Misschien denkt u er niet zo meteen aan in deze moeilijke tijden, maar is uw horecazaak niet eens aan vernieuwing toe?
Uw horecazaak in een nieuw kleedje stoppen is een grote stap. Maar het helpt bij het creëren van een meer positivisme en een aantrekkelijke omgeving. En laat dat nu precies twee zaken zijn waar de hedendaagse consument naar op zoek is.
Een beetje positivisme in deze onzekere tijden komt iedereen ten goede. We worden vandaag de dag immers al genoeg overspoeld met negatieve berichten.
We hebben met z’n allen al meer tijd dan ons lief is thuis doorgebracht. De consument is het beu om elke dag aan de keukentafel te ontbijten, in de woonkamer een koffietje te drinken en ’s avonds aan diezelfde keukentafel het avondmaal te nuttigen. Een nieuwe en aantrekkelijke omgeving, dat is waar de consument op zoek naar is.
Tijd voor een nieuw interieur? Misschien wel.
Wilt u het interieur van uw horecazaak onder handen nemen, dan is een goede planning noodzakelijk. Niet alleen wat betreft het tijdschema maar ook wat betreft het financiële gedeelte.
En uiteraard moet u ook weten waar de consument naar op zoek is en wat de nieuwe trends qua interieur zijn.
Zorg dat uw planning klopt
Renoveren in drukke tijden is ‘not done’. Is uw timing verkeerd dan kunt u hierdoor klanten verliezen.
Ga daarom goed na wat de drukste periodes zijn voor uw horecazaak. Bekijk dit op verschillende niveaus: het tijdstip van de dag, de dagen, de weken en de maanden.
Het laatste wat u wil is meubelen verhuizen, boren of kloppen tijdens drukke periodes. Uw klanten zullen dit niet leuk vinden en op zoek gaan naar een andere horecazaak.
Net na de feestdagen is het traditioneel rustig in de horeca. Misschien een tip om dan met renovatiewerken aan de slag te gaan.
Zorg dat het financiële plaatje klopt
Een renovatie kan behoorlijk duur zijn.
Op termijn zult u hier ongetwijfeld de vruchten van dragen. Dit betekent echter niet dat u onbezonnen te werk moet gaan om uw horecazaak aantrekkelijker te maken.
Werk een financiële strategie uit als u met renovatiewerken aan de slag wil gaan. Kunt u dit niet alleen betrek hierbij dan uw accountant.
Goedkoop betekent vaak duurkoop. Wil u bezuinigen op bepaalde interieurelementen, ga dan niet meteen voor de goedkoopste materialen maar neem de tijd om te vergelijken. Misschien bieden enkele groothandels wel extra kortingen aan of hebben ze speciale aanbiedingen.
Heeft u er ooit al eens aan gedacht om een veiling te bezoeken voor een aantal van uw nieuwe interieurstukken? U kunt er vaak speciale tafels, stoelen en andere decoratieve elementen op de kop tikken.
Zorg dat u op de hoogte bent van nieuwe trends
Wat betekent een ‘unieke horecabeleving’ voor de hedendaagse consument?
De nieuwe consument wil vooral geprikkeld worden door exclusieve ervaringen en is op zoek naar een unieke omgeving.
Het terras wordt het verlengstuk van uw zaak
We moeten meer ventileren en meer afstand houden. Dit betekent meteen ook dat de gezellige warmte van uw horecazaak vaak verloren gaat en dat uw klanten verder uit elkaar moeten zitten.
Dit betekent meteen ook dat terrassen het verlengstuk van uw zaak zullen worden. Buiten zal gelijkwaardiger worden aan binnen en dit tijdens elk seizoen.
Weer of geen weer, men zit tegenwoordig net zo graag buiten als binnen. Hier hangt de consument echter wel een voorwaarde aan vast: buiten moet het net zo comfortabel zijn als binnen.
Investeer in een prettige omgeving op uw terras met comfortabele stoelen en scheidingswanden die uw gasten uit de wind houden. Zorg uiteraard ook voor overkappingen om uw gasten droog te houden.
Focus op hygiëne
De coronapandemie heeft ervoor gezorgd dat iedereen zich meer is gaan focussen op hygiëne. Betrapt u uzelf er ook soms op dat u al sinds geruime tijd deuren openduwt met uw arm in plaats van met uw hand?
Denkt u eraan uw horecazaak opnieuw in te richten denk dan aan touchless lichtschakelaars, sensorkranen en automatische deuren. Contactloze toepassingen zullen steeds populairder worden.
Duurzaamheid en verantwoord ontwerp
Duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Wat ‘mode’ is speelt een steeds minder grote rol. In plaats daarvan zullen woorden zoals ‘duurzaamheid’ en ‘verantwoord ontwerp’ steeds vaker gebruikt worden.
Gasten omarmen duurzaamheid en zullen er steeds meer op staan dat de zaak die ze bezoeken ook deze filosofie volgt.
Is uw interieur aan vernieuwing toe, kies dan duurzame en eerlijke materialen. Denk hierbij vooral aan hout, bamboe, riet en natuurlijke stoffen zoals wol, katoen, jute of gerecycled glas en plastic.
Vervang uw traditionele verlichting door Led-verlichting.
Vraag in dit opzicht ook raad aan een interieurontwerper. Hij of zij zal u zeker kunnen helpen om een uniek en duurzaam concept neer te zetten.
Blijf op de hoogte
Als horecaconsultant volg ik uiteraard alle ontwikkelingen op de voet. Wilt u goed geïnformeerd blijven, schrijf u dan zeker in om op de hoogte te blijven of neem vrijblijvend contact met mij op.
Comentários