Wat te doen met flessentrekkers en tafelschuimers

Meer dan de helft van de horecazaken krijgt wel eens te maken met flessentrekkers of tafelschuimers. Dit zijn gasten die na het consumeren van een drankje (of heel vaak meerdere drankjes) of een maaltijd ervandoor gaan zonder hun rekening te betalen. Als u de nieuwsberichten van de afgelopen maanden wat gevolgd hebt, weet u waarschijnlijk dat een van de meest beruchte tafelschuimers een 49-jarige vrouw is die aanvankelijk in de kuststreek opereerde, maar ondertussen haar werkterrein ook naar het binnenland heeft verplaatst. De vrouw zou maar liefst 120 keer toegeslagen hebben in verschillende horecazaken en ondertussen veroordeeld zijn tot een celstraf van 39 maanden.

Als u als horeca-uitbater te maken krijgt met flessentrekkers of tafelschuimers is dit uiteraard een heel vervelende zaak. U bent immers geen liefdadigheidsinstelling die elke klant gratis kan bedienen. Ook u moet zich behoorlijk hard inzetten om uw boterham te verdienen en als iemand deze bij u komt nuttigen zonder te betalen betekent dit een streep door uw rekening en blijft u achter met een gefrustreerd gevoel.

Hoe flessentrekkers en tafelschuimers aanpakken?

Door uw gasten meteen na de bestelling te laten betalen kunt u het probleem eigenlijk het beste vermijden. Dit getuigt echter vaak niet van klantvriendelijkheid of gastvrijheid. Als uw ober bij de bestelling van een drankje op het terras meteen de rekening presenteert, zullen klanten dit helemaal niet vreemd vinden. Erger wordt het als bij het brengen van de maaltijd ook meteen de rekening gepresenteerd wordt. Geef toe: uw portemonnee zoeken terwijl een bord spaghetti voor u op tafel staat is niet zo aangenaam... 

Er zijn echter ook enkele manieren waarop u het wat subtieler kunt aanpakken.

  • Als het enigszins mogelijk is, zorg dan voor één enkele in-en uitgang van uw horecazaak. Zo kunnen tafelschuimers veel moeilijker uw zaak verlaten zonder de rekening te betalen. Probeer ook uw terras via één in-en uitgang bereikbaar te maken.

  • Zorg er ook voor dat uw medewerkers steeds de uitgang in de gaten kunnen houden. Als u regelmatig met tafelschuimers of flessentrekkers te maken krijgt, loont het echt wel om hiervoor iemand extra in te schakelen. U kunt deze persoon uiteraard ook andere taken laten uitvoeren, zoals bijvoorbeeld de verwelkoming van de gasten en het aanwijzen van de vrije tafels. Hij of zij hoeft helemaal niet als een bodyguard bij de uitgang te staan. 

  • Breng uw medewerkers op de hoogte van het probleem van flessentrekkers en tafelschuimers. Zo kan iedereen helpen om een oogje in het zeil te houden.

  • De installatie van een camera is natuurlijk ook een optie. Als tafelschuimers merken dat er een camera in uw zaak hangt, dan zullen ze minder geneigd zijn om te vertrekken zonder te betalen. Als een camera hen niet tegenhoudt om ervandoor te gaan zonder te betalen, dan kunt u hen in voorkomend geval natuurlijk makkelijker identificeren. Bent u van plan om een camera te installeren, zorg dan wel dat u op de hoogte bent van de wettelijke bepalingen hieromtrent.

  • Vermoedt u dat u mogelijks te maken heeft met een tafelschuimer, vraag hem dan of hij of zij meteen kan afrekenen bij de bestelling. U kunt bijvoorbeeld als reden opgeven dat de shift van uw huidige medewerkers er bijna op zit.

  • Als u merkt dat een klant dreigt te vertrekken zonder dat hij of zij de rekening heeft betaald, spreek er hem dan zeker op aan. “Mijnheer, mevrouw, zou het mogelijk zijn dat jullie rekening nog openstaat?” is een goede openingszin. Mensen kunnen er zich inderdaad soms niet bewust van zijn. Protesteren de klanten om te betalen of beweren ze niet voldoende geld op zak te hebben, dan kunt u wat sterker aandringen en kunt u hen erop wijzen dat u de politie zal moeten bellen.


Wat als de vogel gaan vliegen is?

Dan is het kwaad natuurlijk helaas geschied ....

Ook al is de flessentrekker of tafelschuimer ervandoor, doe toch aangifte bij de politie en dien officieel klacht in. Misschien bent u niet de enige zaak die deze tafelschuimer over de vloer heeft gekregen en hebben er al meer horeca-uitbaters klacht tegen deze persoon ingediend. Hoe meer klachten er ingediend worden, hoe groter de kans dat men deze te pakken krijgt en hoe groter de kans dat hij of zij veroordeeld wordt.

Wilt u weten hoe ik als horecaconsultant u kan helpen bij het uitbaten van uw horecazaak en het aansturen van uw personeel? Neem dan volledig vrijblijvend contact met mij op door een belmoment te boeken of stuur een bericht

Meer tips ontvangen voor de uitbating van uw horecazaak? Schrijf u in op de nieuwsbrief.