De horeca heeft veel te lijden gehad onder de coronapandemie. En met de opkomst van de omikronvariant is er eigenlijk nog geen definitieve verbetering in zicht.
De lockdowns, de beperkende maatregelen en de steeds stijgende personeelskosten hebben een negatieve invloed gehad op uw verdienmodel. Hier komt helaas nog een belangrijke uitdaging bij: een prijsstijging van bijna alle producten.
Waardoor worden deze prijsstijgingen veroorzaakt?
Grondstofprijzen van basisproducten stijgen.
Verpakkingsmaterialen zoals plastic, karton en hout worden duurder.
Hogere transportkosten door personeelstekort in de transportsector en stijgende brandstofprijzen.
Energieprijzen stijgen.
Hoge inflatie.
Dit is een wereldwijd probleem en het is dan ook geen discussiepunt dat alle prijzen van leveranciers, producenten en groothandels hierdoor zullen stijgen.
Hoe kunt u reageren op deze prijsstijgingen?
Pas de prijzen op uw menukaart aan voor het horecaseizoen van start gaat.
Pas bepaalde gerechten op uw menukaart aan.
Het is altijd interessant om de prijzen van leveranciers en producenten met elkaar te vergelijken. Stop hier echter niet te veel energie in. Sommige groothandels hanteren nu misschien scherpe prijzen maar het grote probleem is dat ook zij deze niet zullen kunnen behouden. Ook hun prijzen zijn immers tijdelijk omdat de onderliggende oorzaken wereldwijd en structureel zijn.
Waarom is het zo belangrijk om uw prijzen en uw menu nu aan te passen?
Zoals ik eerder al aanhaalde: de algemene prijsstijgingen zijn wereldwijd en structureel. Als u uw prijzen voor het horecaseizoen niet aanpast zult u dit alsnog in de loop van het jaar moeten doen als u uw financiële doelstellingen wilt bereiken.
Houd er ook rekening mee dat door de inflatie en door het tekort aan horecapersoneel ook de loonkost zal stijgen.
Tot slot is uw complete verdienmodel door de lockdowns en beperkende maatregelen veranderd. U kunt het u in feite niet veroorloven om dezelfde prijzen te blijven hanteren als u uw verdienmodel weer op punt wilt stellen. Een gezonde marge opbouwen is belangrijker dan ooit.
Wat als u geen prijsstijgingen doorvoert?
Als u geen gezonde marge opbouwt dan wordt het moeilijk om het laagseizoen te overleven. Het is immers niet ondenkbaar dat de horeca in de loop van 2022 nog maar eens met nieuwe maatregelen of nieuwe lockdowns geconfronteerd zal worden.
Houdt u geen rekening met de algemene prijsstijgingen dan zult u ook geen kapitaal kunnen opbouwen voor nieuwe investeringen. U zult misschien net genoeg verdienen om uit de kosten te geraken, maar meer zult u niet moeten verwachten. In elke sector betekent stilstaan achteruit gaan en dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn van uw ondernemerschap.
Zullen uw klanten uw horecazaak nog steeds bezoeken als u uw prijzen aanpast?
De consument is veeleisender geworden en besteedt zijn geld bewuster. Houd er vooral rekening mee dat de hedendaagse consument niet langer uitsluitend een horecazaak bezoekt om te eten en te drinken. Gasten komen voor de totaalbeleving van een horecabezoek en willen zich speciaal en welkom voelen. Dat is de dienst die u als horecaondernemer verkoopt.
Daarnaast wordt de consument overal geconfronteerd met stijgende prijzen: in de supermarkt, bij het benzinestation, bij het afsluiten van internetabonnementen, bij zijn energieleveranciers, enz… Dat is niet nieuws. Prijsstijgingen worden regelmatig op elk niveau en in elke bedrijfstak doorgevoerd. Dus waarom zou ook een horecabezoek niet wat duurder mogen worden?
Besef heel goed dat na verloop van tijd de nieuwe prijzen ook het ‘nieuwe normaal’ zullen worden. Net zoals we allemaal met het ‘nieuwe normaal’ moeten leren leven zullen ook prijsstijgingen voor de horecabezoeker een normale zaak worden.
Blijf op de hoogte
Als horecaconsultant volg ik uiteraard alle ontwikkelingen op de voet. Wilt u goed geïnformeerd blijven, schrijf u dan zeker in om op de hoogte te blijven of neem vrijblijvend contact met mij op.
תגובות