top of page
Foto van schrijverGino Vermeulen

5 Tips om uw dienstverlening te optimaliseren

Efficiënt werken is een van de belangrijkste sleutels om uw klanten een uitstekende dienstverlening te bezorgen.


Hierbij is een goede planning noodzakelijk maar er zijn ook nog enkele andere factoren die hierbij een belangrijke rol spelen.


Laten we even kijken welke deze zijn.


Gemotiveerd en deskundig personeel


Er bestaat een direct verband tussen een optimale dienstverlening en de opleiding van uw medewerkers. Hoe beter uw personeel werd opgeleid, hoe gemotiveerder ze zullen zijn. Deze motivatie heeft een positieve invloed op de teamspirit binnen uw horecazaak wat zich zal weerspiegelen in een optimale dienstverlening.


Besef heel goed dat dit zelden vanzelf gebeurt. Als horecamanager bent u verantwoordelijk voor een aangename werksfeer waarbinnen uw medewerkers de mogelijkheid krijgen om zich te ontplooien en hun talenten optimaal te benutten.


Geef uw medewerkers de kans om op regelmatige basis opleidingen en/of bijscholingen te volgen in hun specifieke werkgebied.


Onderlinge communicatie


Bij de uitbating van een horecazaak komt veel kijken en het is vaak op de drukste momenten dat er problemen opduiken.


Als horecamanager draagt u de eindverantwoordelijkheid maar u kunt niet op alle plaatsen tegelijkertijd zijn. Dreigt er iets fout te lopen in keuken en moet u een oplossing zoeken voor een reservering die niet werd genoteerd dan zult u voor een van deze problemen beroep moeten doen op uw medewerkers.


Een efficiënte onderlinge communicatie biedt hierbij vaak oplossingen. Leer uw medewerkers om snel, duidelijk en zelfverzekerd met andere teamleden te communiceren wanneer reserveringen dreigen verkeerd te lopen of wanneer er zich andere problemen voordoen.


Zorg ervoor dat uw medewerkers toewerken naar een gemeenschappelijk doel: efficiënte communicatie om een zo optimaal mogelijke dienstverlening aan te bieden.


Regelmatige personeelsvergaderingen zorgen ervoor dat iedereen dit gemeenschappelijke doel voor ogen blijft houden.


Problemen en klachten aanpakken


Hoe hard u als horecamanager ook uw best doet, fouten en problemen kunnen altijd opduiken als het druk is in uw zaak. Het is uw verantwoordelijk om klachten zo professioneel mogelijk te behandelen.


Wat is belangrijk bij het behandelen van klachten?


Luister actief naar wat de klant u te zeggen zodat u het probleem goed begrijpt.


Empathie is heel belangrijk om het probleem van de klant te evalueren. Vraag u af hoe u zich zou voelen als u in de plaats van de klant was.


Ga niet meteen op zoek naar redenen om de klacht van de klant te weerleggen. Het belangrijkste is dat u zich in de eerste plaats verontschuldigt voor wat volgens de klant misliep. Vindt u de klacht ongegrond, dan kunt u na uw verontschuldigingen wel uitleg geven.


Los tot slot het probleem zo goed mogelijk op. Vraag de klant hoe u het probleem naar zijn of haar tevredenheid kunt oplossen en werk aan deze oplossing.


Bedank uw klant voor de feedback en laat hem of haar weten dat – hoewel er een probleem is opgetreden – u nog steeds blij bent met het bezoek en dat u hoopt op een volgend bezoek.


Vertrouw op technologische hulpmiddelen


Technologische hulpmiddelen kunnen zorgen voor een vlottere bediening, fouten verminderen en u helpen bij het bijhouden van statistieken.


U krijgt een beter zicht op de bediening, het aantal reserveringen, de bezetting van de tafels en drukke en minder drukke periodes. Deze hulpmiddelen geven ook een overzicht van uw foodcost en verzamelen data van uw klanten.


Het gebruik van automatisering en digitale toepassingen helpt u niet alleen bij het optimaliseren en het stroomlijnen van uw operationele bezigheden maar zijn ook een prima instrument om uw dienstverlening te personaliseren.


De hoogste hygiënische normen


Hygiëne is voor een horecazaak topprioriteit. Dat was altijd al zo, maar Covid-19 heeft ervoor gezorgd dat ook de consument zich bewuster is geworden van het belang van hygiëne.


Een uitzonderlijk schone en hygiënische horecazaak stelt klanten gerust. Ze weten hierdoor dat uw horecazaak aan de hoogste hygiënische normen voldoet en dat deze ook gehandhaafd worden.


Netheid, orde, gezondheid en veiligheid gaan bovendien hand in hand. Hoe onberispelijker uw horecazaak, hoe minder ruimte voor ongelukken door uitglijden, struikelen of brandwonden in de keuken.


Blijf op de hoogte


Als horecaconsultant volg ik uiteraard alle ontwikkelingen op de voet. Wilt u goed geïnformeerd blijven, schrijf u dan zeker in om op de hoogte te blijven of neem vrijblijvend contact met mij op.

Comments


bottom of page