Het zijn spannende tijden voor de horeca. Het hoogseizoen is van start gegaan, maar door het personeelstekort moet er worden gezocht naar manieren om de roosters rond te krijgen.
Het aantal vacatures in de horeca was voor de coronapandemie al hoger dan het gemiddelde in het Belgische bedrijfsleven. Maar ook door het grote aantal werknemers die tijdens de coronapandemie het beroep hebben verlaten, heeft de horeca te maken met personeelstekort.
De grote vraag is dan ook hoe uw horecazaak goed kan blijven draaien als u over niet voldoende deskundig personeel beschikt.
Flexi-jobbers
Een van de mogelijke oplossingen is de inzet van flexi-jobbers. Dit kan een tijdelijk personeelstekort verhelpen maar bij een structureel personeelstekort is dit slechts een druppel op een hete plaat.
Vroeger kon u als horeca-uitbater rekenen op vaste vakmensen met jarenlange ervaring. Nu moet u een moeilijke evenwichtsoefening maken tussen voldoende en goed opgeleid personeel.
Eenvoudiger bereidingswijzen
Ook eenvoudiger bereidingen kunnen het personeelstekort enigszins opvangen. Halffabricaten of ‘convenience’ producten en een evolutie van bereidingskeukens naar opwarmkeukens wordt een nieuwe trend.
Self-service concepten
Horecazaken die zich het beste aanpassen aan de marktsituatie hebben de meeste kans om te overleven.
Een klassiek gevormde horecaondernemer denkt nog te weinig aan ‘self-service’ concepten. Concepten die op basis van zelfbediening gerund worden en waarbij een minimale service aangeboden wordt, werden tijdens de coronapandemie heel populair. De consument raakte hier noodgedwongen aan gewend en deze concepten blijven populair.
De consument wende ook aan een andere trend: het verplichte sluitingsuur. Populair was dit niet en zowel klanten als horecaondernemers beschouwden het als een beperking van hun vrijheid.
Een sluitingsuur kan u echter wel helpen om uw personeelstekort wat op te vangen. Waar een sluitingsuur trouwens ook een positieve invloed op heeft zijn de steeds stijgende energie- en productkosten.
Hoe het ook anders kan
Zowel het personeelstekort als de algemene economische situatie vraagt om ingrijpende middelen. We kunnen er jammer genoeg niet onderuit!
Middernacht als sluitingsuur
Sommige horecaondernemers zijn er al mee begonnen en vragen hun klanten hun bezoek op een bepaald tijdstip te beëindigen. Vaak wordt als voorgesteld tijdstip middernacht gekozen. Tafelhangers die toch niets meer consumeren worden hierdoor tot een minimum beperkt.
Wil u meegaan met deze trend licht uw klanten dan van tevoren in. U kunt uw klanten natuurlijk niet zomaar ‘buitenwippen’.
Baat u een horecazaak uit die erom bekend staat tot in de late uurtjes open te blijven dan kunt u uw klanten voorstellen om na middernacht gebruik te maken van alleen maar de bar of het terras. Daar hoeft u minder personeel in te zetten en u kunt er uw energiekosten enigszins mee drukken.
Beter economisch evenwicht
Een beter economisch evenwicht creëren is noodzakelijk om uw horecazaak rendabel genoeg te houden.
Met een extra sluitingsdag kunt u uw personeelstekort en de impact van de stijgende energieprijzen enigszins beperken. Uiteraard draait u op deze dagen geen omzet maar toch is het interessant om deze evenwichtsoefening te maken. Een extra sluitingsdag betekent immers ook geen personeelskosten en een lager energieverbruik.
Kostenbesparend werken vormt een belangrijk onderdeel van het hedendaags ondernemen. Onderzoek wijst trouwens uit dat deze trend zich ook in de toekomst verder zal zetten. Het is een noodzakelijk kwaad voor de overlevingskansen van uw onderneming.
Blijf op de hoogte
Als horecaconsultant volg ik uiteraard alle ontwikkelingen op de voet. Wilt u goed geïnformeerd blijven, schrijf u dan zeker in om op de hoogte te blijven of neem vrijblijvend contact met mij op.
Comments