In mijn twee vorige blogberichten had ik het over vegetarische, veganistische en glutenvrije gerechten.
Vandaag de dag kiezen heel wat mensen voor een vegetarische of een veganistische levensstijl en eten veel mensen – omwille van welke reden dan ook – glutenvrij.
In aansluiting op mijn artikel ‘Mee met de tijd: glutenvrije gerechten’ wil ik uw bijzondere aandacht vestigen op de allergenenwetgeving in de horeca.
Wat zijn allergenen?
Een allergeen is een voedingsbestanddeel dat een allergische reactie of intolerantie kan veroorzaken bij sommige mensen.
Allergenen zijn bestanddelen die aanwezig kunnen zijn in een levensmiddel als ingrediënt via het recept of door kruisbesmetting met andere producten.
De afweerreacties kunnen variëren van jeuk, diarree, braken, duizeligheid, huiduitslag, ademhalingsproblemen, gezwollen en tintelende lippen en mond tot zelfs een anafylactische schok al dan niet met een dodelijke afloop.
Het is daarom heel belangrijk dat de consument juist geïnformeerd wordt over de aanwezigheid van allergenen in producten.
Uw taak als horecaondernemer
In België lijden honderdduizenden consumenten aan voedselallergieën en -intoleranties die kunnen leiden tot zeer ernstige reacties.
Als horecaondernemer is het van essentieel belang uw klanten te informeren over de allergenen die voorkomen in de producten en gerechten die u aanbiedt.
Gaat het om voorverpakte producten, dan is het makkelijk. Allergenen moeten op een duidelijke manier worden vermeld in de ingrediëntenlijst op het etiket.
Voor niet verpakte of los verkochte producten zijn er twee mogelijkheden om uw klanten te informeren.
Dit kan schriftelijk zoals bijvoorbeeld op uw menukaart of op een affiche die u op een goed zichtbare plaats ophangt.
Maar dit kan ook mondeling in uw horecazaak. Creëer in dit geval een procedure en leid uw medewerkers goed op zodat ze de vragen van de klant altijd kunnen beantwoorden.
In elk geval moet u op een zichtbare manier uithangen hoe en waar informatie over allergenen kan worden verkregen. Houd er ook rekening mee dat u aan uw klanten duidelijk moet maken dat de samenstelling van de producten altijd kan wijzigen.
Volgens de Europese wetgeving moeten 14 allergenen verplicht worden vermeld.
Glutenbevattende granen, namelijk tarwe (zoals spelt en khorasan tarwe), rogge, gerst, haver of de hybride soorten daarvan.
Schaaldieren.
Eieren.
Vis.
Aardnoten.
Soja.
Melk (incl. lactose).
Noten, namelijk amandelen, hazelnoten, walnoten, cashewnoten, pecannoten, paranoten, pistachenoten of macadamia noten.
Selderij.
Mosterd.
Sesamzaad.
Zwaveldioxide en sulfieten in concentraties van meer dan 10 mg/kg of 10 mg/l.
Lupine.
Weekdieren.
Deze procedures volgen doet u uiteraard voor de veiligheid van uw klanten.
Maar er is nog een goede reden om u aan de allergenenwetgeving te houden.
Het FAVV verhoogde in 2017 de weging van een overtreding van de allergenenwetgeving van 3 naar 10 punten. Dat betekent dat u - ingeval het FAVV bij een controle in uw zaak vaststelt dat u de allergenenwetgeving niet goed naleeft - een grotere kans maakt op een PV en een bijhorende boete.
Onderscheid u van de concurrentie
Uit de controles op de allergenenwetgeving uitgevoerd door het FAVV blijkt dat slechts een minderheid van de gecontroleerde horecazaken zich houdt aan deze verplichting inzake allergeneninformatie.
Uit een onderzoek is gebleken dat 90% van de gasten met een voedselallergie en/ of-overgevoeligheid geen eten durft te bestellen. Juiste allergeneninformatie verstrekken is dus voor uw horecazaak een unieke kans om deze doelgroep te bereiken.
Door de aanwezige allergenen in de gerechten duidelijk te communiceren laat u uw gasten zien dat u een ultieme gastvrijheid nastreeft. Daarnaast voelen klanten met een voedselovergevoeligheid zich serieus genomen en dat stelt uw horecazaak in een positief daglicht. Deze positieve ervaring zal worden gedeeld en dit zorgt voor positieve mond-tot-mond reclame. Tot slot zal het uiteindelijk ook zorgen voor een verhoging van uw omzet.
Extra tip:
Zorg niet alleen voor duidelijke allergenen informatie in uw horecazaak. Vermeld ook op uw website en socialemediakanalen dat u als horecaondernemer en uw medewerkers hier bijzondere aandacht aan besteden. Consumenten die lijden aan een voedselallergie gaan – nog meer dan niet-allergische klanten – op zoek naar uitgebreide informatie over uw aanbod. Een uitgelezen kans dus om uw horecazaak aan te prijzen!
Blijf op de hoogte
Als horecaconsultant volg ik uiteraard alle ontwikkelingen op de voet. Wilt u goed geïnformeerd blijven, schrijf u dan zeker in om op de hoogte te blijven of neem vrijblijvend contact met mij op.
댓글