top of page
  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook Social Icon
  • Instagram
  • YouTube

Hoe de feestdagen efficiënt voorbereiden?

  • Foto van schrijver: Gino Vermeulen
    Gino Vermeulen
  • 21 nov 2022
  • 3 minuten om te lezen

Bijgewerkt op: 22 nov 2022

December is een traditioneel drukke maand voor de horeca. Voor horecaondernemers brengt deze periode echter ook uitdagingen met zich mee op het gebied van personeel, menu’s en zelfs budgettering, waardoor het noodzakelijk is om te plannen.


Aan de hand van een strategische planning kunt u feestelijke én winstgevende menu's samenstellen, gasten naar uw restaurant lokken, de best mogelijke service bieden en meer inkomsten genereren.


Tijdens de feestdagen zijn mensen geneigd meer geld uit te geven dan normaal; alles mag net iets luxueuzer en exclusiever zijn. We brengen de feestdagen allemaal graag in gezelschap van familie en vrienden door. De gezelschappen die u in uw horecazaak kunt verwachten zijn dan ook vaak groter dan tijdens de rest van het jaar.


Het is dan ook belangrijk om ervoor te zorgen dat uw horecazaak tijdig klaar is met de voorbereidingen voor deze drukke dagen.

Zorg voor een feestelijke stemming


Druiligere winterdagen en donkere winteravonden worden plots veel gezelliger met fonkelende kerstversiering.


Nu al de buitenkant van uw horecazaak en uw terras versieren helpt zeker om uw klanten in een feestelijke stemming te brengen en het moedigt voorbijgangers aan om uw horecazaak te bezoeken. Vergeet vooral ook geen sfeervolle muziek.


Hoewel een gepaste sfeer een belangrijke rol speelt gaat de voorbereiding op dit drukke seizoen veel verder dan het versieren van uw horecazaak.


Pas uw menukaart aan


Kerstshoppen wordt graag gecombineerd met een bezoek aan een horecazaak.


Een dampende chocolademelk, een kop sterke koffie, een glaasje wijn, een frisse pint … ze maken het - soms behoorlijk stressvolle - kerstshoppen aangenaam.


Fervente winkelaars en cadeaujagers zijn vaker op zoek naar een snelle hap dan naar een uitgebreid menu. U kunt aan deze vraag tegemoet komen door tijdens de feestdagen overdag een bijkomende menukaart met snelle gerechten en kleinere porties voor te leggen.


’s Avonds zijn gasten vaak wel op zoek naar een wat exclusievere culinaire restaurantbeleving. Denk daarom goed na over de gerechten die u ’s avonds wil serveren en zorg ervoor dat de ‘most wonderful time of the year’ weerspiegeld wordt in uw gerechten. Het wildseizoen is volop aan de gang dus maak hier ook gebruik van. Ook klassiekers zoals biefstuk-friet of winterstoofpotjes kunt u met typisch feestelijke sauzen of kruiden een feestelijke toets geven.


Promoot uw feestarrangementen online


Daar waar mensen vroeger alleen maar in de stad de kerstsfeer konden opsnuiven, kunnen ze dit vandaag de dag ook via het internet doen.


U kunt vanaf nu af en toe berichten op uw socialemediakanalen plaatsen die met de feestdagen te maken hebben. Laat uw klanten weten dat u volop bezig bent met de voorbereidingen.


Plaats geen algemene posts over de feestdagen – met algemene posts wordt het internet vanaf nu al overspoeld - maar stem deze specifiek af op uw horecazaak en uw feestaanbod.


Een ‘behind-the-scenes’ verhaal of een creatieve reel van uw voorbereidingen zal klanten ongetwijfeld nieuwsgierig maken om deze ook live te komen bekijken.


Reserveringen voor eindejaararrangementen


Begin volgende maand is het zover: eenmaal mensen- traditioneel na het vertrek van Sinterklaas – de kerstboom zetten, beginnen ze ook na te denken over hoe en waar ze de eindejaarsfeesten zullen vieren.


Daarom is het belangrijk uw feestarrangementen nu al concrete te geven. Hoe eerder u uw menu’s hebt samengesteld, hoe eerder u concreet aan de slag kunt met de voorbereidingen van de gerechten en het inplannen van zowel personeel als gasten.


Zorg voor een waterdicht reserveringssysteem zodat u precies weet hoeveel gasten u in uw horecazaak kunt verwelkomen.


Belangrijke vragen die u zichzelf nu al moet stellen:

  • Is uw team voldoende getraind om de feestdagen in goede banen te leiden?

  • Beschikt u al over voldoende personeel om grote groepen te ontvangen?

  • Is uw keukenpersoneel volledig voorbereid (en goed opgeleid) om feestelijke gerechten te bereiden?

  • Kunt u de menukeuzes eventueel herzien met behoud van kwaliteit voor kleine en grote bestellingen?

  • Zijn de ingrediënten voor uw nieuwe feestmenu’s op voorraad of makkelijk te verkrijgen?

  • Hoe gaat u uw reserveringen efficiënt bijhouden?

Tot slot


Uw horecazaak zal tijdens de drukke feestdagen veel efficiënter draaien als u deze periode strategisch voorbereidt. Begin nu al met uw zaak gezellig aan te kleden, regelingen te treffen voor extra personeel, uw aankopen voor te bereiden en het samenstellen van uw feestgerechten en -arrangementen!


Blijf op de hoogte


Als horecaconsultant volg ik uiteraard alle ontwikkelingen op de voet. Wilt u goed geïnformeerd blijven, schrijf u dan zeker in om op de hoogte te blijven of neem vrijblijvend contact met mij op.

Contact 

Bedankt voor de inzending!

© 2024 GINO VERMEULEN | BRUSSEL

bottom of page