Als horeca-adviseur help ik horecazaken om het beste uit hun zaak te halen. Maar wat houdt dat precies in?
Simpel gezegd, een horeca-audit is vergelijkbaar met een jaarlijks doktersbezoek: een essentieel moment om de gezondheid van je zaak te checken. Net zoals je je eigen gezondheid niet aan het toeval overlaat, wil je toch ook dat je horecazaak gezond blijft? Dit betekent dat je aandacht hebt voor meer dan alleen dagelijkse operationele taken; je houdt ook de grotere lijnen goed in het oog.
Tijdens zo'n horeca-audit kijk ik onder andere naar de interne bedrijfsvoering, het personeelsbeleid, de wetgeving en zelfs subsidies waar je recht op zou kunnen hebben.
Net zoals een arts vroegtijdig problemen kan signaleren, kan ik als horeca-adviseur afwijkingen of potentiële valkuilen opsporen voordat ze je bedrijfsvoering ernstig beïnvloeden. Zo ben je steeds voorbereid op veranderingen in het ondernemersklimaat en kun je anticiperen op wat de toekomst brengt.
2 voorbeelden uit de praktijk van een horeca-audit
Energiebesparing door kleine investeringen
Een tijdje geleden hielp ik een horecazaak aan de kust om maar liefst 25% minder energie te verbruiken.
De uitbaters van de zaak hadden zelf al opgemerkt dat hun energiekosten de laatste tijd flink waren gestegen. Tijdens hun jaarlijkse check-up analyseerde ik de energieverbruikspatronen van de zaak.
Wat bleek: veel van de keukenapparatuur was verouderd en stond continu aan, zonder daar eigenlijk een goede reden voor was. De oplossing was eenvoudig: enkele nieuwe toestellen en timers instellen om het energieverbruik dat verloren ging te beperken. Daarnaast stelde ik ook ‘slimme’ verlichting voor. De traditionele verlichting werd vervangen door LED-verlichting, die tot 80% minder energie verbruikt en er werden bewegingssensoren geplaatst in opslagruimtes en toiletten. Deze kleine investeringen waren binnen een 6-tal maanden volledige terugverdiend en leverden een blijvende kostenbesparing op.
Kostenbesparing door een efficiëntere inkoop
Een brasserie die ik begeleidde, had een breed assortiment aan ingrediënten, waarvan sommige nauwelijks werden gebruikt. Tijdens de analyse van het aankoopbeleid ontdekte ik dat de zaak specifieke kruiden en sauzen in bulk aankochten, omdat de uitbater dacht dat dit goedkoper was. Deze producten werden echter slechts in een paar gerechten gebruikt en regelmatig weggegooid vanwege de korte houdbaarheidsdatum.
Ik adviseerde om over te stappen op een leverancier die kleinere hoeveelheden van deze producten kon leveren tegen een iets hogere prijs per eenheid, maar zonder verspilling. Daarnaast introduceerde ik een menuoptimalisatie: de speciale gerechten die weinig werden verkocht, werden vervangen door alternatieven met ingrediënten die al veel in andere gerechten werden gebruikt. Dit alles vereenvoudigde het inkoopproces.
Het resultaat was dat de maandelijkse kosten voor ingrediënten daalden met 15%, er minder verspild werd en de voorraadruimte efficiënter benut werd, terwijl zowel de gerechten en de kwaliteit ervan onveranderd bleef.
Hoe vaak de gezondheid van je horecazaak laten controleren?
Een gezondheid check-up van je horecazaak kan jaarlijks of tweejaarlijks, en je kunt er zelfs een abonnement op nemen.
Met zo’n abonnement blijf ik je onderneming doorlopend monitoren. De interventies die ik doe, zoals advies over energiebesparende maatregelen, aankoopbeleid of het optimaliseren van personeelsstrategieën, verdienen zich doorgaans snel terug. Zo kan je bedrijf steeds optimaal blijven presteren, zonder dat je het risico loopt om achterop te raken in een concurrerende markt.
Meer informatie over hoe ik bij zo’n traject te werk ga en wat de voordelen voor je horecazaak kunnen zijn? Neem gerust vrijblijvend contact met me op!
Blijf op de hoogte
Wil je goed geïnformeerd blijven en geen waardevolle inzichten missen, schrijf je dan zeker in voor de maandelijkse update om op de hoogte te blijven.
Comments