+32 475 49 29 53

Wat consumenten willen

Als horecaondernemer is het belangrijk op de hoogte te blijven van wat de consument vandaag de dag zoekt. In het horecawereldje draait het om meer dan alleen vraag en aanbod. Potentiële klanten worden ook gedreven door hun persoonlijke eisen en nieuwe trends. Weet u niet waar consumenten naar op zoek zijn – en weet de concurrentie dat wel – dan zult u hopeloos achteroplopen en als gevolg daarvan uw omzet zien dalen.

Hoog tijd dus om deze persoonlijke eisen en trends eens onder de loep te nemen.
 

  • De algemene beleving van uit eten te gaan

Consumenten zijn op zoek naar meer dan alleen een maaltijd en een drankje. Klanten die uw horecazaak bezoeken vinden de sfeer en de mate waarin uw horecazaak aan hun verwachtingen voldoet net zo belangrijk. Ze zijn op zoek naar een bepaalde stijl en een algemene beleving die veel verder gaan dan wat ze op hun bord krijgen. Uw bezoekers willen het gevoel krijgen dat hun bezoek gewaardeerd wordt en dat u blij bent hen te mogen verwelkomen.

Onoplettende of onbeleefde medewerkers, lange wachttijden, maaltijden die niet overeenkomen met wat op de menukaart staat, vuile glazen of borden en bestek zijn zaken waar consumenten zich het meest aan ergeren.
 

  • Uit eten gaan versus take-away

We leven in een drukke maatschappij waar alles vlug moet gaan en waarbij mensen ook voor een horecabezoek vaak de tijd niet nemen. Take-away is dan ook een ‘booming business’ geworden. Na een drukke werkdag is het veel makkelijker om een snelle hap te halen en deze voor tv of tussen allerlei klussen door in huis te verorberen. Om te concurreren met het comfort dat de consument thuis terugvindt, zult u deze dus een behoorlijke meerwaarde moeten bieden.

Extra promoties zijn al een stap in de goede richting, maar ook bepaalde evenementen zoals show cooking, livemuziek, kookcursussen, degustaties, enz.… kunnen ervoor zorgen dat klanten kiezen voor de gezelligheid en de sfeer van uw horecazaak.
 

  • Milieuvriendelijkheid en duurzaamheid

Steeds meer consumenten zijn milieubewust en bezig met het welzijn van de wereld waarin we leven. Het is dan ook niet zo vreemd dat horecazaken die met gezonde en eerlijke producten werken op heel wat succes kunnen rekenen.

Denk vooral niet dat zo’n omschakeling heel wat werk vraagt of dat dit bijkomende kosten met zich meebrengt. Streekproducten die op ambachtelijke wijze vervaardigd werden, bewust omgaan met ingrediënten of een milieuvriendelijke afvalverwerking zijn zaken die geen grote investeringen vragen maar die bij de milieubewuste consument wel in goede aarde vallen.

Heeft u de omschakeling gemaakt of heeft u plannen in deze richting, laat uw potentiële klanten dit dan via uw sociale mediakanalen weten. U zult ongetwijfeld op veel enthousiaste bezoekers kunnen rekenen.
 

  • Vegetarische en veganistische alternatieven

Met vegetarische of veganistische gerechten op uw menukaart zult u zeker scoren. Vegetariërs en veganisten worden al lang niet enkel meer geassocieerd met wereldvreemde individuen die opkomen tegen dierenleed en milieuvervuiling. Wat de motivatie ook is om vegetarisch of veganistisch te eten, heel wat mensen zijn gewonnen voor deze trend. Veganistisch eten is veel meer dan het verorberen van een bord rauwkost. Is uw kok in een creatieve bui, dan is dit misschien wel het uitgelezen moment om hem te vragen wat vegetarische of veganistische gerechten uit te proberen die u op uw menukaart kunt zetten.

Dienstverlening en gastvrijheid gaan niet enkel om het verwennen van de klant. Als horecaondernemer moet u mee zijn met uw tijd zodat u te weten kunt komen wat de hedendaagse consument verlangt en dat is heel wat meer dan pakweg een tiental jaar geleden. Door talloze kookprogramma’s en hospitality-series worden mensen steeds veeleisender. Wil u een uitmuntende horecazaak met goede faam, dan is het als horecaondernemer uw taak om hierop in te spelen.