Op 27 maart - de geboortedag van de Britse auteur en whiskykenner Michael Jackson (1942 - 2007) - wordt sinds 2009 jaarlijks wereldwijd de 'Internationale Whisky Dag' gehouden.
Een interessante gelegenheid voor uw horecazaak om deze gedistilleerde drank in de kijker te stellen.
Whisky is een product van een uniek samenspel van factoren: van de wijze waarop de grondstoffen worden geselecteerd en gedistilleerd tot de jarenlange rijping op houten vaten.
Hoewel in talrijke films het vaak vooraanstaande oudere mannen zijn die in rokerige kamers graag een glas whisky drinken, heeft deze gouden drank altijd een grote aantrekkingskracht gehad op mensen uit alle lagen van de bevolking.
Mogelijkheden met Whisky
Bij whisky denkt iedereen meteen aan whisky puur of ‘on the rocks’. Dat is het klassieke beeld dat de meeste mensen van whisky hebben.
Puur biedt een glas whisky troost en geeft het kracht. ‘On the rocks’ heeft whisky een ontspannende werking. De harde kantjes van het leven worden erdoor afgescheurd net zoals de ijsblokjes de smaak van de whisky verzachten.
Whisky is de laatste jaren echter zo populair geworden dat onder het motto ‘er is niets wat niet mag’ dit een heel veelzijdige drank geworden is. Nieuwe whiskyliefhebbers houden zich niet meer aan de klassieke combinatie en kunnen net zo goed genieten van whiskycocktails als van een ‘whisky on the rocks’.
Er bestaat niet één juiste manier om whisky te drinken. Het drinken van deze amberkleurige drank is een reis die mensen zelf moeten ontdekken.
Niet-whiskykenners zullen er waarschijnlijk helemaal geen idee van hebben dat er zoiets als een Internationale Whisky Dag bestaat. ‘Die hard’ liefhebbers van deze bijzondere drank zullen deze dag als een hoogdag vieren.
De uitgelezen kans dus om uw horecazaak op 27 maart te onderscheiden van de concurrentie. U hoeft uw eigen Internationale Whisky Dag trouwens niet te beperken tot deze ene dag.
Waarom niet een hele week deze populaire drank in de kijker stellen?
Organiseer een whisky-tasting
Bepaal van tevoren met welke soorten whisky u uw klanten wilt laten kennismaken naar aanleiding van de Internationale Whisky Dag. Houdt u een proeverij waarbij u verschillende soorten whisky aanbiedt of bijvoorbeeld alleen Single Malt?
Kiest u voor verschillende soorten, begin de proeverij dan met een zachte whisky zodat uw klanten geleidelijk aan kennis kunnen maken met de whisky’s die uw horecazaak aanbiedt.
Denk vooral niet dat u alleen een ouder publiek kunt verwachten. Whisky zit in de lift en een jong whiskypubliek is in de maak. Ook jongere whiskyliefhebbers zullen uw whiskyproeverij naar aanleiding van de Internationale Whisky Dag zeker weten te waarderen.
Speel vooral ook in op de nieuwe trend die zich in de whiskywereld aan het doorzetten is. Vroeger werd vooral gelet op de leeftijd en de afkomst van deze klassieke sterke drank. Jongere whiskyliefhebbers vinden de algehele smaak- en geurbeleving vooral belangrijk.
Met een whiskyflavourmap kunt u hierop perfect inspelen.
Een whiskyflavourmap is een kaart die werd opgedeeld in kwadranten: stevig en rokerig, vol en rond, fruitig en kruidig en tot slot licht en bloemig. Probeer in uw aanbod een van elke soort aan te bieden. Zo kunt u op de Internationale Whisky Dag aan iedere whiskyliefhebber tegemoetkomen.
Raakt u ondanks alles niet op tijd klaar voor deze Internationale Whisky Dag laat dan de ‘Wereld Whisky Dag’ zeker niet zomaar voorbij gaan. Deze wordt jaarlijks op de derde zaterdag van mei gevierd! Noteer deze nu al in je agenda!
Blijf op de hoogte
Als horecaconsultant volg ik uiteraard alle ontwikkelingen op de voet. Wilt u goed geïnformeerd blijven, schrijf u dan zeker in om op de hoogte te blijven of neem vrijblijvend contact met mij op.
Comentários