Welkom – welcome – bienvenue - herzlich willkommen. Hoe kunt u meer toeristen op bezoek krijgen?

Het toerisme in België en Nederland

Volgens recente cijfers van Toerisme Vlaanderen nam het toerisme in Vlaanderen in 2019 met ongeveer 2% toe ten opzichte van 2018 en ook onze buurlanden kenden een stijging van het aantal overnachtingen. Zo berekende het NBTC Holland Marketing (Nederlandse Bureau voor Toerisme en Congressen) dat er tijdens de maanden juli en augustus maar liefst 10 miljoen toeristen overnachtten in Nederland. Vlaanderen werd vooral bezocht door Nederlanders, Duitsers, Fransen en Engelsen. In Nederland waren het dan weer vooral Duitsers, Belgen en Engelsen die de Nederlandse cultuur kwamen opsnuiven. Hoewel de exacte cijfers van 2019 nog niet helemaal gekend zijn, zien we toch al een algemene stijging ten opzichte van 2018. Specialisten en trendwatchers zijn er trouwens van overtuigd dat ook in 2020 het aantal toeristen in België en Nederland zal stijgen. De hoogste tijd dus om even na te gaan hoe uw horecazaak hier beter kan van worden.

De toerist en zijn onzekerheden

Sommige reizigers zijn echte avonturiers en voelen zich overal ter wereld thuis. Anderen zijn wat voorzichtiger en voelen zich in een ander land of een andere stad wat onzeker, helemaal als ze de taal, de cultuur, de plaatselijk gebruiken en gewoonten niet kennen. Als u als horeca-uitbater deze minder avontuurlijke reizigers wat zekerheid en extra aandacht geeft dan kunt u ervan op aan dat uw horecazaak hier de vruchten van zal plukken.

Zorg voor medewerkers die meerdere talen spreken

Niet iedereen spreekt de taal van het land dat men bezoekt. Vlamingen en Nederlanders staan bekend omwille van hun uitgebreide talenkennis. De meeste Vlamingen spreken ook een mondje Frans, heel wat Nederlanders kunnen zich prima uitdrukken in het Duits. En wie kent er vandaag de dag geen Engels? Misschien kennen uw medewerkers wel enkele talen of als u van plan bent om nieuwe medewerkers aan te werven, kies dan voor deze die ook een andere taal spreken.

Menukaart in verschillende talen

Als u buitenlandse toeristen wilt aantrekken, zorg dan ook voor een menukaart in verschillende talen. Een gerecht of een drankje kiezen in je eigen taal, voorkomt immers misverstanden. Daarnaast geeft het toeristen ook het gevoel dat ze welkom zijn en dat er wel meer buitenlandse toeristen bij u over de vloer komen. Het is ook altijd interessant om op uw menukaart enkele lokale gebruiken te vermelden of wat meer uitleg te geven over de stad en de verschillende bezienswaardigheden. Heeft u hiervoor geen plaats op uw menukaart, dan kunt u er altijd een flyer tussen stoppen

Meerdere internationale betalingsmogelijkheden

In België en Nederland wordt heel wat gepind met een gewone bankkaart. Buitenlandse gasten daarentegen zullen eerder een creditkaart gebruiken. Jammer genoeg zijn er nog heel wat grote internationale creditcardmaatschappijen die niet op een traditioneel kassasysteem werken en die bijgevolg door uw betaalmachine zullen geweigerd worden. Als de meeste buitenlandse creditkaarten wel aanvaard worden in uw horecazaak, dan zult u zeker meer toeristen over de vloer krijgen. Vergeet vooral niet om dit te afficheren, zo zien toeristen meteen dat ze met hun creditkaart kunnen betalen.

Het belang van sociale media voor buitenlandse gasten

Net zoals de Belgische of Nederlandse consument graag even een kijkje neemt op het internet vooraleer ze beslissen waar ze heen gaan, speuren ook buitenlandse gasten het internet af. Dit doen ze niet alleen om meer te weten te komen over de plaats die ze gaan bezoeken, maar ook om leuke adresjes te vinden waar ze kunnen logeren, eten of drinken. Zorg er dus voor dat uw horecazaak makkelijk terug te vinden is op allerlei socialemediakanalen. Ook reviews van verschillende buitenlandse klanten zijn heel belangrijk voor anderen. Vraag hen gerust om een review achter te laten als ze tevreden waren over hun bezoek.

Wilt u weten hoe ik als horecaconsultant u kan begeleiden met uw horecazaak? Neem dan volledig vrijblijvend contact met mij op door een belmoment te boeken of stuur een bericht

Meer tips ontvangen voor de uitbating van uw horecazaak? Schrijf u in op de nieuwsbrief.