Tournée Minérale in de horeca

Op 1 februari ging de actie Tournée Minérale voor de vierde keer van start. Tournée Minérale is een initiatief van de Druglijn en de Stichting tegen Kanker waarbij opgeroepen wordt om gedurende de maand februari geen alcohol te consumeren. Tijdens de vorige editie in 2019 ging maar liefst 18% van de Belgische bevolking deze uitdaging aan en 83% van deze deelnemers vond dit een bijzonder positieve ervaring. De deelnemers voelden zich op het einde van de maand februari veel fitter, hadden meer energie en sommigen hadden zelfs wat gewicht verloren. Naast deze positieve invloed op de gezondheid had de alcoholvrije maand ook nog een ander belangrijk voordeel: de deelnemers hadden door het vermijden van alcohol heel wat geld uitgespaard.

Invloed op de omzet in de horeca

Hoewel mijn grootmoeder zaliger ervan overtuigd was dat haar gezegende leeftijd van 95 jaar te danken was aan haar dagelijkse glaasje rode wijn heeft dagelijks alcoholgebruik bij heel wat mensen een veel negatiever invloed. Voor veel mensen blijft het immers niet bij dat ene glaasje en dat kan op termijn gezondheidsproblemen met zich meebrengen.

Hoewel dit initiatief voor de consument heel wat voordelen heeft, ligt zo’n alcoholvrije maand uiteraard gevoelig in de horeca. Januari en februari zijn voor de horeca al rustige maanden en als dan nog eens 18% van de bevolking een goedkoper – maar wel gezonder – alternatief voor alcohol kiest, dan zien heel wat horecazaken hun omzet dalen. De FEBED (Belgische Federatie van Distributeurs van Dranken) noteerde dat tijdens de eerste editie van Tournée Minérale deze alcoholvrije maand voor een op de twee horecazaken een negatieve invloed had op de omzet. Bij de volgende edities was dit echter maar voor een op drie.

Deze alcoholarme maand hoeft dus niet noodzakelijk een streep door uw rekening te betekenen. De kunst is om consumenten aantrekkelijke en smakelijke keuzes aan te bieden en met wat creativiteit en originaliteit kunt u zeker en vast een prima alternatief vinden voor alcoholische dranken.

Tournée Minérale hoeft niet te betekenen dat alcoholische dranken meteen moeten vervangen worden door water. Laat ons eerlijk zijn: dit zou maar een triestige zaak zijn... Er zijn heel wat meer dranken op de markt met een 0% alcoholgehalte die veel smakelijker zijn.

Aanbod alcoholvrije dranken

Uiteraard kunt u kant-en-klare alcoholvrije dranken op uw drankenkaart plaatsen. Zo bestaan er heel wat soorten alcoholvrije wijnen en bieren die net zo smakelijk en verfrissend zijn als hun tegenhangers die wel alcohol bevatten.

Als er dan toch klanten zijn die een watertje verkiezen boven alcoholische dranken, voorzie dan een uitgebreid aanbod aan gearomatiseerde waters. Heel wat bekende merken bieden zowel plat als bruisend water aan met een ‘smaakje’. Als u hier dan nog een schijfje van het soortgelijke fruit en een kleurrijk (milieuvriendelijk) rietje aan toevoegt, dan zien deze er net zo aantrekkelijk uit als een fruitige cocktail. Deze doordachte presentatie geldt trouwens ook voor andere niet-alcoholische dranken. Uw zelfgemaakte limonade of uw versgeperst fruitsap extra versieren zal zeker een positieve invloed hebben op de verkoop ervan.

Nu we het toch over cocktails hebben waarom geen smakelijke en kleurrijke mocktails op uw drankenkaart plaatsen? Bekende voorbeeld van populaire mocktails zijn de ‘virgin mojito’ of de ‘virgin strawberry daiquiri’. Met wat creativiteit en tips die u overal op het internet kunt vinden kunt u uw aanbod mocktails echter uitbreiden tot een origineel assortiment.

Om uw gasten aan te moedigen om eens iets anders te proberen kunt u een afzonderlijke alcoholvrije kaart maken met foto’s van uw exclusieve alcoholvrije dranken of deze producten in de kijker stellen door ze op een suggestiebord te plaatsen. Zo maakt u uw gasten erop attent dat u de actie steunt en dat er in uw horecazaak heel wat alcoholvrije dranken verkrijgbaar zijn.

Extra tip

Vergeet vooral niet op uw sociale mediakanalen te vermelden dat u exclusieve en originele alcoholvrije dranken aanbiedt en dat u de actie Tournée Minérale steunt. Als u hier nog eens kleurrijke foto’s van uw creaties aan toevoegt, dan zullen potentiële klanten ook tijdens Tournée Minérale de weg naar uw horecazaak weten te vinden.

Wilt u weten hoe ik als horecaconsultant u kan begeleiden met uw horecazaak? Neem dan volledig vrijblijvend contact met mij op door een belmoment te boeken of stuur een bericht

Meer tips ontvangen voor de uitbating van uw horecazaak? Schrijf u in op de nieuwsbrief.