbouwen.

Start met een vijftal gerechten die makkelijk klaar te maken zijn en waar u een hoge winstmarge op hebt. Bied gerechten aan die makkelijk zijn om mee te nemen: zo is een stoofpotje of een ovenschotel makkelijker mee te nemen dan een kom soep.

Na een aantal weken zult u merken welke gerechten er populair zijn en naar welke er minder vraag is. Op basis hiervan kunt u uw afhaalmenu aanpassen en eventueel uitbreiden.

Het tijdstip

Als u pas van start gaat met het aanbieden van afhaalmaaltijden, doe dit dan in eerste instantie eenmaal per dag. Probeer deze afhaalmaaltijden te integreren voor, tijdens of na de vaste shiften van uw medewerkers. Deze zullen hoogstwaarschijnlijk een tandje moeten bijzetten, maar dit is nog altijd voordeliger dan meteen nieuwe krachten aanwerven. Is uw ‘off premise’ onderneming een succes, dan kunt u deze uitbreiden tot meerdere malen per dag.

Hoe pakt u het praktisch aan?

Uw vaste klanten zullen al gauw op de hoogte zijn van uw nieuwe initiatief en er misschien graag gebruik van maken. Zijn ze er enthousiast over, dan zult u uiteraard kunnen rekenen op mond-tot-mondreclame.

Wilt u van uw ‘off premise dining’ avontuur echter een waar succes maken, dan zult u dit ook bij een groter publiek moeten bekendmaken. U kunt hiervoor flyers uitdelen, maar ook uw sociale mediakanalen zullen hierbij een grote rol spelen.

Vermeld op uw website of Facebookpagina dat klanten voortaan ook bij u terecht kunnen voor afhaalmaaltijden en gebruik op uw Instagrampagina de bijbehorende hashtags.

Maak het vooral makkelijk voor uw klanten om een bestelling te plaatsen. Plaats uw afhaalgerechten met vermelding van de prijs op uw sociale mediakanalen. Zorg ervoor dat klanten met enkele muisklikken hun bestelling kunnen plaatsen en vergeet vooral hun bestelling niet te bevestigen. Geef klanten ook de mogelijkheid om telefonisch hun bestelling door te geven, niet iedereen beschikt immers altijd over een internetverbinding.

Veel succes!

Met deze tips kunt u alvast van start gaan met uw ‘off premise dining’ initiatief. U moet immers ergens beginnen. Merkt u na een tijdje dat dit een groot succes is en dat uw omzet stijgt, dan kunt u deze extra dienstverlening gaan uitbreiden met meerdere gerechten, andere tijdstippen en leveringen aan huis. Is er naar uw afhaalmaaltijden voldoende vraag en gaat het verder de goede richting uit dan kunt u hiervoor extra medewerkers aanwerven of – wie weet – een extra pand aankopen om u hierin te specialiseren.