In een vorig blogbericht leerde u al het belang van niches, subniches en User Generated Content (UGC). Ik hoop dat u hiermee de wereld van Instagram wat beter begrijpt. Vandaag wil ik het met u hebben over de wat praktischer kant van Instagram.
Een sterke visuele indruk
Foto’s en video’s, daar draait het om op Instagram. Deze moeten potentiële klanten aanzetten om meer te bekijken op uw Instagramaccount én hen natuurlijk ook verleiden om voor uw horecazaak te kiezen. U hoeft echt geen professionele fotograaf onder de arm te nemen om mooie foto’s te maken van uw gerechten en uw horecazaak. Met onderstaande tips lukt het u vast en zeker om alles wat u aanbiedt op een aantrekkelijke manier te presenteren.
Een neutrale achtergrond voor het gerecht
U wilt natuurlijk uw gerecht in de kijker stellen. Rommelige foto’s nemen de aandacht weg van het gerecht. Zorg dus voor een neutrale achtergrond als u wilt dat alle aandacht naar uw gerecht gaat. Twijfelt u welke achtergrond het beste bij uw gerecht past, ga dan voor een houten achtergrond.
Een minder neutrale achtergrond voor de algemene beleving
Wilt u meer de algemene beleving benadrukken, dan hoeft de achtergrond niet zo neutraal te zijn. Op de achtergrond mag u dan gerust andere zaken plaatsen zoals bijvoorbeeld de ingrediënten, servies, bestek of andere zaken die de algemene beleving benadrukken.
Fotografeer bij natuurlijk daglicht
Natuurlijk daglicht geeft altijd het beste resultaat. Natuurlijk licht is immers een stuk zachter en zorgt voor minder harde schaduwen. Gebruik in geen geval de flits van de camera. Hierdoor verdwijnt het dieptezicht van de foto en komt de foto te hard over. Als het even kan, zorg er dan voor dat het natuurlijk daglicht vanuit de zijkant op het gerecht valt.
Bewerk uw foto’s
Het is helemaal geen geheim dat heel veel Instagram- en/of Facebookgebruikers hun foto’s bewerken. Als een filter ervoor kan zorgen dat een gerecht er kleurrijker en smakelijker uitziet, waarom zou u deze dan niet gebruiken. Er bestaan tal van apps om uw foto’s te bewerken, maar Instagram zelf heeft ook tal van mooie voorbewerkte filters. Zorg er wel altijd voor dat de foto er natuurlijk en realistisch blijft uitzien.
Wees creatief
Foto’s van gerechten doen het altijd goed. Maar denk er ook eens aan om andere aspecten van uw horecazaak in de kijker te stellen. Foto’s van de algemene sfeer in uw horecazaak met een detail van een mooi gedekte tafel bijvoorbeeld zullen klanten meteen zin geven in een bezoekje aan uw zaak. Laat klanten gerust ook zien hoe het er in de keuken aan toegaat. Even naar binnen gluren vinden de meeste mensen leuk. Heeft u uw interieur extra versierd voor bepaalde feestdagen, plaats dan ook hiervan een foto op Instagram.
Vergeet niet te taggen
Als u klanten, bedrijven of producten waarmee u werkt tagt, dan is de kans groot dat zij deze delen op hun tijdlijn of in hun verhaal. Zo krijgt u er vanzelf meer geïnteresseerden en meer volgers bij.
Maak gebruik van hashtags
In mijn vorige blog kon u al lezen waarom hashtags zo belangrijk zijn. Het bekende venstertje # zorgt voor maar liefst 12,6% meer geïnteresseerden. Toch zijn er een aantal zaken waar u rekening moet mee houden.
Uit onderzoek is gebleken dat een post gemiddeld 4 tot 7 hashtags moet bevatten om dit resultaat te bereiken. Niet te weinig, maar zeker ook niet te veel hashtags gebruiken dus!
Houd uw hashtags kort en eenvoudig. Wilt u uw desserten in de kijker stellen gebruik dan bijvoorbeeld #sweetdesserts, #zoetedesserts, #nagerechten i.p.v. “dessertsomvantesmullen of #nagerechtenmeteenzoetetoets. Lange hashtags kunnen makkelijker verkeerd gespeld worden waardoor klanten deze helemaal niet vinden en korte hashtags worden gewoon veel makkelijker gevonden.
Maak uw hashtags niet te specifiek, maar ook niet te breed. U wilt immers dat potentiële klanten precies vinden waar ze naar op zoek zijn.
Wedstrijden en weggeefacties
Een wedstrijd of een weggeefacties is een perfecte marketingtechniek. Mensen vinden het immers altijd leuk om kans te maken om een wedstrijd te winnen of iets gratis te krijgen.
Doet u dit via uw socialemediakanalen, dan wint uw horecazaak hier ook een prijs mee. Het vergroot niet alleen de betrokkenheid van uw bestaande volgers, maar door hier een extraatje aan toe te voegen zoals ‘tag een vriend’ krijgt u er heel wat volgers bij.
Hoe meer naambekendheid, hoe meer potentiële klanten. En laat dit nu precies de opzet zijn van socialemediakanalen.
Blijf op de hoogte
Als horecaconsultant volg ik uiteraard alle ontwikkelingen op de voet. Wilt u goed geïnformeerd blijven, schrijf u dan zeker in om op de hoogte te blijven of neem vrijblijvend contact met mij op. Wilt u nog meer tips, heeft u zelf goede ideeën die u wilt delen of wilt u op de hoogte blijven van alle maatregelen en plannen, sluit u dan zo snel mogelijk aan bij de besloten Facebookgroep Horeca na CORONA! Samen wordt het immers ietsje makkelijker om deze crisis te overwinnen.
Σχόλια