top of page
  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook Social Icon
  • Instagram
  • YouTube

Hoe uw hotelgasten aangenaam verrassen in 2022?

  • Foto van schrijver: Gino Vermeulen
    Gino Vermeulen
  • 3 jan 2022
  • 3 minuten om te lezen

Hoewel veel landen nog steeds rood kleuren op de coronakaart blijkt uit onderzoek dat heel wat mensen gretig zijn om van hun gedeeltelijke herwonnen vrijheid te genieten. De consument wil uitbreken en weer andere oorden verkennen. Uit onderzoek blijkt echter ook dat net omdat mensen zo lang hebben gedroomd van hun reis, hun verwachtingen behoorlijk gestegen zijn.


Als hotel- en/of B&B-uitbater wil u natuurlijk deze verwachtingen waar maken. De beste manier om dat te doen is met personalisatie.


De Covid-pandemie heeft ervoor gezorgd dat we allemaal weigerachtig staan ten opzichte van persoonlijk contact. Daar waar u vroeger als hoteluitbater uw gasten verwelkomde met een stevige handdruk spreekt u uw gasten nu enkel met een vriendelijke en duidelijke stem toe. Zelfs uw vriendelijkste glimlach blijft verscholen achter een mondmasker.


U zult dus andere manieren moeten vinden om uw gasten duidelijk te maken dat ze meer dan welkom zijn. En deze verwelkoming begint eigenlijk al bij de reservering van hun verblijf.


Digitalisering speelt een steeds belangrijker rol in onze samenleving. Deze trend zet zich ook al een tijdje door in de horecasector. Helemaal geen slechte zaak want dit zorgt ervoor dat u een veel betere dienstverlening kunt aanbieden.


Virtual reality


Meer dan ooit vinden gasten het belangrijk om voor hun verblijf te weten waar ze terecht zullen komen. U kunt hiervoor foto’s en/of video’s op uw website of uw socialemediakanalen plaatsen maar u kun hierin ook een stapje verder gaan.


Heeft u er ooit al eens aan gedacht om virtual reality in te schakelen om gasten te verleiden voor uw hotel en/of B&B te kiezen?


Met een virtual reality tour kunnen gasten van tevoren ervaren hoe het is om in uw hotel te verblijven. Gasten lopen virtueel door uw verblijfsaccommodatie en kunnen zelfs een kijkje nemen in de kamer waar ze zullen verblijven. Het is net alsof ze er al zijn wat sneller tot een reservering zal leiden.


Smart rooms


Een van de belangrijkste vereisten voor een aangenaam verblijf is dat gasten zich thuis voelen in uw accommodatie. En dat thuisgevoel kunt u onder meer creëren door het aanbieden van smart rooms.


De bedoeling van een smart room is om gasten meer controle te geven over hun omgeving. Een smart room geeft hen de mogelijkheid om alles volgens hun eigen wensen in te stellen: verlichting, airconditioning, verwarming, deursloten, tv-kanalen, enz…


Maar ook voor u als hoteluitbater zijn hieraan voordelen verbonden.


Aan de hand van de smart room techniek kunnen heel concrete gegevens verzameld worden zoals bezettingsinformatie en energie- en waterverbruik. Dit geeft u een beter zicht op de kosten per kamer.


Een ander voordeel is dat u perfect weet wanneer kamers vrij zijn. Zo verloopt de organisatie van de schoonmaak – en eventueel het onderhoud – van de kamers veel vlotter.


CRM-systeem (Customer Relationship Management Systeem)


Nog niet zo lang geleden waren veel verblijfsaccommodatie vooral afhankelijk van reisbureaus en touroperators. Vandaag de dag gaat de consument veel vaker zelf op zoek naar verblijfsmogelijkheden. Voor u als hotel- en/of B&B-uitbater is dat een goede zaak. U bent immers niet langer gebonden aan de voorwaarden van deze ‘tussenspelers’.


Het is echter wel belangrijk dat u uw gasten heel goed kent en daarbij is de implementatie van een CRM-systeem een grote hulp. Dit systeem helpt u bij het beheren van uw klantgegevens. Koppel uw CRM-systeem zeker aan uw boekingssysteem want hoe meer gegevens u over uw gasten hebt, hoe beter u kun inspelen op hun wensen.


Een CRM-systeem is ook een interessante investering om gepersonaliseerde marketingcampagnes te voeren.


Een verblijf op maat


Geven uw gasten bij het reserveren aan dat ze speciale wensen hebben, ga hier dan zeker op in. Reizigers zijn veeleisender geworden nu ze zo’n lange tijd niet meer hebben kunnen reizen.


Tegemoetkomen aan hun wensen getuigt van de ultieme gastvrijheid en dit zullen uw gasten zeker waarderen. Moet u hiervoor uw organisatie enigszins anders plannen dan voorzien laat dan zeker niet na om dit te doen.


Blijf op de hoogte


Als horecaconsultant volg ik uiteraard alle ontwikkelingen op de voet. Wilt u goed geïnformeerd blijven, schrijf u dan zeker in om op de hoogte te blijven of neem vrijblijvend contact met mij op.

Contact 

Bedankt voor de inzending!

© 2024 GINO VERMEULEN | BRUSSEL

bottom of page