Socialemediakanalen spelen meer dan ooit een grote rol bij horecamarketing. En dat is helemaal niet zo vreemd. Klanten die op zoek zijn naar afhaal- of bestelgerechten raadplegen van thuis uit massaal socialemediakanalen om na te gaan wat horecazaken in de buurt aanbieden.
Opmerkelijk is dat de marketingkracht van reviewplatforms afneemt. De consument beseft steeds vaker dat deze niet altijd te vertrouwen zijn. Facebook en Instagram daarentegen kennen steeds meer succes. Onderzoek heeft uitgewezen dat deze socialemediakanalen voor maar liefst 75% bepalend zijn voor een bezoek aan een horecazaak.
De hoogste tijd dus om het snelst groeiend mediaplatform ‘Instagram’ eens onder de loep te nemen.
Heeft uw horecazaak al een Instagramaccount maar bereikt u hiermee niet voldoende potentiële klanten? Bent u nog Instagram-loos en wilt u hiermee aan de slag? Lees deze blog dan zeker eens door.
Het belang van niches, subniches en User Generated Content (UGC)
Wat is een niche?
De letterlijke vertaling van een niche is een compartiment. Een compartiment dus waartoe uw horecazaak behoort.
Baat u een restaurant uit, dan is uw niche ‘restaurants’, heeft u een brasserie, kies dan voor de niche ‘brasserieën’.
Het doel van zo’n niche is opvallen bij een bepaalde doelgroep. Kiest u als niche ‘restaurants’ dan kunnen potentiële klanten bij uw restaurant terechtkomen. U begrijpt vast wel dat de niche ‘restaurants’ wel duizenden restaurants bevat. Omdat potentiële klanten bij uw specifieke restaurant terecht zouden komen is het dan ook belangrijk om een subniche te kiezen.
Wat is een subniche?
Een subniche is een compartiment binnen het hoofdcompartiment.
Biedt uw horecazaak voornamelijk vegetarische gerechten aan, dan kiest u als subniche ‘vegetarisch’. Zo bereikt u klanten die specifiek op zoek zijn naar vegetarische gerechten. Als u hierbij ook nog eens hashtags gebruikt, dan wordt de kans nog groter dat potentiële klanten bij uw zaak terechtkomen.
Wat zijn hashtags?
Een hashtag is een woord of een aaneengeschreven zin waar een # (een hekje) aan voorafgaat. Met zo’n hashtag kunt u op Instagram iets kernachtig samenvatten.
Is uw restaurant gespecialiseerd in gegrilde gerechten, ga dan voor een hashtag zoals #grill of #barbecue.
Hashtags zijn voor Instagramgebruikers dé manier snel te vinden waar ze naar op zoek zijn. Het is echter ook een perfect hulpmiddel voor klanten die van uw zaak een foto willen delen.
En dat brengt ons meteen bij het volgende begrip: User Generated Content (UGC)
Wat is User Generated Content (UGC)
Letterlijk berekent User Generated Content ‘door de gebruiker gegenereerde inhoud’. Dat zijn dus foto’s of video die u als horecazaak niet zelf neemt maar die uw klanten persoonlijk genomen hebben en op hun Instagramaccount hebben geplaatst.
Tevreden klanten zullen ongetwijfeld uw persoonlijke hashtags gebruiken als ze een foto posten. Hiervan kunt u op uw eigen Instagramaccount gebruik van maken.
Check regelmatig foto’s waarbij uw hashtags gebruikt worden.
Vindt u relevante en/of mooie foto’s van uw zaak of uw gerechten, vraag de gebruiker dan of u deze mag gebruiken.
Download de foto’s of neem er een screenshot van en plaats deze op uw eigen Instagramaccount
Tag degene die de foto’s nam.
Vraagt u zich af waarom deze User Generated Content zo belangrijk is?
Ik geef u 3 belangrijke redenen:
U hoeft zelf helemaal niet te investeren in het nemen van perfecte foto’s. Veel Instagramgebruikers besteden heel wat aandacht aan het nemen van de perfecte foto. Dat staat immers prachtig op hun eigen account. Dus waarom zou u geen gebruik maken van hun prachtige foto’s?
Consumenten zijn meer geneigd om User Generated Content als authentiek te beschouwen. Het zijn dus excellente en oprechte reviews.
User Generated Content helpt u bij het opbouwen van uw community. Niet alleen uw horecazaak wordt getagd, maar u tagt op uw beurt degene die de foto heeft genomen. Zo kunt u een heel netwerk aan potentiële klanten opbouwen.
Ik hoop dat u het belang van niches, subniches en User Generated Content (UGC) in de wereld van Instagram wat beter begrijpt. Nu wil ik het met u hebben over de wat praktischer kant van Instagram.
Een sterke visuele indruk
Foto’s en video’s, daar draait het om op Instagram. Deze moeten potentiële klanten aanzetten om meer te bekijken op uw Instagramaccount én hen natuurlijk ook verleiden om voor uw horecazaak te kiezen. U hoeft echt geen professionele fotograaf onder de arm te nemen om mooie foto’s te maken van uw gerechten en uw horecazaak. Met onderstaande tips lukt het u vast en zeker om alles wat u aanbiedt op een aantrekkelijke manier te presenteren.
Een neutrale achtergrond voor het gerecht
U wilt natuurlijk uw gerecht in de kijker stellen. Rommelige foto’s nemen de aandacht weg van het gerecht. Zorg dus voor een neutrale achtergrond als u wilt dat alle aandacht naar uw gerecht gaat. Twijfelt u welke achtergrond het beste bij uw gerecht past, ga dan voor een houten achtergrond.
Een minder neutrale achtergrond voor de algemene beleving
Wilt u meer de algemene beleving benadrukken, dan hoeft de achtergrond niet zo neutraal te zijn. Op de achtergrond mag u dan gerust andere zaken plaatsen zoals bijvoorbeeld de ingrediënten, servies, bestek of andere zaken die de algemene beleving benadrukken.
Fotografeer bij natuurlijk daglicht
Natuurlijk daglicht geeft altijd het beste resultaat. Natuurlijk licht is immers een stuk zachter en zorgt voor minder harde schaduwen. Gebruik in geen geval de flits van de camera. Hierdoor verdwijnt het dieptezicht van de foto en komt de foto te hard over. Als het even kan, zorg er dan voor dat het natuurlijk daglicht vanuit de zijkant op het gerecht valt.
Bewerk uw foto’s
Het is helemaal geen geheim dat heel veel Instagram- en/of Facebookgebruikers hun foto’s bewerken. Als een filter ervoor kan zorgen dat een gerecht er kleurrijker en smakelijker uitziet, waarom zou u deze dan niet gebruiken. Er bestaan tal van apps om uw foto’s te bewerken, maar Instagram zelf heeft ook tal van mooie voorbewerkte filters. Zorg er wel altijd voor dat de foto er natuurlijk en realistisch blijft uitzien.
Wees creatief
Foto’s van gerechten doen het altijd goed. Maar denk er ook eens aan om andere aspecten van uw horecazaak in de kijker te stellen. Foto’s van de algemene sfeer in uw horecazaak met een detail van een mooi gedekte tafel bijvoorbeeld zullen klanten meteen zin geven in een bezoekje aan uw zaak. Laat klanten gerust ook zien hoe het er in de keuken aan toegaat. Even naar binnen gluren vinden de meeste mensen leuk. Heeft u uw interieur extra versierd voor bepaalde feestdagen, plaats dan ook hiervan een foto op Instagram.
Vergeet niet te taggen
Als u klanten, bedrijven of producten waarmee u werkt tagt, dan is de kans groot dat zij deze delen op hun tijdlijn of in hun verhaal. Zo krijgt u er vanzelf meer geïnteresseerden en meer volgers bij.
Maak gebruik van hashtags
Het bekende venstertje # zorgt voor maar liefst 12,6% meer geïnteresseerden. Toch zijn er een aantal zaken waar u rekening moet mee houden.
Uit onderzoek is gebleken dat een post gemiddeld 4 tot 7 hashtags moet bevatten om dit resultaat te bereiken. Niet te weinig, maar zeker ook niet te veel hashtags gebruiken dus!
Houd uw hashtags kort en eenvoudig. Wilt u uw desserten in de kijker stellen gebruik dan bijvoorbeeld #sweetdesserts, #zoetedesserts, #nagerechten i.p.v. “dessertsomvantesmullen of #nagerechtenmeteenzoetetoets. Lange hashtags kunnen makkelijker verkeerd gespeld worden waardoor klanten deze helemaal niet vinden en korte hashtags worden gewoon veel makkelijker gevonden.
Maak uw hashtags niet te specifiek, maar ook niet te breed. U wilt immers dat potentiële klanten precies vinden waar ze naar op zoek zijn.
Wedstrijden en weggeefacties
Een wedstrijd of een weggeefacties is een perfecte marketingtechniek. Mensen vinden het immers altijd leuk om kans te maken om een wedstrijd te winnen of iets gratis te krijgen.
Doet u dit via uw socialemediakanalen, dan wint uw horecazaak hier ook een prijs mee. Het vergroot niet alleen de betrokkenheid van uw bestaande volgers, maar door hier een extraatje aan toe te voegen zoals ‘tag een vriend’ krijgt u er heel wat volgers bij.
Hoe meer naambekendheid, hoe meer potentiële klanten. En laat dit nu precies de opzet zijn van socialemediakanalen.
Blijf op de hoogte
Als horecaconsultant volg ik uiteraard alle ontwikkelingen op de voet. Wilt u goed geïnformeerd blijven, schrijf u dan zeker in om op de hoogte te blijven of neem vrijblijvend contact met mij op
Comentarios